Світлана Котенко, Валерій Олефір ЕФЕКТ КОРОТКОСТРОКОВОЇ ІНТЕРВЕНЦІЇ У РОЗВИТКУ ПСИХОЛОГІЧНОГО КАПІТАЛУ УКРАЇНСЬКИХ СТУДЕНТІВ

// Наука і освіта.  2025.  №3. – 21-32.

Світлана Котенко,
аспірантка 4-го року навчання,
Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна,
пл. Свободи, 6, м. Харків, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-0234-5021

Валерій Олефір
доктор психологічних наук, доцент,
завідувач кафедри загальної психології,
Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна,
пл. Свободи, 6, м. Харків, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-3552-3277


ЕФЕКТ КОРОТКОСТРОКОВОЇ ІНТЕРВЕНЦІЇ У РОЗВИТКУ ПСИХОЛОГІЧНОГО КАПІТАЛУ УКРАЇНСЬКИХ СТУДЕНТІВ


АНОТАЦІЯ:

У сучасному освітньому середовищі студенти стикаються з високими академічними, соціальними та емоційними викликами. Психологічний капітал – ресурсний конструкт, що включає самоефективність, надію, оптимізм та резильєнтність, – відіграє ключову роль у підтримці академічної залученості, зниженні стресу та профілактиці вигорання. Метою даного дослідження було оцінити ефективність короткострокової тренінгової інтервенції з розвитку психологічного капіталу серед студенток українських вищих навчальних закладів.У дослідженні взяли участь 22 студентки віком від 18 до 30 років, розподілені на експериментальну та контрольну групи. Інтервенція тривала 3,5 години та включала когнітивно-поведінкові, рефлексивні й позитивно-психологічні техніки. Вимірювання проводилися до, одразу після та через місяць після інтервенції. Психологічний капітал оцінювався за допомогою опитувальника PCQ-12.Результати повторного дисперсійного аналізу показали статистично значуще зростання надії, резильєнтності та частково самоефективності через місяць після втручання. Оптимізм демонстрував підвищення одразу після тренінгу, однак не зберігся у часі. Ефекти були відсутні в контрольній групі.Результати підтверджують ефективність короткострокових інтервенцій для розвитку більш «пластичних» компонентів ПсиКап. Отримані дані мають практичну цінність для розробки програм підтримки психологічного благополуччя студентів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

вигорання, особистісні ресурси, психологічний капітал, самоефективність, студенти, оптимізм, резильєнтність, академічне вигорання, вимоги освітнього середовища


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 
  1. Боснюк В. Ф., Олефір В. О. Взаємодія вимог освітнього середовища та особистісних ресурсів в прогнозуванні академічного вигоряння. Психологічний часопис. 2020. Т. 4, № 6. С. 169–184. URL: http://repositsc.nuczu.edu.ua/handle/123456789/11328
  2. Олефір В., Боснюк В. Адаптація шкали психологічного капіталу (ПсиКап-12С). Insight: The Psychological Dimensions of Society. 2023. С. 50–71. DOI: 10.32999/ KSU2663-970X/2023-9-4
  3. Avey J. B., Reichard R. J., Luthans F., Mha- tre K. H. Meta-analysis of the impact of positive psychological capital on employee attitudes, behaviors, and performance. Human Resource Development Quarterly. 2011. Vol. 22, No. 2. P. 127–152. https://doi.org/10.1002/hrdq.20070
  4. Babinchak J. A. The impact of an intervention on the psychological capital levels of career college learners: a quasi-experimental study. Capella University, USA, 2012.
  5. Bortolotti L., Antrobus M. Costs and benefits of realism and optimism. Current Opinion in Psychiatry. 2015. Vol. 28, No. 2. P. 194–198. DOI: 10.1097/YCO.0000000000000143
  6. Carmona-Halty M., Salanova M., Llorens S., Schaufeli W. How Psychological Capital Mediates Between Study-Related Positive Emotions and Academic Performance. Journal of Happiness Studies. 2019. No. 20. P. 1–13. DOI: 10.1007/ s10902-018-9963-5
  7. Carmona-Halty M., Schaufeli W. B., Salanova M. Good Relationships, Good Performance: The Mediating Role of Psychological Capital – A Three-Wave Study Among Students. Frontiers in Psychology. 2019. Vol. 10. P. 12–25. URL: https:// www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.00306
  8. Cheung F., Tang S. K., Tang S. Psychological Capital as a Moderator Between Emotional Labor, Burnout, and Job Satisfaction Among School Teachers in China. International Journal of Stress Management. 2011. Vol. 18. P. 348–371. DOI: 10.1037/a0025787
  9. Chiyangwa R., Muponya I. Investigating the Role of Optimism and Resilience on the Effect of Work Engagement on Emotional Exhaustion and Workplace Deviant Behaviors. International Journal of Scientific Research and Management (IJSRM). 2024. Vol. 12. P. 5894–5910. DOI: 10.18535/ijsrm/ v12i02.em08
  10. Examining the Job Demands-Resources Model in a Sample of Korean Correctional Officers / Cho S., Noh H., Yang E., Lee J., Lee N., Schaufeli W., Lee S. Current Psychology. 2020. Vol. 39. P. 23–31. DOI: 10.1007/ s12144-020-00620-8
  11. Chue K., Lim M. Optimism and perseverance: Exami- ning interrelations with test anxiety and academic achievement. Social Sciences & Humanities Open. 2024. DOI: 10.1016/j.ssaho.2024.101196
  12. Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2nd ed. Hillsdale, NJ : Lawrence Erlbaum Associates, 1988. 474 p.
  13. De Meza D., Dawson C. Neither an Optimist Nor a Pessimist Be: Mistaken Expectations Lower Well-Being. Personality and Social Psychology Bulletin. 2021. Vol. 47, No. 4. P. 540–550. https://doi.org/10.1177/0146167220934577
  14. Demerouti E., Van Eeuwijk E., Snelder M., Wild U. Assessing the effects of a “personal effectiveness” training on psychological capital, assertiveness and self-awareness using self-other agreement. Career Development International. 2011. Vol. 16, No. 1. P. 60–81. https:// doi.org/10.1108/13620431111107810
  15. Fontes A. Psychological Capital Promotion in Universities. European Journal of Public Health. 2024. Vol. 34, Suppl 3. DOI: 10.1093/eurpub/ckae144.2267
  16. Gebregergis W. T., Kovács K. E., Csukonyi C. The Effect of Psychological Capital on Academic Success of College Students Mediated Through Student Engagement. Central European Journal of Educational Research. 2024. Vol. 6, No. 1. P. 64–80. https://doi.org/10.37441/cejer/2024/6/1/14187
  17. Griffith J. N. The influence of pre-training positive psychological capital development on training motivation. University of Nebraska, Lincoln, USA, 2010.
  18. Hargrove M. B. Antecedents and outcomes associated with the individual stress response. University of Texas, Arlington, USA, 2012.
  19. Heikkila R., Finch J., Waters A. M., Farrell L. J. Preliminary effectiveness of a brief school-based HERO intervention: Improving the wellbeing of final-year adolescent female students. Child Psychiatry and Human Development. 2023. Advance online publication. DOI: 10.1007/ s10578-023-01629-3
  20. Hodges T. D. An experimental study of the impact of psychological capital on performance, engagement, and the contagion effect. University of Nebraska, Lincoln, USA, 2010.
  21. Horan K. Burnout and Psychological Capital in Baccalaureate Nursing Students Enrolled in Clinical Rotations. Seton Hall University Dissertations and Theses (ETDs). 2022. No. 2996. URL: https://scholarship.shu.edu/dissertations/2996
  22. Ji W. You. The relationship among college students’ psychological capital, learning empowerment, and engagement. Learning and Individual Differences. 2016. Vol. 49. P. 17–24. DOI: 10.1016/j.lindif.2016.05.001
  23. Kugler S., Kuonath A., Mausz I., Frey D. The Role and Development of Psychological Capital in the Context of Academia. International Journal of Applied Positive Psychology. 2025. DOI: 10.1007/s41042-025-00230-4
  24. Lesener T., Pleiss L. S., Gusy B., Wolter C. The Study Demands-Resources Framework: An Empirical Introduction. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020. Vol. 17, No. 14. P. 5183. DOI: 10.3390/ijerph17145183
  25. Li X. et al. Psychological Capital and Academic Out- comes: Systematic Review of 43 Studies. Journal of Educational Psychology. 2023. Vol. 78, No. 2. P. 123–145.
  26. Lupsa D., Virga D., Maricutoiu L., Rusu A. Increasing Psychological Capital: A Pre-Registered Meta-Analysis of Controlled Interventions. Applied Psychology. 2019. Vol. 69. P. 1506–1556. DOI: 10.1111/apps.12219
  27. Luthans F., Youssef C., Avolio B. Psychological capital: Developing the human competitive edge. New York : Oxford University Press, 2007. 250 p.
  28. Luthans F. Psychological capital: Implications for HRD, retrospective analysis, and future directions. Human Resource Development Quarterly. 2012. Vol. 23, No. 1. P. 1–8. https://doi.org/10.1002/hrdq.21119
  29. Luthans F., Youssef-Morgan C. M. Psychological capital and beyond. Oxford : Oxford University Press, 2017. https://doi.org/10.1093/oso/9780199316483.001.0001
  30. Luthans F., Avey J. B., Patera J. L. Experimental analysis of a web-based training intervention to develop positive psychological capital. Academy of Management Learning & Education. 2008. Vol. 7, No. 2. P. 209–221. https://doi.org/10.5465/amle.2008.32712618
  31. Luthans F., Avolio B. J., Avey J. B., Norman S. M. Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel Psychology. 2007. Vol. 60, No. 3. P. 541–572. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2007.00083.x
  32. Madigan D., Curran T. Does burnout affect academic achievement? A meta-analysis of over 100,000 students. Educational Psychology Review. 2021. Vol. 33, No. 1. P. 1–28. DOI: 10.1007/s10648-020-09533-1
  33. Manesh N. E., Shibani K. A. Effects of Ellis rational emotive behavior therapy on promotion of psycho- logical cap ital. Psychological Research. 2018. Vol. 20, No. 2. P. 78–94.
  34. Rambau L. Academic anxiety and a micro-online intervention for enhancing psychological capital: Unpublished master’s thesis. University of the Witwatersrand, 2022. URL: https://wiredspace.wits.ac.za/items/e3f90f14-0a36-4d7b-9746-c9af3deee035/full
  35. Martínez I., Youssef-Morgan C., Chambel M., Marques-Pinto A. Antecedents of academic performance of university students: Academic engagement and psychological capital. Educational Psychology. 2019. Vol. 39, No. 8. P. 134–145.
  36. Nabais A. R., Chambel M. J., Carvalho V. S. Unravelling time in higher education: Exploring the mediating role of psychological capital in burnout and academic engagement. Education Sciences. 2024. Vol. 14, No. 6. P. 663. DOI: 10.3390/educsci14060663
  37. Newman A., Ucbasaran D., Zhu F., Hirst G. Psychological capital: A review and synthesis. Journal of Organizational Behavior. 2014. Vol. 35. P. 120–138.
  38. O’Reilly A. Developing psychological capital in a student population. Dublin Business School, Department of Psychology, 2016. 72 p. URL: https://esource.dbs.ie/server/api/core/bitstreams/068d1bc4-c71e-482b-a357-2cccfc64abd5/content
  39. Penza A. et al. Linking Work Events with Work Engagement: Mediating Role of Emotions and Moderating Role of Psychological Capital. Polish Psychological Bulletin. 2024. DOI: 10.24425/ppb.2023.148848
  40. Rew L., Powell T., Brown A., Becker H., Slesnick N. An intervention to enhance psychological capital and health outcomes in homeless female youths. Western Journal of Nursing Research. 2017. Vol. 39, No. 3. P. 356–373. https://doi.org/10.1177/0193945916658861
  41. Riolli L. Psychological Capital as a Buffer to Student Stress. Psychology. 2012. No. 3. P. 1202–1207. DOI: 10.4236/ psych.2012.312A178
  42. Salanova M., Ortega-Maldonado A. Psychological Capital Development in Organizations: An Integrative Review of Evidence-Based Intervention Programs. The Cambridge Handbook of Workplace Well-Being. 2019. DOI: 10.1007/978-3-030-20020-6_4
  43. Saleem M. S., Isha A. S. N., Yusop Y. M., Awan M. I., Naji G. M. A. The Role of Psychological Capital and Work Engagement in Enhancing Construction Workers’ Safety Behavior. Frontiers in Public Health. 2022. Vol. 10. Article 810145. DOI: 10.3389/fpubh.2022.810145
  44. Satija P., Kaur J. Does Psychological Capital Pave the Way for Academic Adjustment – Evidence from Business School Students. Journal of Strategic Human Resource Management. 2019. Vol. 8, No. 3. P. 53–62.
  45. Shepperd J. A., Waters E., Weinstein N. D., Klein W. M. A Primer on Unrealistic Optimism. Current Directions in Psychological Science. 2015. Vol. 24, No. 3. P. 232–237. DOI: 10.1177/0963721414568341
  46. Siu O., Jiang X. Psychological Capital Among University Students: Relationships with Study Engagement and Intrinsic Motivation. Journal of Happiness Studies. 2013. Vol. 15. P. 979–994. DOI: 10.1007/s10902-013-9459-2
  47. Solms L., Heuvel M., Nevicka B., Homan A. Be a hero, be your own best friend: A self-compassion-based PsyCap intervention improves PhD students’ well-being. Higher Education. 2024. Vol. 89. P. 969–999. DOI: 10.1007/ s10734-024-01257-3
  48. Van Wingerden J., Bakker A. B., Derks D. A test of a job demands-resources intervention. Journal of Managerial Psychology. 2016. Vol. 31, No. 3. P. 686–701. https://doi.org/10.1108/JMP-03-2014-0086
         

       
   
   
         

 

©2025 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.