Budnik A. O. Language Portfolio in Teaching Ukrainian as a Foreign Language.

// Наука і освіта.  2017.  №4. 137-142.

Анжела Олександрівна Буднік,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри слов’янського мовознавства,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна


ВИКОРИСТАННЯ МОВНОГО ПОРТФОЛІО У ПРОЦЕСІ
ВИВЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ


АНОТАЦІЯ:

Останнім часом частіше впроваджуються в освітній процес європейські стандарти навчання, інтегровані програми, нові освітні комунікативні технології, питомі форми та методи навчання тощо. Саме тому все актуальніше постає питання оновлення та модернізації навчальних програм у відповідності до загальноєвропейських стандартів, упровадження яких значно розширить конкурентоспроможність вітчизняних вищих навчальних закладів у порівнянні з європейськими. Обрана нами тема дослідження зумовлена необхідністю постійно знаходити дієві засоби оцінювання різних видів виконуваних робіт, необхідністю самостійно здобувати та систематизувати необхідні знання студентами-іноземцями, вміти розв’язувати комунікативні завдання відповідно до ситуацій. Метою нашої розвідки є теоретичне обґрунтування моделі мовного портфоліо, яке використовується як додатковий засіб контролю та оцінювання іноземних студентів у процесі вивчення української мови як іноземної. Було використано такі методи дослідження: вивчення, аналіз та синтез науково-методичної та психолого-педагогічної літератури, нормативно-правових документів із метою визначення концептуальних положень дослідження; узагальнення наукових здобутків, педагогічне спостереження, педагогічне моделювання, соціологічні методи. У результаті проведення наукової розвідки було уточнено поняття мовне портфоліо, представлено його структуру, що складається зі змісту, власне портфоліо з перерахуванням його основних елементів, вступу з чітко сформульованою метою та завданнями, стислого опису мовного портфоліо, власного самоаналізу та самооцінювання виконаної роботи. Під час укладання мовного портфоліо враховуються принципи комунікативного навчання (принцип мовленнєвої спрямованості навчального процесу, принцип індивідуалізації навчання, принцип функціональності, принцип ситуативності, принцип новизни). Для створення будь-якого виду портфоліо важливими є роздуми не тільки над запропонованими студентові-іноземцю завданнями, але і його рефлексія щодо способів роботи, послідовності дій. Використання методу мовного портфоліо у роботі з іноземними студентами є доволі ефективним, оскільки розвиває критичне та творче мислення, здатність до самоаналізу, вміння користуватися науковою літературою, обирати автентичні тексти відповідно до комунікативної мети.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

Європейське мовне портфоліо, мовне портфоліо, компоненти мовного портфоліо, Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти, рівні володіння іноземною мовою, види мовленнєвої діяльності, принципи комунікативного навчання, рефлексія, українська мова як іноземна.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Буднік А. Лінгводидактичні засади використання методу портфоліо в навчанні іноземних студентів / А. Буднік, І. Хижняк // Ucrainica VII Současná Ukrajinistika Problémy Jazyka, Literatury A Kultury. Sborník příspěvků z mezinárodní konference VIII. olomoucké sympozium ukrajinistů střední a východní Evropy (Olomouc 25–27.08.2016). – Olomouc. – St. 572-578.
2. Єдина типова навчальна програма з української мови для студентів-іноземців основних факультетів нефілологічного профілю вищих навчальних закладів України III-IV рівнів акредитації; [Затверджено МОН України]. – Ч. 3 / [за ред. О. Тростинської, Н. Ушакової]. – К. : НТУУ «КПІ», 2009. – 50 с.
3. Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / [наук. ред. укр. видання доктора пед. наук, проф. С. Ніколаєва]. – К. : Ленвіт, 2003. – 273 с.
4. Загальноосвітній стандарт з української мви як іноземної (рівні: А1, А2; В1, В2; С1) [Електронний ресурс] / [укл. : Н. Ніколаєва, Н. Бондарєва, А. Дем’янюк та ін.]. – Режим доступу : http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/1410876247 /.
5. Концепція мовної підготовки іноземців у ВНЗ України / Н. Ушакова, В. Дубічинський, О. Тростинська // Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки : збірник наукових праць. – Х., 2011. – №19. – С. 136- 146.
6. Коряковцева Н. Ф. Современная методика организации самостоятельной работы изучающих иностранный язык : Пособие для учителей / Н. Ф. Коряковцева. – М. : Изд-во АРКТИ, 2002. – 173 с.
7. Пассов Е. И. Теория методики. Иноязычное образование : организация и управление [Текст] / Е. И. Пассов. – Липецк : Типография, 2015. – Ч. 1. – 548 с.
8. Портфолио в зарубежной образовательной практике / Т. Г. Новикова, М. А. Пинская, А. С. Пртученков, Е. Е. Федотова // Вопросы образования. – 2004. – №3. – С. 201-238.
9. Фатеева И. А. Метод «портфолио» как приоритетная инновационная технология в образовании: преемственность между средней школой и вузом / И. А. Фатеева, Т. Н. Канатникова // Молодой учёный. – 2012. – №12. – С. 526-528.
10. Common European Framework of Reference for Languages : Learning, Teaching, Assessment [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.coe.int/lang-CEFR.
11. Oliinyk R. Portfolio for young learners: objectives, structure and types / R. Oliinyk // Reaching out to children: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Горлівка : Видавництво Горлівського державного педагогічного інституту іноземних мов, 2005. – С. 47-49.
12. Savignon S. J. Communicative Language Teaching : Linguistic theory and classroom practice, interpreting communicative language teaching / S. J. Savignon. – New Haven : Yale University Press, 2002.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.