Ольга Ткаченко МОТИВАЦІЙНА ГОТОВНІСТЬ ВЧИТЕЛІВ ДО ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

// Наука і освіта.  2025.  №3. – 54-59.

Ольга Ткаченко,
здобувачка третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти
за спеціальністю 053 Психологія
кафедри загальної та диференціальної психології,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0009-0009-1353-3184


МОТИВАЦІЙНА ГОТОВНІСТЬ ВЧИТЕЛІВ ДО ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ


АНОТАЦІЯ:

У статті представлені результати емпіричного дослідження психологічної готовності вчителів до інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами. Аналізується значущість підготовки педагогів до інклюзії, виділяються основні аспекти психологічної готовності, а також визначаються особливості, які впливають на успішність інтеграції дітей з особливими освітніми потребами в освітнє середовище. Висвітлено значну кількість психологічних досліджень у наукових працях вітчизняних та зарубіжних учених, присвячених даному питанню. Емпіричне дослідження дозволило визначити рівень психологічної готовності педагогів інклюзивних класів до навчання дітей з особливими освітніми потребами. У результаті опитування було встановлено, що у більшості педагогів, які працюють в інклюзивних класах, високий рівень усвідомлення себе як суб’єктів інклюзивної освіти, проте виявлено і певні проблемні аспекти.Досліджено психологічні особливості готовності вчителів до інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами. Зазначено, що основний вплив на психологічну готовність вчителів до роботи в інклюзивних класах мають такі шість основних компонентів, як: когнітивна, рефлексивна, вольова, комунікативна, мотиваційна та емоційна готовності, та три додаткові: методична готовність, готовність до командної роботи та готовність до інновацій.Необхідність виділення основних та додаткових компонентів готовності зумовлена тим, що перший клас компонентів утворюється на фундаменті індивідуально-психологічних та особистісних характеристик педагогів, тобто включає стійкі властивості функціонування їхньої когнітивно-рефлексивної, емоційно-вольової, комунікативної та мотиваційної сфер. Водночас додаткові компоненти, серед яких було виділено методичну готовність, готовність до інновацій та готовність до командної роботи, є прижиттєвим надбанням та результатом професійного розвитку педагогів, які працюють із дітьми з особливими освітніми потребами. Наукова проблема формування психологічної готовності вчителів до інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами має важливе теоретичне і практичне значення. Її розв’язання сприятиме підвищенню ефективності інклюзивної освіти, створенню психологічно безпечного середовища для всіх учасників освітнього процесу та розвитку особистісно орієнтованої парадигми навчання. Вивчення психологічних механізмів, закономірностей і умов формування такої готовності дає можливість удосконалити систему підготовки педагогічних кадрів та забезпечити сталий розвиток інклюзивної освіти в Україні.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

психологічна готовність, інклюзивна освіта, особливі освітні потреби, підготовка вчителів, інклюзія, емоційна стабільність, толерантність, мотивація, соціально-психологічний клімат, згуртованість


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 
  1. Алмаші С., Костю С. Дослідження психологічної готовності студентів-психологів до майбутньої професійної діяльності. Вісник Національного університету оборони України. 2019. № 2 (52) С. 5–15.
  2. Василенко І. А. Специфіка самоставлення особистості. Габітус. 2021. № 23. С. 25–32. https://doi.org/10.32843/ 2663-5208.2021.23.15
  3. Давидюк М. Практичні аспекти підготовки майбутнього педагога до роботи в інклюзивних класах. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training: Methodology, Theory Experience Problems. 2023. № 67. С. 112–120. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2023-67-112-120
  4. Долинська Л. В., Матяш-Заяц Л. П. Психологія конфлікту : навчальний посібник. Київ : Каравела, 2011. 304 с.
  5. Климчук В. О. Математичні методи у психології : навчальний посібник для студентів психологічних спеціальностей. Київ : Освіта України, 2009. 288 с.
  6. Максименко С. Д., Носенко Е. Л. Експериментальна психологія : підручник. Київ : Центр учбової літератури, 2008. 360 с.
  7. Подоляк Л. Г. Психологія вищої школи: практикум. Київ : Каравела, 2008, 336 с.
  8. Barbuto J. E., Scholl R. Motivation sources inventory: Development and validation of new scales to measure an integrative taxonomy of motivation Psychological Reports.1998. № 82. P. 1011–1022.
         

       
   
   
         

 

©2025 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.