Ковальчук З. Я. Карпенко Є. В. Рефлексивна діяльність особистості в умовах кризового суспільства.

// Наука і освіта.  2016.  №11. – 66-72.

Зоряна Ярославівна Ковальчук,
доктор психологічних наук, доцент, професор,
Євген Володимирович Карпенко,
кандидат психологічних наук, доцент,
кафедра психології, Львівський державний університет внутрішніх справ,
вул. Городоцька, 26, м. Львів, Україна


РЕФЛЕКСИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ КРИЗОВОГО СУСПІЛЬСТВА


АНОТАЦІЯ:

Оптимальний розвиток особистості, вдосконалення її суб’єктності як основного чинника розвитку грома- дянського суспільства здійснюється через рефлексивну діяльність людини. Вона є однією з провідних умов ґенези особистості, її вдосконалення, критерієм ефективності процесів навчання та виховання. Таким чином, рефлексивна діяльність актуалізується як на індивідуальному, так і на колективному рівнях, що робить її особ- ливо привабливою для дослідження в контексті сучасних соціально-економічних і ціннісних трансформацій в Україні. Метою статті є розкриття суті рефлексивної діяльності особистості, що перебуває в кризовому суспільстві, та соціальних стратегій її поведінки. Мета рефлексії полягає в тому, щоб згадати, виявити, зафіксувати й усвідомити компоненти й алгоритм діяльності: її зміст і призначення, типи, способи здійснення, проблеми реалізації діяльності та шляхи їх вирішення, отримані результати тощо. Рефлексія передбачає вив- чення, дослідження, аналіз суб’єктом уже реалізованої, здійсненої діяльності. В умовах кризового суспільства вона виконує наступні функції: проектувальну; організаторську; комунікативну, змістову; мотиваційну; корекційну. Рефлексивна діяльність складається з трьох провідних структурних компонентів, які використову- ються в процесі подолання людиною наслідків кризи: фіксування свого стану, умов життєдіяльності; визначен- ня основних детермінант; оцінка продуктивності своєї діяльності, застосованих заходів щодо подолання наслідків кризи. Серед основних форм рефлексивної діяльності людини можемо виділити наступні: вербальну (усну), письмову (графічну), образотворчу, емоційно-чуттєву, пластичну (рухову). Існують також п’ять рівнів рефлексії діяльності людини. По мірі їх зростання збільшується продуктивність та успішність подолання наслідків економічної кризи, ефективнішою стає реалізація різних соціальних технологій з оптимізації життєдіяльності індивіда в будь-якій соціально-економічній ситуації. На першому рівні суб’єкт тільки фіксує окремі параметри, характеристики, компоненти свого розвитку. На другому − співвідносить їх із нормою, ета- лоном. Третій рівень характеризується повною і критичною фіксацією суб’єктом рефлексивної діяльності свого розвитку в різних сферах, виявленням його детермінант, закономірностей тощо. Носіям четвертого рівня, крім переліченого, притаманне створення концепції власного розвитку в умовах подолання наслідків соціально- економічної кризи. П’ятому, найвищому, рівневі рефлексії відповідає також глибоке усвідомлення набутих знань, умінь, досягнутого рівня розвитку, здійснюваної діяльності, взаємодії як особистісних цінностей.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

рефлексія, рефлексивна діяльність, соціальні стратегії, криза, розвиток особистості.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1.Бандурка О. М. Основи психології і педагогіки : підручник для вищ. навч. закладів МВС України / О. М. Бандурка, В. О. Тюріна, О. І. Федоренко. – К. : Національний ун-т внутрішніх справ, 2003. – 336 с.
2. Выготский Л. С. Собрание сочинений в 6 т. / Л. С. Выготский. – М. : Педагогика, 1984. – Т.3. – 328 с.
3. Карнелович М. М. Коммуникативная рефлек- сия учителей в общении с учащимися / М. М. Карне- лович // Веснік Гродзенскага дзяржаунага універсітета імя Я. Купалы. Серыя
4. Правазнуства. Псіхалогія. – 2007. – №2. – С. 1-9. 4. Кононко О. Л. Соціально-емоційний розвиток особистості. – К. : Освіта, 1998. – 255 с. 5.Краевский В. В. Основы обучения. Дидактика и методика / В. В. Краевский, А. В. Хуторской. – 2-е изд., стер. – М. : Изд. центр «Академия», 2008. – 352 с.
6.Крайг Г. Психология развития / Г. Крайг, Д. Бокум. – 9-е изд. – СПб. : Питер, 2005. – 940 с.
7.Шамова Т. И. Управление образовательным процессом в адаптивной школе / Т. И. Шамова, Т. М. Давыденко. – М. : Пед. поиск, 2001. − 384 с. 8.Hatton N. Reflection in teacher education: towards definition and implementation / N. Hatton, D. Smith // Teaching and teacher education / An international journal of research and studies. – 1995. – Vol. 11. – P. 33-49.
9.Huang Hui-Ju. Professional development through reflection : A study of pre-service teachers’ reflective practice / Hui-Ju Huang // International Electronic Journal for Leadership in Learning. – 2001. – №5.
10. Kovalchuk Z. Ya. Emotional fortitude of pedagogue as necessary condition of his/her effective cooperation with pupils / Z. Ya. Kovalchuk // II Science, Technology and Higher Education: materials of the II International research and practice conference. – Vol. I. – 2013. – P. 600-603.
11. Maksymenko S. D. Genesis of personality existence / S. D. Maksymenko. – Montreal : Accent Graphics Communication, 2015. 

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.