Sannikova A. O. Searching for Individual Differences in Experiencing Psychological Barriers.

// Наука і освіта.  2017.  №1. 62-66.

Анастасія Олександрівна Саннікова,
кандидат психологічних наук, викладач кафедри сольного співу,
Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової,
63, вул. Новосельського, м. Одеса, Україна, 65023


ПОШУК ІНДИВІДУАЛЬНИХ ВІДМІННОСТЕЙ
У ПЕРЕЖИВАННЯХ ПСИХОЛОГІЧНОГО БАР’ЄРУ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядаються результати дослідження індивідуально-типологічних особливостей сценічних бар’єрів як одного з видів психологічних хвилювань у творчій діяльності виконавців (співаків, музикантів, акторів тощо). Установлено, що сценічний бар’єр – це цілісний складний психологічний феномен, комплекс негативно забарвлених емоційних, інтелектуальних, поведінкових реакцій та їх проявів, які сприяють виникненню суб’єктивно непереборних перешкод, які порушують, блокують активність особистості виконавця, котра спрямована на реалізацію успішної сценічної діяльності. Експліковано й описано компоненти структури сценічного бар’єру, що розкривають його психологічну сутність: психофізіологічний, емоційний, когнітивний, конативний (поведінковий), контрольно-регулятивний, мотиваційно-ціннісний, ергічний (енергетичний), показник загальної схильності до «стоп-реакцій». Кожний із цих ознак по-своєму «маркує» сценічну ситуацію. Комбінація показників («маркерів»), їхнє якісно-кількісне сполучення визначають характер переживання сценічного бар’єру, його рівень, тип, варіативність. Наведено результати дослідження індивідуально-психологічної специфіки переживання сценічних бар’єрів виконавцями, що різняться емоційною диспозицією (схильністю до переживань емоцій певної модальності). Установлено значимі відмінності між групою осіб з домінуванням емоцій паттерну «радість», з одного боку, та іншими групами виконавців з домінуванням емоцій «гнів», «страх» і «печаль». У той же час яскраво презентовано подібність у змісті проявів сценічних бар’єрів у трьох груп осіб з домінуванням емоцій з від’ємним знаком (гнів, страх і печаль). Доведено, що емоційність як стійка властивість особистості виступає в ролі системотворчого чинника щодо структури сценічного бар’єру: якісні особливості емоційності, ступінь домінування кожної модальності визначають специфіку схильності до переживання сценічного бар’єру. Передбачається, що особливості емоційної палітри, які супроводжують сценічні бар’єри, експресію, поведінку, особливості їх контролю й регуляції, вибір способів поведінки, спрямованих на гальмування сценічних бар’єрів (а, можливо, і на їхнє загострення) також відрізняються в осіб з різною емоційною диспозицією.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

емоційність, диспозиції, радість, гнів, страх, печаль, індивідуальні відмінності, психологічний бар’єр, сценічний бар’єр.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. А. с. Диференціальна діагностика схильності до переживань сценічних бар’єрів (психодіагностичний комплекс методик) / А. О. Саннікова. – № 33970; заявл. 05.05.2010, реєстрац. 05.07.2010.
2. Василюк Ф.Е. Психология переживания (анализ преодоления критических ситуаций) / Ф. Е. Василюк. – М. : Изд-во Моск. ун-та, 1984. – 200 с.
3. Лабунская В. А. и др. Психология затрудненного общения: Теория. Методы. Диагностика. Коррекция: Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / В. А. Лабунская, К. А. Менджерицкая, Е. Д. Бреус. – М. : Издат. центр «Академия», 2001. – 288 с.
4. Небылицын В. Д. Темперамент / В. Д. Небылицын // Психофизиологические исследования индивидуальных различий. – М. : Наука, 1976. – С. 178-186.
5. Ольшанникова А. Е. Эмоции и воспитание / А. Е. Ольшанникова. – М. : Знание, 1983. – 80 с.
6. Пацявичюс И. В. Эмоциональность и самооценка организации деятельности / И. В. Пацявичюс // Вопр. психол. – 1985. – № 4. – С. 134–139.
7. Саннікова А. О. Особливості переживання сценічних бар’єрів / А. О. Саннікова // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 12, Психологічні науки. – К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. – Част. ІІ, № 26(50). – С. 144-147.
8. Саннікова О.П. Сценічні бар’єри: диференціально-психологічний підхід: [Монографія] / О. П. Саннікова, А. О. Саннікова. – Одеса: ВМВ, 2014. – 238 с.
9. Санникова О. П. Эмоциональность в структуре личности: монография / О. П. Санникова. – Одесса: Хорс, 1995. – 334 с.
10. Сопілко Н. В. Особливості подолання психологічних бар’єрів у студентів в процесі навчання: автореф. дис. … канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Вікова та педагогічна психологія» / Н. В. Сопілко. – Хмельницький, 2008. – 18 с.
11. Rogers C. Some observation on the organisation of personality // Amer. Psychol. – 1947. – V. 2. – P. 3.
12. Sannikova Anastasiya. Psychological peculiarities of individuals prone to stage barriers // International scientific professional periodical journal «The Unity of science». Vienna, Austria, February, 2016, volume 2, pp. 70-72.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.