Леонід Бандюк ПРОЯВ АНТИЦИПАЦІЇ НА ПРИКЛАДІ КОНКРЕТНОГО ВИПАДКУ

// Наука і освіта.  2025.  №3. – 7-13.

Леонід Бандюк,
здобувач третього (освітньо-наукового) рівня
вищої освіти за спеціальністю 053 Психологія,
кафедра загальної та диференційної психології,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0009-0000-6835-9712


ПРОЯВ АНТИЦИПАЦІЇ НА ПРИКЛАДІ КОНКРЕТНОГО ВИПАДКУ


АНОТАЦІЯ:

Стаття присвячена аналізу індивідуально-психологічних особливостей антиципації, які виявляються у життєдіяльності окремої людини (на прикладі конкретного випадку). Антиципація розуміється як здатність особистості з високою ймовірністю передбачати перебіг подій, прогнозувати розвиток ситуацій і власні реакції на них та реагувати (діяти) з тимчасово-просторовим попередженням. На прикладі спостереження та психологічного консультування клієнтки, яка виявляє виражену прогностичну здатність і має досвід дитячої психологічної травматизації, уточнено вияви антиципації у процесі її життєдіяльності, що вказують на механізми амбівалентності, адаптації та психологічного захисту від стресогенних подій. Описаний психологічний портрет клієнтки, який дає можливість не тільки виявити сукупність рис особистості, що супроводжують здатність до передбачення, а й у перспективі виявити чинники та детермінанти її антиципації. Застосовані психодіагностичні методи: опитування, спостереження в процесі психотерапевтичної взаємодії, аналіз наративу. Встановлено, що в даному випадку антиципація функціонує як когнітивно-емоційний «щит» і відбиває структурні характеристики ідентичності, що допомагає клієнтці керувати тривогою. Розкрито динаміку трансформації антиципації з позиції ригідного захисного патерну до усвідомлення та професійно орієнтованого ресурсу особистості в процесі трирічної психотерапевтичної взаємодії. Підкреслено значущість індивідуалізованого підходу до вивчення складних психічних функцій антиципації та психотерапевтичної роботи з ними. 


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

антиципація, травматичний досвід, особистісна криза, ідеографічний підхід, психотерапія, наративний аналіз, адаптація, захисні патерни


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 
  1. Карамушка Л. М., Снігур Ю. С. Психологія вибору копінг-стратегії керівниками освітніх організацій : монографія. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2024. 188 с.
  2. Міськов Г. В. Історичні засади формування терміну антиципація в модернізаційних процесах сучасної психології. 2017. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/185263065.pdf.
  3. Прохоренко Л. І. Формування саморегуляції на уроках математики у молодших школярів із затримкою психічного розвитку. Чернівці : Букрек, 2015. 190 с.
  4. Саннікова О. П. Континуально-ієрархічна модель емоційності. Наука і освіта. 2014. № 1. С. 44–50.
  5. Amos-Binks A., Dannenhauer D., Gilpin L. H. The anticipatory paradigm. AI Magazine. 2023. Vol. 44. P. 133–143. https://doi.org/10.1002/aaai.12098.
  6. Bandura A. Self-efficacy: The exercise of control. New York : Freeman. 1997. 604 p.
  7. Epstein S. Integration of the cognitive and the psychodynamic unconscious. American Psychologist. 1994. Vol. 49(8). P. 709–724.
  8. Friston K. The free-energy principle: a rough guide to the brain? Trends in Cognitive Sciences. 2009. Vol. 13(7). P. 293–301.
  9. Gottschaldt K. Über den Einfluß der Erfahrung auf die Wahrnehmung von Figuren. I: Über den Einfluß ge- häufter Einprägung von Figuren auf ihre Sichtbarkeit in umfassenden Konfigurationen. Psychologische Forschung. 1926. T. 8. P. 261–317.
  10. Kelly G. A. The psychology of personal constructs. New York: W. W. Norton & C. 1955. Vol. 1. 423 p.
  11. Krebs B. L., et al. Space, time, and context drive antic-ipatory behavior. Frontiers in Veterinary Science. 2022. Vol. 9. https://doi.org/10.3389/fvets.2022.972217
  12. Lee C. S., Aly M., Baldassano C. Anticipation of temporally structured events in the brain. eLife. Neuroscience. 2021. https://doi.org/10.7554/eLife.64972
  13. Nuttin J. Future Time Perspective and Motivation: Theory and Research Method (1st ed.). Psychology Press. 1985. URL: https://doi.org/10.4324/9781315802244.
  14. Pribram K. H. Languages of the Brain: Experimental paradoxes and principles in neuropsychology. Englewood Cliffs: Prentice-Hall. 1971. Vol. 19. Issue 1. 432 p.
  15. Seligman M. E. P., Railton P., Baumeister R. F., & Sripada C. Homo Prospectus. Oxford University Press, 2016. 399 p.
  16. Weiss M., Marshall P. J. Anticipation across modalities in children and adults: Relating anticipatory alpha rhythm lateralization, reaction time, and executive function. Developmental science. 2023. e13277. URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10078525/
         

       
   
   
         

 

©2025 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.