// Наука і освіта. – 2017. – №1. – 42-48.
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри психології та соціальної роботи,
Тернопільський національний економічний університет,
вул. Львівська, 11, м. Тернопіль, Україна
ВЧИНОК МИЛОСЕРДЯ ЯК КАНОН МОРАЛЬНОГО СТАНОВЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІ
АНОТАЦІЯ:
З огляду на те, що проблема милосердя досі вкрай рідко була предметом дослідження психологів, а особистісне милосердя майже не розглядалося як самостійна психологічна категорія, у статті схарактеризовано морально-психологічну природу милосердя; здійснено ретроспективний аналіз поняття «милосердя» у світлі релігійної, етико-філософської, педагогічної, психологічної позицій та в аспекті соціальної роботи. Дослідження мало на меті вивчити проблему онтогенезу вчинку милосердя у процесі морального становлення особистості. Базуючись на вченні В. А. Роменця про «Велику логіку вчинку» як канонічну структуру вчинку в циклічній наступності ситуаційного, мотиваційного, діяльного і післядіяльного компонентів в інтелектуальній проекції на історію всесвітньої психології і феноменологію людського буття, здійснено спробу дослідити основні складові феноменології вчинку милосердя, зокрема: життєву ситуацію, породжене нею моральночуттєве переживання, моральне усвідомлення ситуації та мотивів поведінки, вибір і прийняття рішень, вольовий стимул, учинок, постдійове усвідомлення. Визначено, що онтогенез учинкової активності милосердя полягає в тому, щоб, визначившись у ситуації життєдіяльності, зваживши на наявні зовнішні та внутрішні пріоритети й залежності, конфліктні чи навіть колізійні стосунки з оточенням і самою собою, людина з‟ясувала те, що їй потрібно для автентичного буття. Ситуаційний аспект учинку – своєрідне поєднання зовнішніх і внутрішніх умов, що зумовлюють певну форму активності особистості – вчинкової активності. На етапі боротьби мотивів людина обирає найзначущіше, визначається у головній меті й відкидає все другорядне. Доведено, що тільки наявність морального ідеалу дає їй змогу зрозуміти й відчути в конкретній ситуації внутрішню поєднаність своєї свободи з відповідальністю за вчинки милосердя. Мотив учинку, який переміг, втілюється у відповідній учинковій дії на двох етапах: підготовчому і оцінному. Здійснено припущення, що кожен здійснений учинок милосердя на етапі післядії викликає у людини амбівалентні почуття, які стають психологічним підґрунтям для наступних таких учинків.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
милосердя, психологічна природа милосердя, вчинок милосердя, канонічна структура вчинку милосердя, компоненти канонічної структури вчинку милосердя.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Бех І. Д. Виховання особистості : Сходження до духовності / І. Д. Бех. – К. : Либідь, 2006. – 272 с.
2. Бех І. Д. Виховання особистості : У 2 кн. Кн. 1 : Особистісно-орієнтовний підхід : теоретико-технологічні засади / І. Д. Бех. – К. : Либідь, 2003. – 280 с.
3. Бех І. Д. Формувати у дитини почуття цінності іншої людини / І. Д. Бех // Педагогіка толерантності. – 2001. – № 2. – С. 52-58.
4. Білоусова В. О. Теорія і методика гуманізації відносин старшокласників у позаурочній діяльності загальноосвітньої школи: Монографія. – К. : ІЗМН, 1997. – 192 с.
5. Бог багатий милосердям. Dives in misericordia: Енцикліка вселенського архієрея Івана Павла ІІ. – Львів : Місіонер, 1999. – 64 с.
6. Глухова И. Милосердие как экзистенциальный ресурс личности [Эл. ресурс]. – Режим доступа : http://hpsy.ru/public/x6109.htm
7. Гуменюк О. Є. Психологія впливу : Монографія / О. Є. Гуменюк. – Тернопіль : Економічна думка, 2003. – 304 с.
8. Кальстер С. «Будьте милосердні, як і Отець ваш милосердний» // Сопричастя. – Львів : Свічадо. – 2005. – № 1-2. – С. 24-35.
9. Кириленко Т. С. Чуттєво-емоційні виміри вчинковості. Людина – Суб‟єкт – Вчинок: Філософсько-психологічні студії / Т. С. Кириленко. – К. : Либідь, 2006. – С. 176-196.
10. Малахов В. Милосердя / Малахов В. – К. : Либідь, 2001. – С. 344-346.
11. Милосердие. Настольная книга священнослужителя: [в 6 т.]. – Т.6. – Тематический материал для проповеди. Евхаристия – Молитва. – М., 1988. – С. 308-326.
12. Милосердие. Учебное пособие / Под ред. М. П. Мчедлова. – М. : Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 1998. – 214 с.
13. Міцкевич Ф. Блаженні милосердні / Ф. Міцкевич // Сопричастя. – Львів : Свічадо. – 2005. – № 1-2. – С. 3-14.
14. Морозова Н. С. Детское милосердие как одно из направлений социальной работы / Н. С. Морозова // Теория и практика социальной работы : отечественный и зарубежный опыт. – М., 1991. – Т. 1. – 272 с.
15. Психологія вчинку : Шляхами творчості В. А. Роменця : зб. ст. / упоряд. П. А. М‟ясоїд; відп. ред. А. В. Фурман. – К. : Либідь, 2012. – 296 с.
16. Роменець В. А. Історія психології ХХ століття : навч. посіб. / В. А. Роменець. – К. : Либідь, 2007. – 832 с.
17. Роменець В. А. Історія психології ХХ століття / В. А. Роменець, І. П. Маноха. – 2-ге вид., стер. – К. : Либідь, 2003. – 992 с.
18. Роменець В. А. Історія психології ХХ століття / В. А. Роменець, І. П. Маноха. – К. : Либідь, 1998. – 992 с.
19. Свідерська Г. М. Морально-психологічна природа феномену милосердя / Г. М. Свідерська // Пробл. заг. та пед. психології : зб. наук. пр. – 2011. – 13, Ч. 4. – С. 343-350.
20. Свідерська Г. М. Психологія чуйності : монографія / Г. М. Свідерська. – Т. : ТНПУ, 2013. – 305 c.
21. Фурман А. А. Психологія особистості : ціннісно-орієнтаційний вимір : [монографія] / Анатолій Анатолійович Фурман. – Одеса : ОНПУ; Тернопіль : ТНЕУ, 2016. – 312 с.
22. Фурман А. В. Володимир Роменець як методолог психософійного духу / А. Фурман // Психологія і суспільство. – 2011. – № 2. – С. 39-50.
23. Фурман А. В. Психософія вчинку В. А. Роменця як методологія пізнання людського буття / А. В. Фурман // Методологічний альманах «Вітакультурний млин» : зб. наук. праць. – 2016. – С. 21 – 31.
24. Фурман А. В., Підгурська М. В. Історія соціальної роботи : [навчальний посібник] / Анатолій Васильович Фурман, Марія Василівна Підгурська. – Тернопіль : ТНЕУ, 2014. – 174 с.
25. Человек. Мыслители прошлого и настоящего о его жизни, смерти и безсмертия / П. Гуревич. – М., 1991. – С. 24. Психологія – Psychology Science and Education, 2017, Issue 1 47
26. Шутова В. Воспитание милосердия (педаго- гическая мастерская для родителей) / В. Шутова // Воспитание школьников. – 2004. – № 6. – С. 33-36.