Світлана Симоненко, Олена Онищенко ТРАНСФОРМАЦІЯ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ МОЛОДІ ПІД ВПЛИВОМ ЕКЗИСТЕНЦІЙНОЇ КРИЗИ ВІЙНИ В УКРАЇНИ

// Наука і освіта.  2025.  №3. – 39-46.

Світлана Симоненко,
доктор психологічних наук, професор,
професор кафедри теорії та методики практичної психології,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-5491-6637

Олена Онищенко,
аспірант кафедри теорії та методики практичної психології,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0009-0008-8505-2999


ТРАНСФОРМАЦІЯ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ МОЛОДІ ПІД ВПЛИВОМ ЕКЗИСТЕНЦІЙНОЇ КРИЗИ ВІЙНИ В УКРАЇНИ


АНОТАЦІЯ:

У статті описано вплив екзистенційної кризи на трансформацію ціннісно-смислової сфери молоді в умовах воєнного стану в Україні. Показано, що ціннісні орієнтації виступають провідним механізмом адаптації молоді до переосмислення життєвих пріоритетів, збереження внутрішньої цілісності та готовності до невизначених умов життя. Екзистенційна криза в контексті воєнного стану є каталізатором переоцінки цілей, благ, ідеалів та життєвих прагнень, що стимулює саморозвиток, рефлексію, родинні цінності, соціальну підтримку та гостру необхідність вітальних потреб для життя людини. Дослідження охоплювало студентів різних спеціальностей та університетів.Встановлено, що молодь з конструктивним (високим) рівнем переживання екзистенційної кризи активно інтегрує цінності, пріоритети, смисли, власний пережитий досвід у подальшу життєву практику, формуючи внутрішні ресурси, що забезпечують психологічну стійкість, опори та здатність ефективно адаптуватися до зовнішніх змін.Молодь на цьому рівні демонструє високий ступінь смислотворчої активності, здатність трансформувати травматичний досвід у ресурс для власного зростання, ефективно підтримуючи баланс між індивідуальними потребами та соціальними вимогами сучасної України. У молоді з перехідним (середнім) рівнем переживання екзистенційної кризи адаптаційний потенціал зростає за наявності підтримки засобами зовнішніх ресурсів – родинних, соціальних та інституційних механізмів. На перехідному рівні відбувається поступовий синтез нових ціннісно-смислових орієнтирів, що формують основу для психологічного гомеостазу та підвищення здатності до подолання життєвих труднощів. Для деструктивного (низького) рівня проживання екзистенційної кризи характерна дефрагментація ціннісних орієнтацій, зниження смислотворчої активності, втрачаються внутрішні опори, що спричиняє внутрішню тривожність, невпевненість та складність у прийнятті рішень. Молодь із таким рівнем переживання екзистенційної кризи потребує цілеспрямованого психологічного супроводу, підтримки, що спрямована на відновлення ціннісно-смислових структур, інтеграцію життєвих цінностей і формування ресурсів для адаптації у невизначених кризових умовах життя. У статті підкреслюється, що екзистенційна криза під час воєнного стану, попри свій потенційний травмуючий ефект, може слугувати ресурсом для особистісного розвитку сучасної студентської молоді, формування нових життєвих стратегій відповідно до суворих вимог сучасності та може стати базою для психолого-педагогічних програм підтримки молоді.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

ціннісно-смислові орієнтації, криза, екзистенційна криза, молодь, воєнний стан, адаптація, ресурси


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 
  1. Косьянова О. Ю. Особливості переживання криз юнацького віку в екстремальних умовах. Наука і освіта. 2024. № 2. С. 54–63. DOI: 10.24195/2414-4665-2024-2-8
  2. Симоненко С. М, Грек О. М, Костюніна О. В. Опанувальна поведінка та життєстійкість в умовах бойового стресу. Наука і освіта. 2024. № 1. С. 75–80. DOI: 10.24195/2414-4665-2024-1-12
  3. Франкл В. Людина в пошуках справжнього сенсу. Психолог у концтаборі / пер. з нім. О. Замойська. Харків : КСД, 2019. 160 с.
  4. Фурман А. А. Психологія смисложиттєвого розвитку особистості : монографія. Тернопіль : ТНЕУ, 2017. 508 с.
  5. Asieieva Y., Sytnik S., Babchuk O., Heina O., Dementieva K. Peculiarities of the mental state of student youth of Ukraine during quarantine restrictions. Amazonia Investiga. 2022. Vol. 11, № 50. P. 9–15. https://doi.org/10.34069/AI/2022.50.02.1
  6. Overchuk V., Smulson M., Vdovichenko O., Maliar O., Vasuk K. Psychological assistance to the individual in situations of life crises using narrative practices. Amazonia Investiga. 2023. Vol. 12, № 63. P. 188–197. https://doi.org/10.34069/ AI/2023.63.03.17
         

       
   
   
         

 

©2025 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.