// Наука і освіта. – 2017. – №11. – 76-85.
DOI:
Юрій Борисович Максименко,
доктор психологічних наук, професор,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
Людмила Олександрівна Матохнюк
кандидат психологічних наук, доцент,
Комунальний вищий навчальний заклад «Вінницька академія неперервної освіти»,
вул. Грушевського, 13, м. Вінниця, Україна
ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕНЬ У ПСИХОЛОГІЇ РОЗВИТКУ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ОСОБИСТОСТІ
АНОТАЦІЯ:
Актуальність основи розвитку інформаційної компетентності особистості визначена бурхливим розвитком інформатизації суспільства. Це спричинено впровадженням комп’ютерної техніки та інформаційних технологій, використанням її в повсякденному житті, побуті, професійній діяльності. До ключових компетентностей, якими повинні володіти учні, відносять: спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами; основні компетентності у природничих науках і технологіях; інформаційно-цифрова компетентність; уміння вчитися впродовж життя; спілкування іноземними мовами; математична компетентність; ініціативність і підприємливість; обізнаність та самовираження у сфері культури; екологічна грамотність і здорове життя; соціальна та громадянська компетентності. Вивчення поетапності розвитку новоутворень на кожному новому етапі характеризує реалізацію принципу розвитку. Узагальнюючи методологічні здобутки вітчизняної психології, було проаналізовано основні принципи особистісного розвитку за О. Ткаченком – принцип детермінізму, принцип відображення, принцип єдності психіки та діяльності, принцип розвитку психіки, системно-структурний принцип. На основі теоретичного аналізу літератури було досліджено принципи за В. Рибалко. Сюди увійшли такі принципи: об’єктивності психологічного дослідження, багатомірного і багаторівневого існування предмета психології, дослідження психічних явищ у їх розвитку, творчої самодіяльності, організації розвиваючих та формуючих психологічних впливів. Було проведено теоретичний аналіз основних принципів наукової психології, засновником якої є С. Рубінштейн, що були найбільшим чином узагальнені в роботах І. Манохи. На основі теоретичного аналізу та узагальнення наукової літератури було цілеспрямовано перенаправлений вектор основних принципів у бік інформаційної компетентності особистості. Сюди ввійшли принцип об’єктивності психологічного дослідження, багатомірного і багаторівневого існування предмета психології, принцип дослідження психічних явищ у їх розвитку, принцип самореалізації особистості, організації розвиваючих та формуючих психологічних впливів.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
інформаційне суспільство, методологічні принципи, інформаційна компетентність особистості, розвиток особистості, основні концепції.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. «Нова українська школа» [Електронний ресурс] / [Л. Гриневич, О. Елькін, С. Калашнікова та ін.] // МОН. – 2016. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B 8%D0%BD%D0%B8%202016/12/05/konczepcziya.pdf.
2. Ананьев Б. Г. Избранные психологические труды: В 2-х т. Т. 1 / Под. ред. А. А. Бодалева, Б. Ф. Ломова. – М.: Педагогика, 1980. – 230 с.
3. Выготский Л. С. История развития высших психических функций / Л. С. Выготский // Собр. соч.: В 6-ти т. Т. 3 / Отв. ред. А. В. Запорожец. – М.: Педагогика, 1983. – С. 5-328.
4. Костюк Г. С. Принцип развития в психологии / Григорій Силович Костюк. – Москва: Методологические и теоретические проблемы психологии, 1969. – (Москва).
5. Леонтьев А. А. Проблемы развития психики / Леонтьев А. А. – М.: Наука, 1985. – 73 с.
6. Ломов Б. Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии / Б. Ф. Ломов / Отв. ред. Ю. Забродин. – М.: Наука, 1989. – 449 с.
7. Максименко С. Д. Поняття особистості у психології / С. Д. Максименко // Психологія і особистість. – 2016. – № 1. – С. 11-17. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psios_2016_1_3.
8. Маноха І.П. Психологія потаємного «Я» / І.П. Маноха. – К.: Поліграфкнига, 2001. – 448 с.
9. Матохнюк Л. О. Теоретичний аналіз проблеми інформатизації суспільства / Людмила Олександрівна Матохнюк. // Проблеми сучасної психології : Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України / за наук. Ред. С. Д. Максименка, Л. А. Онуфрієвої. – Вип. 37. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2017. – 540 с.
10. Платонов К. К. Структура и развитие личности / К. К. Платонов. – М.: Наука, 1986.
11. Про схвалення Стратегії розвитку інформаційного суспільства в Україні: Розпорядження Кабінету Міністрів України // Офіційний вісник України. – 2013. – № 44. – Ст. 581.
12. Рибалка В. В. Наукові визначення особистості та персонологічне мислення психолога і педагога / В. В. Рибалка // Психологія і особистість. – 2013. – № 1. – С. 131-162. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psios_2013_1_12.
13. Роменець В. А. Історія психології ХХ століття / В. А. Роменець, І. П. Маноха. – К.: Либідь, 1998. – 992 с.
14. Рубинштейн С. Л. Избранные философско-психологические труды: Основы онтологии, логики и психологии / РАН, Ин-т психологии. – М.: Наука, 1997. – 462 с.
15. Ткаченко О. М. Принципи і категорії психології / О. М. Ткаченко. – К. : Вища шк., 1979. – 200 с.
16. Фурман А. В. Методологія парадигмальних досліджень у соціальній психології / Анатолій Васильович Фурман. – К.: Інститут політичної і соціальної психології; Тернопіль: Економічна думка, 2013. – 100 с.
17. Шорохова К. В. Психология личности и образ жизни / Катерина Васильевна Шорохова. – 1987. – 219 с. 18. Ярошевский М.Г. История психологии / М.Г. Ярошевский. – 3-е изд. – М. – 1974.