// Наука і освіта. – 2025. – №3. – 76-82.
Руслан Савчук,
аспірант відділу теорії і практики педагогічної освіти,
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих
імені Івана Зязюна Національної академії педагогічних наук України,
вул. Максима Берлинського, 9 м. Київ, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0009-0009-8363-1222
РОЗВИТОК ДУАЛЬНОЇ ОСВІТИ У НІМЕЧЧИНІ: ДОСВІД ТА ПЕРСПЕКТИВИ АДАПТАЦІЇ В УКРАЇНІ
АНОТАЦІЯ:
Вивчення та впровадження зарубіжного досвіду розвитку дуальної освіти з доведеним соціально-економічним ефектом є критично важливим для України, оскільки це може прискорити вирішення сучасних проблем на ринку праці та в освітній системі. Дослідження пропонує результати теоретичного аналізу розвитку дуальної освіти в Німеччині.У публікації представлено: опис історичних засад і особливостей функціонування професійної та вищої дуальної освіти Німеччини, спільні національні характеристики побудови освітнього процесу в умовах дуальної форми навчання, вплив німецького досвіду дуальної освіти на освітні системи інших країн світу. Результати отримано завдяки поєднанню низки методів теоретичного рівня наукового дослідження (історичний, порівняння, узагальнення) та емпіричного (спостереження). Показано, що німецька модель забезпечує прямий зв’язок між теорією і практикою (це дозволяє швидко адаптувати освітні програми до потреб роботодавців), детермінує зниження рівня безробіття серед молоді (випускники отримують не лише дипломи, а й реальний досвід роботи та високий шанс на працевлаштування), сприяє підвищенню економічної конкурентоспроможності країни (забезпечує сталий потік кваліфікованих кадрів на німецький ринок праці). До ключових переваг організації дуальної освіти в Німеччині віднесено: високий рівень відповідності результатів навчання потребам ринку праці (навчальні програми розробляються спільно з компаніями, і тому випускники мають актуальні знання і навички); ранню професійну орієнтацію (учні залучені до реальних робочих процесів, і це дозволяє їм краще зрозуміти обрану професію); високий рівень працевлаштування випускників одразу після завершення навчання.З’ясовано, що німецький досвід активно вивчається у світі та адаптується в Україні. Визначено завдання розвитку вітчизняної дуальної освіти (удосконалення законодавчого забезпечення розвитку в Україні повноцінної дуальної освіти; посилення підтримки урядом проєктів розвитку дуальної освіти й мотивації підприємств до участі у підготовці кадрів за дуальною формою здобуття освіти; створення платформи для підтримання неперервного діалогу усіх стейкхолдерів розвитку дуальної освіти).
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
дуальна освіта, система освіти Німеччини, професійна освіта, вища освіта, практичні навички, ринок праці
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
- Абашкіна Н. В. Принципи розвитку професійної освіти в Німеччині : монографія. Київ : Вища школа, 1998. 207 с.
- Бойчевська І. Роль системи дуальної освіти у професійній підготовці молоді у Німеччині. Порівняльно-педагогічні студії. 2009. № 2. С. 68–74.
- Бугайчук В., Давліканова О., Лилик І. Онтологія дуальної освіти: досвід Німеччини та України : практичний посібник. Київ : ТОВ «Вістка», 2022. 240 с.
- Гаврилюк А. В. Тенденції розвитку класичних університетів Німеччини : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01. Київ, 2016. 228 с.
- Гончар Л. Розвиток дуальної освіти Німеччини в історичному контексті. Professional Pedagogics. 2021. № 1(22). С. 32–40. https://doi.org/10.32835/2707-3092.2021. 22.32-40
- Давліканова О. Б. Розвиток менеджменту дуальної вищої освіти в Україні : дис. … доктора філософії : 073. Суми, 2021. 322 с.
- Дернова М. Г. Дуальна модель вищої професійної освіти дорослих: Європейський досвід. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2014. № 2(9). С. 137–145.
- Житнік Т. Онлайн-технології інтеграції дітей-біженців з України в Німеччині засобами культури та мистецтва. Наука і освіта. 2023. № 2. С. 15–21. https://doi.org/10.24195/2414-4665-2023-2-3
- Козак Т. Б. Становлення та розвиток початкової про- фесійної освіти в Німеччині: історико-педагогічний аналіз. Молодий вчений. 2017. № 4(44). С. 372–377.
- Кулалаєва Н., Гайдук О. Забезпечення якості професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників в умовах дуальної форми навчання: європейський досвід. Професійна педагогіка. 2022. № 1(24). С. 71–80. https://doi.org/10.32835/2707-3092.2022.24.71-80
- Кулалаєва Н. В. (ред.). Методичні засади впровадження елементів дуальної форми навчання в професійну підготовку майбутніх кваліфікованих робітників будівельної, машинобудівної галузей, сфери обслуговування та громадського харчування : монографія. Київ : ІПО НАПН України, 2023. 118 с.
- Леу С. Професійна підготовка за дуальною системою в Німеччині. Професійна освіта. 2019. № 1. С. 55–58.
- Хижняк І., Глазкова І. Становлення теоретичного та практичного компонентів дуальної системи освіти в Німеччині. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2019. № 9. С. 70–83.
- Deissinger T., Braun V. Improving teacher education for applied learning in the field of VET. Münster – New York : Waxmann, 2018.
- Guellali Сh. Qualitätssicherung der betrieblichen Ausbildung im dualen System in Deutschland: Ein Überblick für Praktiker/-innen und Berufsbildungsfachleute. Bonn : Bundesinstitut für Berufsbildung, 2017. 98 р.
- Kellermann P. Universität und Hochschulpolitik. Köln : Boehlau, 1997. 450 s.
- Kerst C., Heine C., Wolter А. Implementation der neuen Studiengänge – Stand und Auswirkungen auf Studierbereitschaft und Studierchancen. Jahrbuch Hochschule gestalten: Denkanstöße zum Bologna-Prozess. Bielefeld : Hrsg. F. Gützkow, G. Quaißer, 2005. Р. 39–61.
- Koudahl P. D. Vocational education and training: dual education and economic crises. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2010. Vol. 9. P. 1900–1905. doi:10.1016/j sb-spro.2010.12.42.
- Lerman R.I. Can the United States Expand Apprenticeship? Lessons from Experience. American University, Urban Institute, and IZA, 2012. 35 s.
- Meuthen E. Kölner Universitätsgeschichte. Bd. III. Die neue Universität – Daten und Fakten. Köln : Böhlau, 1988. 467 s.
- Petrenko L. M. Preparation of the head of a vocational school for analytical activity: an innovative approach. Science and Education. 2013. Vol. 3. Р. 124–128.
- Rein V. Towards the Compatibility of Professional and Scientific Learning Outcomes: Insights and Options in the Context of Competence Orientation. International Journal for Research in Vocational Education and Training. 2017. Vol. 4 (4). P. 325–345. https://doi.org/10.13152/IJRVET.4.4.2f
- Reuter-Kumpmann H. From divergence to convergence. A history of vocational education and training in Europe. Vocational Training European Journal 2004. Vol. 32. P. 6–17.
- Tremp P. Universitäre Didaktik: Einige Überlegungen zu Lehrkompetenzen an Universitäten in Egger, Rudolf; Merkt, Marianne. In: Egger R., Merkt M. (Hrsg.) Lernwelt Universität: Entwicklung von Lehrkompetenz in der Hochschule. Wiesbaden : Springer, 2012. P. 15–30. URL: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-531-18941-3#page=15




























