// Наука і освіта. – 2016. – № 2-3. 63-69.
Ірина Володимирівна Мартиненко,
кандидат психологічних наук, доцент, докторант кафедри логопедії ,
Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова
вул. Пирогова, 9 , м. Київ, Україна
РЕФЛЕКСІЯ В КОМУНІКАТИВНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ ІЗ СИСТЕМНИМИ ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ
АНОТАЦІЯ:
У статті розглядаються рефлексивні труднощі в комунікативній діяльності дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення. Проаналізовано теоретичні підходи до вивчення рефлексії у психо- логії: з позицій мисленнєвих процесів, внутрішньоособистісних утворень, поліпроцесуального явища. У пред- ставлених результатах дослідження рефлексія розуміється автором як умова ефективного спілкування, а її недостатність вважається причиною різних комунікативних труднощів, операційних зокрема. В дитячому віці рефлексія як особистісне утворення залежить від стану здатності до самоаналізу, самовираження і про- гнозування. Предметом експериментального дослідження було визначено комунікативну рефлексію, перші фо- рми якої формуються вже в старшому дошкільному віці. За результатами експериментального дослідження наведено приклади рефлексивних труднощів у різних видах діяльності: мовленнєвій, продуктивній (малювання), ігровій. Дослідження комунікативної рефлексії дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення первинного ґенезу здійснювалось засобами спостереження і в процесі експерименту.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
рефлексія, комунікативна рефлексія, комунікативна діяльність, діти старшого дошкіль- ного віку, системні порушення мовлення.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Андреева Г. М. Социальная психология: учебник для высших учебных заведений / Г. М. Анд- реева. – М.: Изд-во «Аспект Пресс», 2000. –376 с.
2. Бодалев А. А. Личность и общение: Избран- ные труды / А. А. Бодалев. – М.: Международная пе- дагогическая академия, 1995. 328 с.
3. Гуткина Н. И. Личностная рефлексия в под- ростковом возрасте: автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 / Н. И. Гуткина. М., 1983. 24 с.
4. Зязюн І. А. Рефлексія людини в гуманітарній фі- лософії / І. А. Зязюн // Світло. К., 1998. № 1. С. 6-9.
5. Карпов А. В., Скитяева И. М. Психология рефлексии / А. В. Карпов, И. М. Скитяева. М.: ИП РАН, 2002. 303 с.
6. Ломов Б. Ф. Методологические и теоретиче- ские проблемы психологии / Б. Ф. Ломов. М.: Наука, 1984. 444 с.
7. Лушпаева Е. В. Развитие рефлексии в обще- нии средствами социально-психологического тренин- га : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.05 / Е. В. Лушпаева. – М., 1989. 22 с.
8. Максименко С. Д. Генезис существования личности / С. Д. Максименко. – К.: Изд-во ООО «КММ», 2006. – 240 с.
9. Мартиненко І. В. Проблема комунікативного розвитку дітей з системними порушеннями мовлення в дошкільному віці мовлення / І. В. Мартиненко // Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. Зб. наукових праць. К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2014. № 27. С. 114-120.
10. Мендрух Ю. М. Рефлексивний підхід до фор- мування комунікативної компетентності фахівця з маркетингу / Ю. М. Мендрух // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16. Творча особистість учите- ля: проблеми теорії і практики: Збірник наукових праць / Ред. кол. Н.В.Гузій (відповідальний редактор) та ін. – Вип.11 (21). – К.: Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова, 2010. – C. 29-34.
11. Самохвалова А. Г. Рефлексивные трудности ребенка в коммуникативной деятельности / А. Г. Самохвалова // Вестник КГУ имени Н.А. Некра- сова. Кострома, 2012. Том 18. С. 198-200.
12. Семѐнов И. Н. Тенденции развития психоло- гии мышления, рефлексии и познавательной активно- сти / И. Н. Семенов. – М. Воронеж, 2000. – 64 с.
13. Петровский А.В. Психологический словарь / А.В. Петровский, М.Г. Ярошевский. – М.: Политиз- дат, 1990. – 494 с.
14. Рубинштейн С. Л. Основы общей психоло- гии / С. Л. Рубинштейн. – СПб.: Питер, 2002. – 720 с.