// Наука і освіта. – 2016. – №11. – 30-34.
Олексій Якович Чебикін,
доктор психологічних наук, професор, академік,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна
ПСИХОЕМОЦІЙНА ЗАЛЕЖНІСТЬ ВІД МОБІЛЬНИХ ЗАСОБІВ ЗВ’ЯЗКУ
У СТУДЕНТІВ, ЩО МАЮТЬ РІЗНІ ПРОЯВИ ЕМОЦІЙНОЇ ЗРІЛОСТІ
АНОТАЦІЯ:
Статтю присвячено проблемі психоемоційної залежності студентів від мобільних засобів зв’язку. Автор виходив із наступної гіпотези: оскільки емоційна зрілість особистості є інтегральною властивістю, яка інтегру- ється практично з усіма особливостями психіки, вона найбільшою мірою буде характеризувати наявність тієї чи іншої психоемоційної залежності. Для дослідження особливостей залежності студентів від використання мобі- льних засобів зв’язку використовувався спеціально розроблений авторський опитувальник і тест. Виконане дослідження показало, що серед обстежених вибірок студентів у 22% фіксується високий рівень залежності, у 47,5% – середній і у 30,5% – низький. При цьому також встановлено, що студенти, які мають різні рівні залеж- ності, досить істотно відрізняються за особливостями емоційної зрілості. Особливо чітко ця різниця простежу- ється між студентами з високим і низьким рівнями залежності від мобільних засобів комунікації. Серед показ- ників емоційної зрілості, за якими диференціюють студентів, найбільш інформативними є емпатія, саморегуля- ція та її інтегральний показник. Отримані дані можуть бути використані під час організації профілактики та корекції психоемоційної залежності студентів від мобільних засобів комунікації.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
психоемоційна залежність, мобільні засоби зв’язку, студенти, емоційна зрілість.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Кабешева А. О. Про взаємозв’язки показників, що характеризують особливості використання мобі- льного телефону з властивостями особистості студен- тів / А. О. Кабешева // Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка : Психологія особистості. Психологічна допомога особистості. – Київ, 2014. – Том.11. – Вип.13. – С. 240-246.
2. Михайлов Д. В. Психологические и физиоло- гические аспекты влияния мобильных телефонов на человека [Электронный ресурс] / Д. В. Михайлов, Ю. С. Тучина. – Режим доступа : http://www.sworld.com.ua.
3. Чебикін О. Я. Становлення емоційної зрілості особистості : [монографія] / О. Я. Чебикін, І. Г. Пав- лова. – Південний науковий центр АПН України. – Одеса : СВД Черкасов, 2009. – 232 с.
4. Чебикін О. Я., Кримова Н. О. Вплив комп’ютерної діяльності на емоційну сферу студентів / О. Я. Чебикін, Н. О. Кримова // Наука і освіта. – 2015. – №3 / СХХХІІ. – С. 126-133.
5. Янг К. С. Диагноз – Интернет-зависимость / К. С. Янг // Мир Интернет. – 2000. – № 2. – С. 24-29.
6. Bianchi Аdriana, Phillips James G. CyberPsychology & Behavior [Eлектронний ресурс] / Аdriana Bianchi, James G. Phillips. 2005. – 8(1). – C. 39- 51. doi:10.1089/cpb.2005.8.39. – Режим доступа : http://online.liebertpub.com/doi/abs/10.1089%2Fcpb. 2005.8.39.
7. Griffiths M. Internet addiction : Fact or fiction? / M. Griffiths // Psychologist. – 1999. – V. 12(5). – P. 246-250.
8. Haddon L., Vincent J. Children’s Broadening Use of Mobile Phones. Mobile Technologies from Telecommunications to Media / L. Haddon, J. Vincent. New York. – 2009. – Р. 37-49.