Sieromakha N. Ye. Studying the Features of Mentally Retarded Adolescents’ Nonverbal Behaviour.

// Наука і освіта.  2017.  №3. 32-36.

Наталія Євгенівна Сєромаха,
кандидат психологічних наук, доцент
кафедри дефектології та психологічної корекції,
Луганський національний університет імені Тараса Шевченка,
пл. Гоголя 1, м. Старобільск, Україна


ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ НЕВЕРБАЛЬНОЇ
ПОВЕДІНКИ РОЗУМОВО ВІДСТАЛИХ ПІДЛІТКІВ


АНОТАЦІЯ:

Статтю присвячена вивченню деяких аспектів невербальної поведінки розумово відсталих підлітків. Останні відчувають труднощі у міжособистісному спілкуванні, оскільки нечітко розуміють почуття оточуючих людей. Це пов’язується з недостатнім володінням навичками розуміння невербальної поведінки та організації власної невербальної комунікації, які у підлітків зазначеної категорії формуються з великим запізненням. Дослідження різних аспектів поведінки, зокрема особливостей невербальної поведінки розумово відсталих дітей і підлітків, є актуальним, оскільки сприятиме поліпшенню їхньої соціальної адаптації, пошуку шляхів корекції соціально-перцептивних процесів і поведінки в реальних ситуаціях взаємодії. В експерименті взяли участь 52 підлітка віком від 12 до 16 років із розумовою відсталістю. Було застосовано такі методики: методика діагностики рівня розвитку здатності до інтерпретації невербальної поведінки у міжособистісному спілкуванні; методика «Оціни поведінку», спрямована на виявлення соціальних переживань в процесі оцінки досліджуваними поведінки інших людей по заданих моральними критеріями нормах; методика «Складання невербального портрета», яка дозволяє виявити вміння співвідносити окремі невербальні ознаки між собою, створювати в комплексі динамічні особливості образу, що відповідає певному емоційному станові; методика експертної оцінки невербальної комунікації, яка визначає рівень розвитку невербальної комунікації учнів (респондентами виступають корекційні педагоги). Практичне дослідження особливостей невербальної поведінки розумово відсталих підлітків показало, що рівень адекватності розуміння невербальної поведінки досліджуваними нижче середнього. У більшості підлітків цієї категорії переважає низький (58% досліджуваних) і середній (36%) рівень сформованості образів-еталонів невербальної поведінки. Виявлено, що у 67% розумово відсталих підлітків переважає низький рівень вміння співвіднесення окремих невербальних ознак, що відповідають певному емоційному станові, між собою. Отже, у підлітків із розумовою відсталістю існують труднощі в розумінні невербальної поведінки інших людей, а також в організації власної невербальної комунікації, проте ця категорія підлітків має реальну можливість оволодіння вміннями інтерпретації поведінки інших та користування невербальними засобами спілкування.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

невербальна поведінка, інтерпретація поведінки, ступінь усвідомленості, розумова відсталість, підлітковий вік.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Агавелян О. К. Социально-перцептивные особенности детей с нарушениями развития / О. К. Агавелян. – Челябинск : ЧТУ, 1999. – 358 с.
2. Горелов И. Н. Невербальные компоненты коммуникации / И. Н. Горелов. – М. : Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2009. – 112 с.
3. Костин Д. В. Исследование невербального компонента общения у детей с ретардационным типом дизонтогенеза / Д. В. Костин // Журнал «Современные наукоемкие технологии». – М., 2009. – С. 89-106.
4. Крутецкий В. А. Психология подростка / В. А. Крутецкий, Н. С. Лукин. – М. : Просвещение, 1965. – 316 с.
5. Лабунская В. А. Невербальное поведение / В. А. Лабунская. – М. : Просвещение, 1991. – 109 с.
6. Лабунская В. А. Условия опознания эмоциональных состояний по выражению лица / В. А. Лабунская // Теоретические и прикладные проблемы психологии познания людьми друг друга. – М., 1999. – С. 52-63.
7. Синьов В. М. Психологія розумово відсталої дитини : підручник / В. М. Синьов, М. П. Матвєєва, О. П. Хохліна. – К. : Знання, 2008. – 359 с.
8. Черепкова Н. В. Исследование невербальных компонентов общения у учащихся с нарушением интеллекта / Н. В Черепкова, Л. В. Коршикова // Кавказский федеральный университет. – Ставрополь, 2013. – С. 82-89.
9. Шипицына Л. М. Невербальное общение у детей при нормальном и нарушенном интеллекте. Монография / Л. М. Шипицына, О. В. Защиринская. – СПб : Речь, 2009. – 128 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.