// Наука і освіта. – 2017. – №4. – 172-180.
Октавія Йосипівна Фізеші,
доктор педагогічних наук, доцент, декан педагогічного факультету,
доцент кафедри педагогіки дошкільної та початкової освіти,
Мукачівський державний університет,
вул. Ужгородська, 26, м. Мукачево, Україна
ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНЕ РЕФОРМУВАННЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
В ПРОЦЕСІ ПРИЄДНАННЯ ЗАКАРПАТТЯ ДО РАДЯНСЬКОЇ УКРАЇНИ
АНОТАЦІЯ:
Актуальність дослідження зумовлена необхідністю підвищення якості початкової освіти, забезпечення умов для початкового навчання в контексті національної культури, рідномовного середовища з опертям на загальнолюдські цінності. Зважаючи на це, вагомого значення набуває вивчення ретроспективи національної освіти, зокрема функціонування закарпатської початкової школи, яка в силу історичних обставин, крім напрацьованих власних здобутків, засвоїла і реалізувала європейські освітні моделі. Об’єктивний історико-системний аналіз цього досвіду розширить можливості визначення перспектив реформування української початкової школи в контексті єдиного освітнього простору. Мета полягає в науково-теоретичному обґрунтуванні особливостей організаційно-педагогічного реформування початкової школи в процесі приєднання Закарпаття до Радянської України. Методи: пошуково- бібліографічний – з метою вивчення архівних, бібліотечних каталогів, фондів, описів та бібліографічних видань; контент-аналізу архівних матеріалів з метою виявлення ретроособливостей організації і змісту діяльності початкової школи Закарпаття; історико-географічний – для визначення територіального перепідпорядкування Закарпатського регіону та відповідних освітніх трансформацій у заявлених хронологічних межах; хронологічний, ретроспективний логіко-системний аналіз – як основа вивчення організації і управління діяльністю початкової школи Закарпаття в контексті історико-системних освітніх трансформацій. Знаковим у початку реформування освітньої справи Закарпаття радянського періоду став документ «Про реформу системи освіти в Закарпатській Україні», який передбачав здійснення з 1945-1946 навчального року обов’язкової семирічної освіти для всіх дітей. Навчальні заклади були реор- ганізовані: народні школи – у початкові, горожанські – у неповні середні школи з семирічним навчанням, гімназії – у повні середні школи десятирічним курсом навчання. Першочерговим завданням стало врегулювання мовної проблеми, зокрема державною мовою визнали українську мову. Спочатку виникла проблема щодо збереження шкіл національних меншин – угорців та румунів, проте, згодом, ураховуючи поліетнічність Закарпаття, відкрилися двомовні – інтернаціональні – школи. У перші роки радянської влади закарпатське шкільництво зустрілося з кадровою проблемою: багато вчителів емігрувало, інші не хотіли працювати з новою владою. Щоб заповнити нестачу вчителів, зі східних областей України у Закарпаття було направлено близько 800 учителів для різних шкіл, у тому числі й початкових. З боку держави здійснювався постійний контроль над виявленням недоліків, переважна більшість яких стосувалася здійснення партійно-ідеологічної роботи, управління народною освітою, невирішеності ряду соціально-економічних проблем. Обґрунтовано організаційно-педагогічні особливості реформування початкової школи в Закарпатті в період приєднання його до Радянської України – як наслідково-залежні перетворення в її організації, структурі, змісті діяльності, що детерміновані державно-територіальним підпорядкуванням регіону.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
радянська Україна, Закарпаття, початкова освіта, учителі, народна освіта, шкільництво.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Гомоннай В. В. Антологія педагогічної думки Закарпаття (XIX – XX ст.) / Василь Васильович Гомоннай. – Ужгород: Закарпаття, 1992. – 286 с.
2. Закарпаття 1919-2009 років: історія, політика, культура / україномовний варіант українсько-угорського видання / Під ред. М. Вегеша, Ч. Фединець; [Редколег.: Ю. Остапець, Р. Офіцинський, Л. Сорко, М. Токар, С. Черничко; Відповід. за вип. М. Токар]. – Ужгород: Поліграфцентр «Ліра», 2010. – 720 с.
3. Закон про зміцнення зв’язку школи з життям і про дальший розвиток системи народної освіти в Українській РСР. – К.: Радянська школа, 1959. – 26 с.
4. Магочій П. Р. Народ нізвідки: Ілюстрована історія карпаторусинів / Павло-Роберт Магочій / Пер. русинською мовою В. Падяк. – Ужгород: Вид-во В.Падяка, 2007. – 120 с. – Русин. мовою.
5. Державний архів Закарпатської області (ДА- ЗО), Ф. Р-14, оп. 1, спр. 607. – 1 арк.
6. ДАЗО, Ф. Р-14, оп. 1, спр. 615. – 7 арк.
7. ДАЗО, Ф. Р-14, оп. 1, спр. 618. – 32 арк.
8. ДАЗО, Ф. Р-14, оп. 1, спр. 622. – 3 арк.
9. ДАЗО, Ф. Р-14, оп. 1, спр. 623. – 6 арк.
10. ДАЗО, Ф. Р-14, оп. 1, спр. 624. – 1 арк.
11. ДАЗО, Ф. Р-165, оп. 2, спр. 1. – 138 арк.
12. ДАЗО, Ф. Р-165, оп. 6, спр. 1653. – 86 арк.
13. ДАЗО, Ф. Р-177, оп. 1, спр. 1. – 75 арк.
14. ДАЗО, Ф. Р-177, оп. 1, спр. 2. – 191 арк.
15. ДАЗО, Ф. Р-177, оп. 1, спр. 9. – 151 арк.
16. ДАЗО, Ф. Р-177, оп. 1, спр. 10. – 228 арк.
17. ДАЗО, Ф. Р-177, оп. 1, спр. 12. – 195 арк.
18. ДАЗО, Ф. Р-177, оп. 1, спр. 44. – 20 арк.
19. ДАЗО, Ф. Р-177, оп. 1, спр. 56. – 22 арк.
20. ДАЗО, Ф. Р-177, оп. 1, спр. 79. – 8 арк.
21. ДАЗО, Ф. Р-177, оп. 1, спр. 130. – 154 арк.
22. ДАЗО, Ф. Р-177, оп. 1, спр. 166. – 102 арк.
23. ДАЗО, Ф. Р-513, оп. 3, спр. 8. – 70 арк.
24. Центральний Державний архів органів влади, м. Київ (ЦДАОВ), Ф. 166, оп. 15, спр. 127. – 131 арк.
25. ЦДАОВ, Ф. 166, оп. 15, спр. 128. – 163 арк.