// Наука і освіта. – 2025. – №3. – 70-75.
Віталій Литовченко,
доктор філософії з психології (PhD),
старший викладач кафедри психології,
Приватний вищий навчальний заклад «Медико-Природничий Університет»,
просп. Богоявленський, 43-А, м. Миколаїв, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-1869-6168
ІНКЛЮЗИВНІСТЬ У МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ: НОРМАТИВНО-ПРАВОВІ ОСНОВИ ТА СОЦІАЛЬНА ПІДТРИМКА
АНОТАЦІЯ:
У статті розглядаються нормативно-правові та соціально-педагогічні аспекти медичної освіти для студентів уразливих груп. Мета статті полягає у висвітленні результатів дослідження питання доступності медичної освіти для осіб з особливими освітніми потребами, зокрема аналізу нових нормативно-правових документів, результатів опитування українських фахівців із правознавства та зарубіжного експерта у галузі охорони здоров’я, підтримки медичних працівників, які користуються жестовою мовою і є частиною соціокультурної лінгвістичної спільноти; презентації актуальних практик створення можливостей здобуття медичної освіти для осіб з особливими освітніми потребами у закладах вищої та фахової передвищої освіти. Узагальнюючи результати дослідження, можна зробити висновок, що право на освіту для осіб з особливими освітніми потребами гарантовано законодавством, вони можуть здобувати медичну освіту у закладах вищої та фахової передвищої освіти та мають право на створення додаткових (спеціальних) умов відповідно до індивідуальних потреб та можливостей. Водночас правила прийому на конкретні спеціальності можуть передбачати певні обмеження і відповідні медичні показники. Важливим у такому контексті є подальше удосконалення нормативних основ, впровадження програм соціальної підтримки, вивчення та поширення кращого українського та зарубіжного досвіду.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
спеціальна освіта, особи з особливими освітніми потребами, медична освіта, доступність медичної освіти для осіб з особливими освітніми потребами, нормативно-правові основи доступу до медичної освіти для осіб з особливими освітніми потребами, соціальна підтримка у здобутті медичної освіти
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
- Литовченко В. Старт роботи молодіжної ради МОЗ України – парадигма медичної освіти на засадах безбар’єрності. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2024. № 2(25). С. 124–141. https://doi.org/10.33189/epsn.v2i25.260.
- Проєкт наказу «Про затвердження змін до Порядку, умов та строків розроблення і проведення єдиного державного кваліфікаційного іспиту та критеріїв оцінювання результатів» / МОЗ України. 2025. URL: https://moz.gov.ua/uk/povidomlennya-pro-oprilyudnennya-minis-terstvom-ohoroni-zdorov-ya-ukrayini-na-gromadske-obgo- vorennya-proponuyetsya-proyektu-nakazu-pro-zatverdzhen-nya-zmin-do-poryadku-umov-ta-strokiv-rozroblennya-i-pro-vedennya-yedinogo-derzha (дата звернення: 20.07.2025).
- Ahmed K., Joy T., Sukhera J. Seeing Ourselves in Others: Understanding and Addressing Biases in Medical School Admissions Processes. Perspectives on Medical Education. 2025. Vol. 14. № 1. Р. 20–30. https://doi.org/10.5334/ pme.1643.
- 4. Chatmon B. N., Campbell K. M., Mouton C. P., Southerland J. H., Halpern L. R. Inclusivity in Mentorship: Shifting Paradigms of Inclusion in Dental Education. Dental clinics of North America. 2025. Vol. 69. № 1. Р. 131–144. https://doi.org/10.1016/j.cden.2024.08.009
- 5. George R. E., Dueñas A. N., Brown M. E. L., Oladipo E. T. O., Danquah A., Nadarajah V. D. V., … Finn G. M. Aspiration to admission: Widening access to medical education: AMEE Guide No. 181. Medical Teacher. 2025. Vol. 47. № 10. Р. 1589–1600. URL: https://doi.org/10.1080/ 0142159X.2025.2459363
- Guerra P., De Maio F., Streed C. G., Jr. Facing Political Attacks on Medical Education – The Future of Diversity, Equity, and Inclusion in Medicine. The New England journal of medicine. 2025. Vol. 392. № 10. Р. 941–944. https://doi.org/10.1056/NEJMp2500489
- Kessler A., Schroth S. L., Rydberg L. Disability’s absence from admissions nondiscrimination and recruitment initiatives in Top-Tier US allopathic medical schools. Disability and Health Journal. 2025. Vol. 18. № 1. Р. 101679. https://doi.org/10.1016/j.dhjo.2024.101679
- Kim S. Y., Shin Y., Kirpalani, A. Patterns of Ostracism Experienced by Canadian Medical Trainees of Asian Sub-ethnicities. Teaching and learning in medicine. 2025. Vol. 37. № 2. Р. 160–168. https://doi.org/10.1080/10401334.2023.22 97066
- 9. Mason H. R. C., Webber A., Wyatt T. R., Chakraverty D., Russell R. G., Havemann C., Boatright D., Farid H., Moss S., Nguyen M. Understanding the Medical Education Experiences of Low-Income Students Through a Maslow’s Hierarchy of Needs Lens: An Exploratory Qualitative Study. Journal of general internal medicine. 2025. Vol. 40. № 6. Р. 1367–1377. https://doi.org/10.1007/s11606-024-09161-3
- Muschialli L., Coduri-Fulford S., Garbett Z., Connolly D. J. Twelve tips for LGBT+-inclusive undergraduate and postgraduate medical education. Medical teacher. 2025. Vol. 47. № 1. Р. 43–49. https://doi.org/10.1080/014215 9X.2024.2344617.
- Robak K., Prokup J. A., Banks J. L., Granovetter M. C., Hyre N., Muenzer M., Villagomez A. C., Houtrow A., Hurwitz M. Inclusion in Medical Education: Integrating the Disability Perspective. American journal of physical medicine & rehabilitation. 2025. Vol. 104. № 9. Р. 849–854. https://doi.org/10.1097/PHM.0000000000002727.
- Soucie J., Arnoldi J., Banker K. E., Carace N., Dayer L., O’Brocta R., Dy-Boarman E. Preceptor perspectives on disability-related accommodations in pharmacy experiential education. Currents in pharmacy teaching & learning. 2025. Vol. 17. № 2. Р. 102234. https://doi.org/10.1016/ j.cptl.2024.102234




























