Proskurniak O. I. Diagnostic Methodology of Communicative Activity Development Levels in Adolescents With Mental Retardation.

// Наука і освіта.  2017.  №3. 90-96.

Олена Ігорівна Проскурняк,
доктор педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри корекційної освіти та спеціальної психології,
Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради,
провулок Руставелі, 7, м. Харків, Україна


МЕТОДИКА ДІАГНОСТИКИ РІВНІВ СФОРМОВАНОСТІ КОМУНІКАТИВНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ У ПІДЛІТКІВ ІЗ ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ


АНОТАЦІЯ:

Комунікативна діяльність є провідною у підлітковому віці. У підлітків із затримкою психічного розвитку у зв’язку з особливостями пізнавальної сфери вона розвивається з певними ускладненнями, що впливає на процеси їхньої соціалізації та адаптації, взаємостосунки з оточуючими. Для розробки технології розвитку та корекції комунікативної діяльності у підлітків із затримкою психічного розвитку необхідно визначити рівні сформованості комунікативної діяльності. Метою статті є висвітлення особливостей розробки психодіагностичної методики для визначення рівнів сформованості комунікативної діяльності підлітків із затримкою психічного розвитку. Для її реалізації використовувалися методи визначення діапазону методик, які дозволяли діагностувати комунікативну діяльність підлітків із затримкою психічного розвитку, методи математичної статистики для вивірення валідності та надійності, узагальнення науково-практичних здобутків. В остаточному варіанті за розробленою методикою було обстежено 300 підлітків із затримкою психічного розвитку. Розроблена методика складається з п’яти шкал. Перша шкала за змістом тверджень була визначена як «комунікативна активність». Друга шкала – «комунікативні компетенції». Третя шкала – «комунікативна культура». Четверта шкала – «комунікативна поведінка». П’ята шкала – «самоконтроль особистості у комунікативній діяльності». На основі використаного діагностичного інструментарію було визначено та охарактеризовано рівні сформованості комунікативної діяльності: високий середній, низький.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

підлітки, затримка психічного розвитку, комунікативна діяльність, діагностика, методика, рівні, сформованість.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Клайн П. Справочное руководство по конструированию тестов / П. Клайн. – К. : Вентис, 1994. – 283 с.
2.Козырева В. П. Формирование коммуникативной активности у детей с множественными нарушениями в процессе коррекционной работы : автореф. дис. на получение науч. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.03 / В. П. Козырева. – Москва, 2011. – 18 с.
3.Колодич О. Б. Психолого-педагогічні умови формування мовленнєвої компетентності у дітей із ЗПР в процесі вивчення англійської мови : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.08 / О. Б. Колодич. – К., 2005. – 18 с.
4.Корніяка О. М. Психологія комунікативної культури школяра / О. М. Корніяка. – К. : Міленіум, 2006. – 337 с.
5.Наследов А. Д. Математические методы психологического исследования. Анализ и интерпретация данных / А. Д. Наследов. – СПб. : Речь, 2004. – 338 с. 6.Немов Р. С. Психология : учеб. для студ. высш. пед. учеб. заведений : в 3 кн. Кн. 3. Экспериментальная психология и психодиагностика. – М. : Просве- щение, 1995. – 512 с.
7.Проскурняк О. І. Дослідження комунікативної діяльності особистості : мета, завдання, функції / О. І. Проскурняк // Проблеми сучасної психології : зб. наук. пр. Ін-та психології імені Г. С. Костюка. – К. : Аксіома, 2012. – Вип. 18. – С. 663-671.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.