Dikal M. V., Cherniukh O. G., Bilous T. M., Voitkevych N. I. Peculiarities of Formation and Signs of Emotional Burnout Syndrome in Medical University Teachers.

// Наука і освіта.  2017.  №3. 63-68.

Мар’яна Вікторівна Дікал,
кандидат медичних наук, доцент кафедри біоорганічної і біологічної хімії та клінічної біохімії,
Оксана Григорівна Чернюх,
кандидат медичних наук, доцент кафедри біоорганічної і біологічної хімії та клінічної біохімії,
Тетяна Михайлівна Білоус,
кандидат медичних наук, доцент кафедри педіатрії та дитячих інфекційних хвороб,
Ніна Іванівна Войткевич,
старший викладач кафедри іноземних мов,
Вищий державний навчальний заклад України «Буковинський державний медичний університет»,
Театральна площа, 2, м. Чернівці, Україна


ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ТА ПРОЯВИ СИНДРОМУ ЕМОЦІЙНОГО
ВИГОРАННЯ У ВИКЛАДАЧІВ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДІВ


АНОТАЦІЯ:

Стаття присвячена вивченню особливостей розвитку та проявів синдрому емоційного вигорання у викладачів теоретичних кафедр вищого навчального медичного закладу України «Буковинський державний медичний університет». Для діагностики рівня емоційного вигорання було використано адаптовану методику В. В. Бойко, за якою можна визначити не тільки симптоми емоційного вигорання, рівень сформованості та фази його розвитку, а й виявити наявність психoсoматичних і психовегетативних пoрушень. Відмічено, що формування синдрому емоційного вигорання педагогів проходить у три фази: у фазі напруження він характеризується переважно надмірним переживанням психотравмуючих обставин, тривогою та депресією, у фазі резистенції проявляється економією емоційної сфери та емоційно-моральною дезорієнтацією, у фазі виснаження — емоційним дефіцитом, психосоматичними і психовегетативними порушеннями. Встановлено, що у 2 викладачів з 27 сформувалися дві фази емоційного вигорання – напруження та резистенції, основними симптомами яких є відчуття загнаності у клітку, що вказує на розвиток стану інтелектуально-емоційного затору та бажання швидшого завершення робочого дня, відчуття тривоги та депресії з паралельно сформованим симптомом редукції професійних обов’язків. Фаза резистенції була сформована у шести викладачів, домінуючими симптомами якої була редукція професійних обов’язків, що проявлялось зниженням інтересу до роботи та погіршенням професійної діяльності. Фази резистенції та виснаження сформувалася у чотирьох викладачів, найбільш вираженими симптомами яких були розширення сфери економії емоцій, що вказує на обмежене спілкування з аудиторією, зниження зацікавленості до роботи та емоційним дефіцитом, за якого люди втрачають професійні здібності із заміною позитивних емоцій негативними, стають грубими у спілкуванні. Виявлено, що у чотирьох викладачів переважно жіночої статі сформувалися всі три фази синдрому емоційного вигорання, для яких домінуючими були симптом переживання психотравмуючих обставин, що характеризується посиленням роздратування й недовіри до людей, накопиченням невдоволення ситуацією. Водночас найбільш вираженим є симптом розширення сфери економії емоцій, що вказує на небажання спілкування з аудиторією та зниження інтересу до роботи. Доведено, що у викладачів не виявлено особливостей проявів синдрому емоційного вигорання залежно від навчальної дисципліни, яку вони викладають, однак емоційне вигорання частіше розвивається при роботі зі студентами, у яких викладання предмету здійснюється англійською мовою.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

синдром емоційного вигорання, викладач, фаза напруження, фаза резистенції, фаза виснаження.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Abbas S.G. The impact of work overload and coping mechanisms on different dimensions of stress among university teachers / S.G. Abbas, A. Roger // GRHю – 2013. – № 3 (8). – С. 93-118.
2. Балакірєва К. О. Профілактика та подолання професійного та емоційного вигорання : метод. рекоменд. / К. О. Балакірєва. – Київ, 2015. – 45 с.
3. Бойко В. В. Энергия эмоций : 2-е изд., доп. и перераб. / В. В. Бойко. –СПб.: Питер, 2004. – 474 с.
4. Mindfulness for teachers: a pilot study to assess effects on stress, burnout, and teaching efficacy / L. Flook, S.В. Goldberg, L. Pinger // Mind, Brain, and Education. – 2013. – Vol. 7 (3). – P. 182-195.
5. Гагалан Ю. Ресурси для подолання стресу. Стреси у професійній діяльності вчителя / Ю. Галаган // Психолог. – 2012. – № 4. – С. 29-31.
6. Holloway F. Support systems. 1. Introduction / F. Holloway, G. Szmukler, J. Carson [et al.] // Advances in Psychiatric Treatment. – 2000. – Vol. 6. – P. 226-235.
7. Jepson E. Individual contributory factors in teacher stress: The role of achievement striving and occupational commitment / E. Jepson, S. Forrest // British Journal of Educational Psychology. – 2006. – Vol. 76 (1). – P. 183-197.
8. Колоскова О. К. Особливості розвитку та проявів синдрому емоційного вигорання в лікарів-педіатрів / О. К. Колоскова, М. І. Поліщук, Т. М. Воротняк // Здоровье ребенка. – №7 (42). – 2012. - С. 19- 23.
9. Эмоциональное выгорание преподавателей медицинского вуза: проблема и пути ее решения / М. А. Лисняк, Н. А. Горбач, И. О. Логинова [и др.] // Сибирское медицинское обозрение. – 2014. – № 6 (90). – C. 101-105.
10. Patiraj K. Effect of job stress and personal life stress on mental health and job outcomes of medical professionals [Електронний ресурс] / K. Patiraj, M. Richa // SSRN. – 2009. – Режим доступу: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1437409
11. Burnout: 35 years of research and practice / W. B. Schaufeli, М. Р. Leiter, К. Maslach // Career Development International. – 2009. – № 14 (3). – С. 204-220.
12. Зайчикова Т. В. Соціально-психологічні детермінанти синдрому «професійного вигорання» у вчителів : дис... канд. психол. наук: 19.00.05 / Т. В. Зайчикова. – К., 2005. – 25 c.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.