Світлана Ситнік ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДІВ АРТТЕРАПІЇ ДЛЯ ОСІБ ІЗ РІЗНИМ РІВНЕМ АДАПТАЦІЇ ДО КРИЗОВОЇ СИТУАЦІЇ

// Наука і освіта.  2025.  №3. – 47-53.

Світлана Ситнік,
доктор психологічних наук, професор,
професор кафедри теорії та методики практичної психології
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-5875-919X


ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДІВ АРТТЕРАПІЇ ДЛЯ ОСІБ ІЗ РІЗНИМ РІВНЕМ АДАПТАЦІЇ ДО КРИЗОВОЇ СИТУАЦІЇ


АНОТАЦІЯ:

Стаття присвячена аналізу психологічних особливостей осіб із різним рівнем адаптації до кризової ситуації та обґрунтуванню можливостей диференційованого застосування методів арттерапії з урахуванням їхнього психоемоційного профілю. На теоретичному рівні обґрунтовано доцільність застосування арттерапевтичного підходу як інструменту підтримки в умовах адаптації до кризи. На основі кластерного аналізу виокремлено три стійкі групи осіб з різним рівнем адаптаційного реагування на кризову ситуацію: застигло стабільні, творчо адаптовані, перевантажені переживанням. Представники першої групи виявили низький рівень стресу та зростання, демонструючи тенденції до емоційної ригідності й уникнення переживання досвіду. Особи другої групи характеризувалися помірним рівнем стресу та високими показниками зростання, що супроводжувалися активним використанням соціально-емоційних копінгів і високою рефлексивністю. Третя група, навпаки, виявляла високий рівень емоційного навантаження, середнє зростання та суперечливу копінг-поведінку з елементами перевантаження й фрустрованості. Для кожної групи обґрунтовані цільові напрями арттерапевтичного супроводу: активізуючі практики для осіб із застиглою адаптацією, символічно-інтеграційні – для осіб із креативно-рефлексивною структурою, та стабілізаційні – для тих, кому притаманний високий рівень емоційного перенапруження. Запропонована класифікація, яка дозволяє персоналізувати арттерапевтичні втручання відповідно до психологічного профілю особи та рівня її адаптації до кризи.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

кризова ситуація, арттерапія, посттравматичне зростання, копінг-стратегії, адаптація


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 
  1. Абрамян Н., Муранова Н., Ягодзінський С. Індивідуально-психологічні фактори сприймання травмуючих подій. Вісник післядипломної освіти. Серія «Соціальні та поведінкові науки». 2022. № 22(51). С. 10–27. https://doi.org/10.32405/2522-9931-2022-22(51)-10-27
  2. Василевська О., Дворніченко Л. Засоби арт-терапії в кризовому консультуванні. Слобожанський науковий вісник. Серія «Психологія». 2024. № 2. С. 9–14. https://doi.org/10.32782/psyspu/2024.2.2
  3. Гундертайло Ю. Особливості застосування арттерапії в соціально-психологічному супроводі ВПО. Проблеми політичної психології. 2021. Т. 24. С. 186–197. https:// doi.org/10.33120/popp-vol24-year2021-74
  4. Костюченко О. В., Бриль М. М. Розвиток психологічної резильєнтності особистості як складника здоров’я арттерапевтичними засобами. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія «Психологія». 2022. № 2. С. 43–50. https://doi.org/10.32838/2709-3093/2022.2/08
  5. Лисенкова І. П., Гарасюта Д. В. Дослідження стратегій подолання життєвих криз та локусу контролю в дорослому періоді. Габітус. 2023. № 56. С. 99–103. https://doi.org/10.32782/2663-5208.2023.56.17
  6. Малиш В. Основні підходи до подолання психологічної кризи. Наукові перспективи. 2024. № 9(51). С. 1256–1268. https://doi.org/10.52058/ 2708-7530-2024-9(51)-1256-1268
  7. Пивоварчик І. М. Арт-терапевтична методика «годинник». Простір арт-терапії : зб. наук. праць. Київ : Золоті ворота, 2018. Вип. 1 (23). С. 101–108. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/4249 (дата звернення: 03.05.2025).
  8. Саннікова О. П. Переживання кризи: диференциально-психологічний аналіз. Наука і освіта. 2015. № 10. С. 16–22. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2015_10_5 (дата звернення: 15.04.2025).
  9. Posttraumatic growth, meaning in life, and life satisfaction in response to trauma / Triplett K. N., Tedeschi R. G., Cann A., Calhoun L. G., & Reeve C. L. Psychological trauma: theory, research, practice, and policy. 2012. Vol. 4, no. 4. P. 400–410. https://doi.org/10.1037/a0024204
         

       
   
   
         

 

©2025 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.