Денисов І. Г. Характерологічні властивості особистості підлітків як детермінанти асоціальної поведінки

// Наука і освіта.  2016.  № 2-3.  50-55.

Ігор Геннадійович Денисов,
кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології,
Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького,
науковий кореспондент лабораторії психології особистості імені П.Р. Чамати, Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України,
вул. Леніна, 20, м. Мелітополь, Україна  


ХАРАКТЕРОЛОГІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ ОСОБИСТОСТІ ПІДЛІТКІВ ЯК ДЕТЕРМІНАНТИ АСОЦІАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ


АНОТАЦІЯ:

У статті проаналізовано дослідження про асоціальну поведінку як поведінку, що суперечить нормам, при- йнятим у суспільстві, зумовлюється сукупністю зовнішніх та внутрішніх передумов і чинників, які визначають психологічні особливості її становлення та прояву. Виявлено, що зовнішні передумови можуть впливати на ма- крорівні (соціально-економічні проблеми, суспільні цінності) та мікрорівні (помилки сімейного і шкільного вихо- вання, цінності референтних груп). Доведено, що в підлітків з асоціальною поведінкою значно більше виражені більшість видів акцентуацій характеру на відміну від учнів, поведінка яких відповідає соціальним нормам, і яким більш властивим є лише один вид акцентуацій – гіпоманія. Це дозволяє стверджувати, що акцентуації характеру є важливим чинником асоціальної поведінки і, у свою чергу, усвідомлення підлітками подібних влас- них характерологічних особливостей можна розглядати як чинник профілактики асоціальної поведінки в під- літковому віці.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

поведінка, асоціальна поведінка, детермінанти асоціальної поведінки, підлітковий вік, під- літок, особистість підлітка, характер, характерологічні властивості особистості.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1. Александров А. А. Типология делинквентно- го поведения при психопатиях и акцентуациях характера / А. А. Александров // На- рушения поведения у детей и подростков. – М., 1981. – С. 51-59.
2. Білецький В. В. Дослідження пенітенціарного психолога. Наукове видання / В. В. Білецький. – До- нецьк: Східний видавничий дім, 2005. – 40 с.
3. Боулби Д. Создание и разрушение эмоциона- льных связей: [монография] / Д. Боулби. – М.: Акаде- мический проект, 2004. – 232 с.
4. Гилинский Я. И. Институт семьи в системе «девиантность – социальный контроль» / Я. И. Гилин- ский // Криминология: вчера, сегодня, завтра: Труды Санкт-Петербургского криминологического клуба. – СПб., 2002. – № 1 (2). – С. 34-35.
5. Гошовський Я. Ресоціалізація депривованої особистості: монографія / Я. Гошовський. – Дрогобич : Коло, 2008. – 480 с.
6. Денисов І. Г. Схильність до асоціальної пове- дінки в структурі самосвідомості підлітка / І. Г. Дени- сов // Наука і освіта. Спецвипуск 8, Проект «Психоло- гія особистості: теорія, досвід, практика». Одеса, 2009. С. 189-193.
7. Личко А. Е. Психопатии и акцентуации хара- ктера у подростков / А. Е. Личко. – Л.: Медицина, 1983. – 256 с. 
8. Максименко С. Д. Основи генетичної психо- логії / С. Д. Максименко. – К.: Знання, 1998. – 198 с.
9. Менделевич В. Д. Психология девиантного поведения: учебное пособие / В. Д. Менделевич. – М., 2001. – 432 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.