// Наука і освіта. – 2017. – №12. – 66-70.
DOI:
Станіслав Куніковскі,
доктор хабілітований, професор, ректор Куявська вища школа у Влоцлавку,
Площа Свободи 1, м. Влоцлавек, Польща,
Микола Олександрович Пічкур,
кандидат педагогічних наук, професор кафедри образотворчого мистецтва,
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,
вул. Садова, 2, м. Умань, Україна
Тетяна Борисівна Стратан-Артишкова,
доктор педагогічних наук, професор кафедри музично-теоретичних та інструментальних дисциплін
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка,
вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький, Україна
СТАН ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО ІНКЛЮЗИВНО-ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: КОПІНГ-СТРАТЕГІЧНИЙ АСПЕКТ
АНОТАЦІЯ:
У статті розглядається проблема дослідження стану психологічної готовності майбутніх педагогів до робо- ти в умовах інклюзивної освіти. Визначено показники копінг-стратегічного критерію психологічної готовності майбутніх педагогів до роботи в умовах інклюзивної освіти: адаптивність поведінки, реактивність на стресові ситуації та рішучість у подоланні труднощів в інклюзивно-освітній діяльності. Згідно з окресленими парамет- рами, було застосовано низку діагностичних матеріалів (тести, анкети, опитувальники), завдяки використанню яких з’ясовано стан її сформованості (ідеальний, задовільний, незадовільний) у студентів-випускників освіт- нього ступеня «бакалавр». З’ясовано, що, відповідно до показників копінг-стратегічного критерію, майбутні педагоги з ідеальним станом психологічної готовності до інклюзивно-освітньої діяльності потенційно можуть виявляти високу адаптивність поведінки, нормальну реактивність на стресові ситуації, рішучість у подоланні труднощів. Студенти із задовільним станом потенційно можуть виявляти посередню адаптивність поведінки, надмірну реактивність на стресові ситуації, копінг-стратегію пошуку зовнішньої підтримки в подоланні труд- нощів. Незадовільний стан властивий студентам, які потенційно можуть виявляти низьку адаптивність поведін- ки, слабку реактивність на стресові ситуації, копінг-стратегію уникнення у подоланні труднощів. У дослідженні взяли участь 308 студентів. Установлено, що ідеальний стан психологічної готовності до інклюзивно-освітньої діяльності за показниками копінг-стратегічного виміру властивий лише третині з усієї кількості залучених до експерименту студентів; задовільний – майже половині; незадовільний – у межах 16%. Такий фактаж підтвер- джує недостатню результативність освітнього процесу підготовки педагогів інклюзивної школи в контексті формування особистісно-професійних якостей. Звідси виникає нагальна потреба максимально розкривати ко- пінг-стратегічні резерви студентів шляхом їх залучення до квазіпрофесійної інклюзивно-освітньої діяльності та активної рефлексії її досвіду. Перспектива подальшого дослідження полягає в обґрунтуванні й реалізації педа- гогічних умов підвищення рівня психологічної готовності майбутніх педагогів до інклюзивно-освітньої діяль- ності на засадах імітаційного моделювання реальних та уявних проблемних ситуацій, що трапляються в інклю- зивно-педагогічній роботі, та їх успішного розв’язання в контексті застосування адекватних копінг-стратегій.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
копінг-стратегія, стан готовності, психологічна готовність, майбутній педагог, інклюзивно- освітня діяльність, психолого-педагогічна діагностика.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Абабков В. А. Адаптация к стрессу. Основы теории, диагностики, терапии / В. Абабков, М. Пере. – СПб. : Речь, 2004. – 166 с.
2. Баранов А. А. Стрессоустойчивость и мастер- ство педагога : моногр. / А. А. Баранов. – Ижевск : изд-во Удмурт. ун-та, 1997. – 107 с.
3. Демченко І. І. Готовність учителя початкових класів до роботи в умовах інклюзивної освіти : струк- тура та діагностика : навч.-метод. посібн. / Ірина Іванівна Демченко [Електронний ресурс]. – Умань : Видавець «Сочінський М. М.», 2014. – 160 с. – Режим доступу : http://dspace.udpu.org.ua.
4. Демченко І. І. Підготовка вчителя до роботи в інклюзивній початковій школі : моногр. / І. І. Демчен- ко. – Умань : ФОП Жовтий О. О., 2015. – 501 с.
5. Кухтерина Г. В. Стратегии защитно- совладающего поведения педагогов в зависимости от стажа профессиональной деятельности [Электронный ресурс] / Г. В. Кухтерина, Л. В. Федина. – Режим доступа : http://mir-nauki.com.
6. Минияров В. М. Формирование копинг- стратегий педагогов в состоянии эмоционального выгорания / В. М. Минияров, Е. А. Василевская // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. – 2015. – № 1 (2). – Т. 17. – С. 388-393.
7. Митина Л. М. Концепция профессионального развития и сохранения здоровья учителя как основа образовательной политики / Л. М. Митина // Школа здоровья. – 2000. – № 2. – С. 43-50 с.
8. Погрібна А. О. Копінг-ресурси вчителів спеціальних шкіл-інтернатів для дітей з вадами інте- лекту як психологічна проблема / А. О. Погрібна // Наука і освіта. – 2016. – № 7. – С. 58-64.
9. Dziuba T. Impact of intensive daily stress on teacher’s occupational health / T. Dziuba // Science and education. – 2017. – № 3. – С. 18-22. https://doi.org/10.24195/2414-4665-2017-3-3
10. Lazarus R. S. Coping theory and research : past, present and future / R. S. Lazarus // Psycyosomatik Medicine. – 1993. – № 55. – Р. 237-247.
11. Lazarus R. S. Stress, appraisal and coping / R. S. Lazarus, S. Folkman. – N.-Y. : Springer Publishing Company, 1984. – 456 p.
12. Pichurin V. V. Coping strategies and psychological readiness of students for professional work [Electronic resource] / V. V. Pichurin // Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports. – 2015. – № 2. – С. 58-64.