// Наука і освіта. – 2016. – №10. – 212-220.
Тетяна Олександрівна Ярхо,
кандидат технічних наук, доцент, завідувач кафедри вищої математики,
Харківський національний автомобільно-дорожний університет,
вул. Ярослава Мудрого,25, м. Харків, Україна
ФОРМУВАННЯ ЗМІСТУ БАЗОВОЇ МАТЕМАТИЧНОЇ
ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ТЕХНІЧНОГО ПРОФІЛЮ
НА ОСВІТНЬО-НАУКОВОМУ РІВНІ ДОКТОРА ФІЛОСОФІЇ
АНОТАЦІЯ:
Відповідно до нового Закону України «Про вищу освіту», у вищих навчальних закладах ІІІ-ІV рівнів акредитації здійснено перехід до багатоступеневої системи вищої освіти, якій відповідають ступені бакалавра, магістра і доктора філософії. В обов’язкову освітньо-наукову програму третього циклу багатьма ВНЗ уперше введений курс фундаментальної і прикладної базової математичної підготовки. У статті представлено і обґрунтовано зміст пропонованого курсу для майбутніх докторів філософії технічних спеціальностей. Курс складається з двох час- тин: «Додаткові аспекти класичної математики та їх практичні застосування» і «Стохастична методологія у прикладних задачах». У формуванні змісту базової математичної підготовки враховане значення математики як універсальної мови наук, потужного засобу розв’язання прикладних задач, а також становлення креативного мислення, інтелектуального розвитку особистості та її загальної культури.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
багатоступенева система вищої освіти, третій цикл вищої освіти, доктор філософії, освітньо-наукова програма, базова математична підготовка, фундаментальна та прикладна математична підготовка, креативне мислення, додаткові аспекти класичної математики, стохастична методологія.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Айвазян С. А. Теория вероятностей и при- кладная статистика / С. А. Айвазян, В. С. Мхитарян. – Москва: ЮНИТИ, 2001– Том 1. – 656 с.
2. Адзерихо С. Я. Введение в линейную ал- гебру, теорию поля и ряды Фурье: учебное пособие / С. Я. Адзерихо, И. М. Полонский, Н. А. Стодольник. – Минск: Высшая школа. – 1968, 152 с.
3. Гвильдис Т. Ю. Аспирантура в структуре высшего образования / Т. Ю. Гвильдис // Вопросы современной науки и практики. Университет им. В. И. Вернадского. – 2014 – № 4 (54) – С. 169-178.
4. Гетманская Е. В. Личность: креативные ха- рактеристики / Е. В. Гетманская // Педагогика и пси- хология: Вестник Московского гуманитарного уни- верситета им. М.А. Шолохова. – 2010. – № 1. – С. 25- 32.
5. Грохольская О. Г. Дидактические возможно- сти инновационного вуза в подготовке профессиона- лов / О. Г. Грохольская // Вестник Университета Рос- сийской академии образования. – 2012. – № 2. – С. 53- 57.
6. Длин А.М. Математическая статистика в тех- нике / А. М. Длин. – Москва: «Советская наука», 1958. – 466 с.
7. Закон України «Про вищу освіту» (2014 ро- ку). – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/ laws/show/1556-18.
8. Математика как язык науки. – [Электронный ресурс]. – Режим доступу: http://libweb.kpfu.ru/z3950/full_fond/klass/014/151- 175.pdf.
9. Гноенский Л. С. Математические основы тео- рии управляемых систем / Л. С. Гноенский, Г. А. Каменский, Л. Э. Эльсгольц. – Москва: Наука. Главная редакция физико-математической литерату- ры, 1969. – 512 с.
10. Моніторингове дослідження. Моніторинг ін- теграції української системи вищої освіти в Європей- ський простір вищої освіти та наукового дослідження: аналітичний звіт / За заг. ред. Т.В. Фінікова, О. І. Ша- рова. – К.: Таксон, 2014. – 144 с.
11. Олейник О. А. Роль теории дифференциаль- ных уравнений в современной математике и ее при- ложениях / О. А. Олейник // Соровский образователь- ный журнал. – 1996. –№ 4. – С. 114-121.
12. Регейло І. Ю. Історіографічні аспекти підго- товки наукових і науково-педагогічних кадрів вищої кваліфікації в Україні / І. Ю. Регейло // Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогіка. – 2011. – С. 271-281.
13. Симоненко О. Д. Математика и технические науки. Из истории развития технических наук. [Элек- тронный ресурс] / О. Д. Симоненко. – Режим доступу: http://www.portal-slov.ru.
14. Спірін О. М. Досвід підготовки наукових ка- дрів з інформаційно-комутатавних технологій в освіті / О. М. Спірін, А. В. Яцишина // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2014. –№ 2. – С. 3-8.
15. Тихомиров В. М. О некоторых проблемах ма- тематического образования / В. М. Тихомиров // Все- российская конференция «Математика и общество». Математическое образование на рубеже веков. – М.: МЦНМО, 2000. – С. 3-15.
16. Torrance E. The nature of creativity as manifest in the testing / E. Torrance // The nature of creativity. – 1988. – P.43-75.
17. Чорноус Віра. Креативне мислення у творчих пошуках особистості: літературний огляд / Віра Чор- ноус // Нова педагогічна думка: науково- методичний журнал. – 2014. – № 1. – С. 38-41.
18. Ярхо Т. О. Математична підготовка майбут- ніх фахівців технічного профілю в інтегрованому процесі фундаменталізації професійної технічної підготовки у ВНЗ / Т. О. Ярхо // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав- Хмельницький державний педаго- гічний університет імені Григорія Сковороди». Дода- ток 1 до Вип. 36, Том VIII (68) : Тематичний випуск: «Вища освіта України в контексті інтеграції до євро- пейського освітнього простору». – 2016. – С. 345-353.
19. Ярхо Т. А. Основные дидактические принци- пы математической подготовки в современном техни- ческом университете / Т. А. Ярхо // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», Додаток 1 до Вип. 5, Том V (56) : Тематичний випуск «Вища освіта України в контексті інтеграції до євро- пейського освітнього простору». – 2014. – С. 514-521.
20. Ярхо Т. О. Спадкоємність різновидів матема- тичної підготовки майбутніх фахівців технічного профілю в процесі її фундаменталізації у ВНЗ / Т. О. Ярхо // Наукові записки. Серія: проблеми мето- дики фізико- математичної і технологічної освіти. – 2016. – Вип. 9. – С. 123-127.
21. Ярхо Т. О. Формування математичної компе- тентності майбутніх науково- педагогічних кадрів у системі неперервної професійної підготовки магістрів і аспірантів сучасного технічного університету / Т. О. Ярхо, Т. В. Ємельянова // Наукові записки Бер- дянського державного педагогічного університету: зб. наук. праць. – 2015. – Вип. 3. – С. 417-424.