// Наука і освіта. – 2017. – №4. – 68-73.
Олена Євгеніївна Білгородська,
кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри рисунка, живопису та архітектурної графіки,
Катерина Панасівна Кучеренко,
асистент кафедри рисунка, живопису та архітектурної графіки,
Одеська академія будівництва та архітектури,
вул. Дідріхсона 4, м. Одеса, Україна
АСПЕКТИ КОМПОЗИЦІЙНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ
АРХІТЕКТОРІВ У ПРОЦЕСІ ХУДОЖНЬОЇ ОСВІТИ
АНОТАЦІЯ:
Особливістю художнього навчання студентів, які здобувають архітектурну спеціальність, є її орієнтація та спрямованість на опанування виразними засобами зображення незалежно від його фігуративної основи, оскільки в архітектурі безпредметні геометричні форми виступають як конструктивні об’єкти, що мають певні функціональні властивості. Тому опанування студентами-майбутніми архітекторами графічними засобами художнього зображення включає не тільки освоєння академічної грамоти виконання рисунка з натури, а передусім пізнання композиційних принципів структурування абстрактних форм. Програмою архітектурної спеціальності «Архітектура та містобудування» не передбачено вивчення курсу «Композиція», необхідність якого очевидна. Тому виникає потреба впроваджувати його у навчальний процес на заняттях з рисунка у вигляді певних композиційних завдань та вправ. Ці завдання виконуються у заданій системі обмежень зображення елементів форми: точка, пляма, лінія, площина, об’єм, простір. Робота над ними регламентується навчальними годинами, більшість із яких відводяться на самостійну творчу діяльність з обов’язковим обговоренням ескізів на індивідуальних та колективних консультаціях. Одним із головних завдань сучасної освіти є якісна зміна системи професійної підготовки фахівців, у якій на першому плані постає ступінь розвиненості мислення, що відповідає якості професійної діяльності. Якісний рівень професійної діяльності майбутнього фахівця мистецької сфери виражається в поєднанні набутих науково-теоретичних знань, умінь і навичок у сфері композиції, а також здатності вирішувати творчі завдання. Тому у процесі навчання студентів композиції формування композиційного мислення є показником якості професійної підготовки, інструментом творчості і засобом становлення творчої особистості. Композиційне мислення є самостійним видом розумової діяльності, оскільки в ньому зафіксовано композиційний розумовий процес із його операціями та його кінцевим результатом, і який слугує основою як для творчого, так і для художньо-образного мислення. Теоретичні знання, які студенти набувають з основних тем композиції на заняттях із дисципліни «Рисунок, живопис, скульптура. Рисунок», є вихідною базою для професійного глибокого розуміння законів, принципів і засобів художньо-композиційного формоутворення штучних систем як суттєвої складової професійної грамотності і творчого мислення студента. Ці теоретичні та практичні знання дають майбутньому художнику або архітекторові можливість упевнено судити про естетичну і художню повноцінність творів композиційної творчості, проникати у сутність їхньої гармонійної будови, чітко усвідомлювати механізми впливу таких творів на емоційно-чуттєву сферу сприйняття людини.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
архітектурна освіта, композиція, композиційне мислення, художня освіта, рисунок.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Арнхейм Р. Визуальное мышление. Хрестоматия по общей психологии. Психология мышления / Под ред. Ю. Б. Гиппенрейтер, В. В.Петухова. – М. : Изд-во МГУ, 1981. – С. 97-107.
2. Білгородська О. Є. Методичні вказівки до організації самостійної роботи студентів I курсу за темами формальної композиції з дисципліни «Рисунок», напрям підготовки 6.060102 «Архітектура» освітньо-кваліфікаційний рівень «бакалавр» / Олена Євгеніївна Білгородська. – Одеса : Астропринт, 2014. – 40 с.
3. Илющенко В. Л. Активизация композиционного мышления студентов худ.граф. факультетов на занятиях по рисунку портрета : дисс. ... канд. пед. наук : 13.00.02. – теория и методика обучения изобразительному искусству / Моск. пед. гос. ун-т. – М., 2000. – 154 с.
4. Канунникова Т. А. Методика развития композиционно-образного мышления подростков средствами изобразительного искусства: дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. – теория и методика обучения и воспитания (изобразительное искусство) / Татьяна Александровна Канунникова. – Москва, 2016. – 275 с.
5. Кисилёва В. А. Методические основы профессиональной подготовки архитектора средствами изобразительного искусства : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.02. – «Теория и методика обучения и воспитания (изобразительное искусство, уровень профессионального образования)» 13.00.08, «Теория и методика профессионального образования» / Вера Алексеевна Кисилёва. – Тамбов, 2002. – 25 с.
6. Минсабирова В. Н. Формирование композиционного мышления студентов в процессе изучения формальной композиции / В. Н. Минсабирова // Научные исследования : от теории к практике : мате- риалы VI Междунар. науч. практ. конф. (Чебоксары, 31 дек. 2015 г.) / редкол.: О. Н. Широков [и др.]. – Чебоксары : ЦНС «Интерактив плюс», 2015. – № 5 (6). – С. 117-119.
7. Немов Р. С. Психология. Кн. 1 : Общие основы психологии / Роберт Семёнович Немов. – 4-е изд. – Москва : Владос ИМЭПЭ им. Грибоедова, 2001. – 688 с.
8. Никитенков С. А. Композиционное мышление как фактор творческого развития студентов художественно-графического факультета : дис. … канд. пед. наук : 13. 00.08 – Теория и методика профессионального образования / Сергей Алексеевич Никитенков. – Липецк, 2000. – 239 с.
9. Панкратова Л. И. Формирование композиционного мышления студентов факультета педагогики и методики начального образования вуза на занятиях изобразительным искусством : дисс. ... канд. пед. наук : 13.00.02 –«Теория и методика обучения изобразительному искусству» / Л. И. Панкратова. – Моск. пед. госун-т. – М., 1998. – 229 с.
10. Садомова Н. И. Некоторые вопросы развития композиционного мышления студентов-дизайнеров [Электронный ресурс] / Наталья Ивановна Садомова // Педагогика искусства. – 2015. – №2. – Режим доступа : http://www.art-education.ru/electronic-journal/nekotorye-voprosy-razvitiya-kompozicionnogomyshleniya-studentov-dizaynerov.
11. Свешников А. В. Композиционное мышление в изобразительном искусстве : автореф. дис. … докт. наук по искусствоведению : спец. 17.00.09 «Теория и история искусств» / Александр Вячеславович Свешников. – Санкт-Петербург, 2004. – 52 с.
12. Черная Е. А. Развитие композиционного мышления студентов-архитекторов в процессе изучения дисциплины «Рисунок» (на примере задания «Архитектурная панорама») : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теория и методика обучения и воспитания (изобразительное и декоративно- прикладное искусство, уровень профессионального образования)» / Елена Александровна Черная. – Санкт-Петербург, 2006. – 23 с.