Формування культури здоров’я студентської молоді в умовах вищого навчального закладу

// Наука і освіта.  2017.  №12. 42-52.


DOI:

Олександр Іванович Міхеєнко,
доктор педагогічних наук, доцент,
Наталія Вікторівна Кукса,
кандидат педагогічних наук, доцент,
Михайло Олегович Лянной,
кандидат педагогічних наук, доцент,
Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка,
вул. Роменська, 87, м. Суми, Україна


ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ ЗДОРОВ’Я СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ В УМОВАХ ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ


АНОТАЦІЯ:

В умовах загострення оздоровчих і демографічних проблем суспільства виникає нагальна потреба фор- мування культури здоров’я як підґрунтя для дотримання правил і норм здорового способу життя, збереження і зміцнення здоров’я. Метою статті є обґрунтування та експериментальна перевірка ефективності педа- гогічних умов та засобів формування культури здоров’я студентів. У статті розглянуто стан розробленості цієї проблеми з погляду педагогічної сфери, сформульовано дефініцію поняття «культура здоров’я особи- стості», конкретизовано її складові, визначено критерії та показники діагностики рівня сформованості куль- тури здоров’я студентів, розкрито ключові компоненти програми оцінювання та деякі методичні аспекти формування культури здоров’я студентів, наведено результати педагогічного експерименту. Діагностика рівня сформованості культури здоров’я студента передбачала оцінювання її складових: культури харчування, фізичної культури, культури ендоекології, культури психоемоційної активності, фізіологічної культури, інте- лектуальної, соціально-комунікативної, культури моральності й духовності. Процедура вимірювання сформо- ваності складових культури здоров’я передбачала їх оцінювання за двома критеріями: володіння теоретични- ми знаннями та практичними уміннями. З’ясовано, що процес формування культури здоров’я студентів пов’язаний із реалізацію педагогічних умов, а саме: вдосконалення когнітивного компонента та опанування знань валеологічного змісту; залучення студентів до оздоровчої діяльності; створення відповідного про- фесійно-педагогічного освітнього середовища. Доведено, що процес формування культури здоров’я студента детермінований індивідуальними психічними, фізіологічними, віковими характеристиками, власним досвідом та знаннями, і реалізується завдяки активній здоров’ятворчий діяльності студентів; культура здоров’я є динамічним утворенням, яке вимагає постійного розвитку і нового змістовного наповнення. 


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

культура здоров’я, студенти, педагогічні умови, критерії та показники, діагностика. 


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1.Абаскалова Н.П. Теория и практика формирова- ния здорового образа жизни учащихся и студентов в системе «школа-вуз» : автореф. дис. д-ра пед. наук : спец. 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования» / Н.П. Абаскалова. – Барнаул, 2000. – 48 с.
2.Авдєєнко І.М. Розвиток культури здоров’я сту- дентів в освітньому середовищі вищого навчального закладу: автореф. дис. ...канд. пед. наук: 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / І.М. Авдєєнко. – Харків: ХНУ ім. В.Н. Каразіна, 2016. – 20 с.
3.Апанасенко Г.Л. Як зупинити депопуляцію в Україні / Г.Л. Апанасенко // Науковий світ. – 2005. – № 11. – С. 2–5.
4.Андрющенко Т.К. Теоретичні аспекти проблеми формування здоров’язбережувальної компетентності / Т.К. Андрющенко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : Зб. наук. праць. – Суми : СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2012. – № 1(19). – С. 11–20.
5.Башавець Н.А. Педагогічні умови, що сприя- ють реалізації технології формування культури здо- ров’язбереження як світоглядної орієнтації майбутніх фахівців / Н.А. Башавець // Зб. наук. праць Умансько- го державного педагогічного університету імені Пав- ла Тичини. – Умань : «Софія», 2009. – Ч.1. – С. 12-23.
6.Бойчук Ю.Д., Педагогічні умови розвитку культури здоров’я студентів в освітньому середовищі вищого навчального закладу / Ю.Д. Бойчук, І.М. Авдєєнко, А.В. Турчинов // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технологія: наук. журн. – Суми: СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2015. – № 9(53). – С. 141–149.
7.Белов В.И. Валеология : здоровье, молодость, красота, долголетие / В.И. Белов, Ф.Ф. Михайлович. – М. : Недра Коммуникейшенс Лтд, 1999. – 664 с.
8.Демінська Л.О. Значення формування культури здоров’я студентської молоді / Л.О. Демінська // Пе- дагогіка здоров’я : зб. наук. праць Всеукраїнської наук.-практ. конф. / за заг. ред. проф. О.М. Микитюка. – Х. : ХНПУ ім. Г.С. Сковороди, 2011. – С. 70–73.
9.Ермакова Т.С. Формирование культуры здоровья будущего учителя в польских учебных заведениях / Т.С. Ермакова // Физическое воспитание студентов. – 2014. - № 5. – С. 14–19. doi:10.15561/20755279.2014.0503.
10. Литвиненко В.А., Кукса Н.В. Теоретичні під- ходи до організації арт-терапевтичного процесу в системі оздоровчо-фізкультурної роботи з дітьми дошкільного віку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. журнал / голов. ред. А.А. Сбруєва. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2016. № 3 (57). С. 204-212.
11. Лук’янова Ю.С. Формування готовності майбутніх інженерів-педагогів до використання здо- ров’язберігаючих технологій у професійній діяльності : дис. ...канд. пед. наук : 13.00.04 / Лук’янова Юлія Сергіївна. – Харків, 2011. – 219 с.
12. Лянной Ю.О. Професійна підготовка май- бутніх магістрів з фізичної реабілітації у вищих нав- чальних закладах: поняттєво-термінологічний аспект / Ю.О. Лянной, Н.В. Кукса // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: наук. журнал / голов. ред. А. А. Сбруєва. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2015. № 9 (53). С. 307-319. Педагогіка – Education Science and Education, 2017, Issue 12 50
13. Міхеєнко О.І. Зміст професійної підготовки майбутніх фахівців зі здоров’я людини як стра- тегічний чинник забезпечення здоров’я населення України / О.І. Міхеєнко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. журнал / голов. ред. А.А. Сбруєва. – Суми : СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2017. – № 5 (69). – С. 292–306. doi:10.24139/2312-5993/2017.05/292-306.
14. Міхеєнко О.І. Особиста відповідальність за стан свого здоров’я як стратегічний принцип оздо- ровчої практики / О.І. Міхеєнко // Загальна теорія здоров’я та здоров’язбереження : колективна моно- графія / за заг. ред. проф. Ю.Д. Бойчука. – Харків : Вид. Рожко С.Г., 2017. – С. 238–244.
15. Міхеєнко О.І. Підготовка майбутніх фахівців зі здоров’я людини до застосування здоров’язміцнювальних технологій: теоретико- методичні аспекти : [монографія] / О. І. Міхеєнко. – Суми : Університетська книга, 2015. – 316 с.
16. Міхеєнко О.І. Щоденник здоров’я : навчально-методичний посібник / О.І. Міхеєнко, В.І. Котелевський. – Суми : Університетська книга, 2011. – 157 с.
17. Оржеховська О. Холістична концепція здо- ров’я у британській школі: перспективи для України / О. Оржеховська // Порівняльно-педагогічні студії, 2013. – № 1(15). – С. 41–48.
18. Платонов В.Н. Сохранение и укрепление здоровья здоровых людей – приоритетное направле- ние современного здравоохранения / В.Н. Платонов // Спортивна медицина. – 2006. – № 2. – С. 3–14.
19. Поташнюк І.В. Професійна валеологічна підготовка майбутніх біологів у вищих закладах освіти III-IV рівнів акредитації : автореф. дис. канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика про- фесійної освіти» / І.В. Поташнюк. – К., 2000. – 22 с.
20. Пріма Р.М. Плекання цінності культури здо- ров’я, здорового способу життя, здоров’язбереження: досвід, шляхи, етапи / Р.М. Пріма, А.М. Циплюк // Загальна теорія здоров’я та здоров’язбереження : колективна монографія / за заг. ред. проф. Ю.Д. Бойчука. – Харків : Вид. Рожко С.Г., 2017. – С. 282–288.
21. Фаласеніді Т.М. Культура здоров’я як скла- дова загальнолюдської культури / Т.М. Фаласеніді // Загальна теорія здоров’я та здоров’язбереження : колективна монографія / за заг. ред. проф. Ю.Д. Бойчука. – Харків : Вид. Рожко С.Г., 2017. – С. 277–282.
22. Халайцан А.П. Культура здоров’я особи- стості як складова частина її фізичної культури / А.П. Халайцан // Педагогіка, психологія та медико- біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2014. – № 3. – С. 79–83.
23. Butnariu M. Study on the relationship between knowledge of nutrition rules, their application and health / M. Butnariu // Journal of Physical Education and Sport, 2017 Supplement issue 5, Art 240, pp. 2261-2265. doi:10.7752/jpes.2017.s5240.
24. Components of positive impact of exposure on university physical culture and sports on students' physical activity / A. Osipov, M. Kudryavtsev, P. Fedorova, Z. Serzhanova, E. Panov, L. Zakharova, A. Savchuk, M. Yanova, T. Zhavner, Y. Klimuk // Journal of Physical Education and Sport, 2017, 17(2), Art 133 pp. 218–224. doi:10.7752/jpes.2017.02133.
25. Influence of leisure-time physical activity on quality of life of Ukrainian students / I. Pavlova, B. Vynogradskyi, T. Kurchaba, D. Zikrach // Journal of Physical Education and Sport, 2017, 17(3) Art 159, pp. 1037-1042. doi:10.7752/jpes.2017.03159.
26. Lifestyle and health status of adolescents from the secondary school medicine in Banska Bystrica / L. Smida, B. Novotna, M. Marko, E. Bendikova // Journal of Physical Education and Sport, 2017 Supplement issue 5, Art 234, pp. 2228-2234. doi:10.7752/jpes.2017.s5234.
27. Masalimova A.R. Technological Education as a Means of Developing Students’ Health Culture / A.R. Masalimova, A.O. Luchinina, R.A. Ulengov // International Journal of Environmental Science Education, 2016, 11(5), 623-632.
28. Organizational conditions of healthy lifestyle promotion for arts students / I. Hribovska, M. Danylevych, V. Ivanochco, L. Shchur // Journal of Physical Education and Sport, 2015, 15(2), Art 34 pp. 218–224. doi:10.7752/jpes.2015.02034.
29. The use of modern means of health improving fitness during the process of physical education of student youth / O. Yarmak, Y. Galan, A. Hakman, L. Dotsyuk, O. Blagii, Y. Teslitskyi // Journal of Physical Education and Sport, 2017, 17(3) Art 189, pp. 1935-1940, doi:10.7752/jpes.2017.03189.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.