Левіна І. А. МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ПРОЕКТНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ

// Наука і освіта.  2016.  №10. – 24-29.

Інна Анатоліївна Левіна,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна


МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ПРОЕКТНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ


АНОТАЦІЯ:

У статті представлено результати теоретичного аналізу проектної компетентності як складової професійної компетентності майбутнього вчителя. Автором виявлено сутність і структуру феномена «проектна компетентність», визначено критерії та рівні сформованості цієї компетентності, розроблено модель формування проектної компетен- тності майбутніх учителів у процесі професійної підготовки в ВНЗ. Проектна компетентність учителя являє собою інтегративну професійно-особистісну якість, що заснована на знаннях, уміннях, особистісному досвіді і ціннісних орієнтаціях учителя, які сприяють ефективній підготовці та впровадженню освітніх проектів. У структурі проектної компетентності вчителя виділено такі компоненти: мотіваційно-цільовий, когнітивний, операційний та рефлексивно- особистісний. Відповідно до визначення і структури проектної компетентності, було виявлено критерії (мотивацій- но-ціннісний, когнітивно-діяльнісний і рефлексивно-оцінний) та рівні її сформованості (репродуктивний, продукти- вний і креативний). З урахуванням вимог компетентнісного підходу до освітнього процесу була розроблена модель формування проектної компетентності майбутніх учителів у процесі професійної підготовки. Розроблена модель є сукупністю складових її цільового, змістового, технологічного і аналітико-результативного блоків. Кожен блок мо- делі націлений на формування відповідного компонента проектної компетентності. Взаємозв’язок між ними забезпе- чує системну цілісність компетентності як результату функціонування моделі в системі професійної підготовки май- бутніх учителів. Продуктивність функціонування моделі забезпечується дотриманням ряду умов: формування у студентів емоційно-позитивного ставлення до професійної діяльності; систематичне включення їх у проектну діяль- ність і цілеспрямоване формування проектних вмінь; залучення студентів до креативної проектної діяльності. Не- від’ємною частиною представленої моделі формування проектної компетентності є особистісний компонент, який включає інтерес, мотивацію, емоційно-вольову регуляцію, ставлення до проектної діяльності, самооцінку ступеня сформованості проектної компетентності. 


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

модель, проект, проектування, проектна діяльність, проектна компетентність.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Исаева Т. Е. Классификация профессиональ- но-личностных компетенций вузовского преподавате- ля / Т. Е. Исаева // Труды международной научно- практической Интернет-конференции «Преподаватель высшей школы в XXI веке». – Сб. 4. – Ростов-н/Д : Рост. гос. ун-т путей сообщения. – 2007. – С. 15-21.
2. Кузьмина Н. В. Профессионализм деятельно- сти преподавателей и мастера производственного обучения профтехучилища / Н. В. Кузьмина. – М. : Высшая школа, 1989. – 167 с.
3. Поздняк С. Н., Кузнецова М. Л. Проблема формирования проектной компетентности учителя географии в процессе методической подготовки / С. Н. Поздняк, М. Л. Кузнецова // Сборник материа- лов XVI Междунар. науч.-практ. конф. «Обучение и воспитание: методики и практика 2014/15 учебного года» / под общ. ред. С. С. Чернова. – Новосибирск : Изд-во ЦРНС. – 2014. –С. 124-129 .
4. Семенець Л. М. Педагогічна компетентність викладача як умова формування професійної компе- тентності майбутнього вчителя / Л. М. Семенець // Вісник Житомирського державного університету ім. І. Франка. – 2010. – Вип. 53. – С. 183-186.
5. Скворцова С. О. Проектувально- моделювальна складова методичної компетеності вчителя математики [Електронний ресурс] / С. О. Скворцова. – 2013. – Режим доступу : https://skvor.info/publications/articles/view.html?id=173
6. Уман А. И. Технологический подход к обуче- нию: теоретические основы. Монография / А. И. Уман. – Орел : ОГУ, 1997. – 208 с.
7. Щербатюк Л. Б. Професійна компетентність майбутніх інженерів- механіків – складна динамічна система / Л. Б. Щербатюк, В. М. Щербатюк // Вісник Черкаського університету. Серія Педагогічні науки. – 2009. – Вип. 165. – С. 45-49.
8. Яковлева Н. О. Педагогическое проектирова- ние инновационных систем : автореф. дис. на соиска- ние степени д-ра пед. наук. – Челябинск, 2003. – 35 с

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.