// Наука і освіта. – 2024. – №3. – 106-113.
Юлія Тодорцева,
кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри психології та соціальної роботи,
Національний університет «Одеська політехніка»,
просп. Шевченка, 1, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-002-4708-581X
Наталія Нікон,
кандидат соціологічних наук, доцент,
доцент кафедри психології та соціальної роботи,
Національний університет «Одеська політехніка»,
просп. Шевченка, 1, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-0827-0895
Олександра Браніш,
бакалавр спеціальності «231 Соціальна робота»,
кафедри психології та соціальної роботи,
Національний університет «Одеська політехніка»,
просп. Шевченка, 1, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0009-0006-1701-1410
ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ПРОЯВУ МЕДІАЗАЛЕЖНОСТІ У СУЧАСНОЇ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ
АНОТАЦІЯ:
Медіазалежність та її психологічні аспекти є особливо актуальними у наш час, оскільки медіа стали невід’ємною частиною життя сучасної молоді. Останні роки збільшується кількість молодих людей, що стикається з проблемами медіазалежності, а це у свою чергу має негативний вплив на їхнє фізичне та психічне здоров'я. Через пірнання у віртуальній світ, молодь забуває ким вони є. Найпоширенішою тенденцією є те, що молодь стає медіаспоживачами все більшої потужності. Метою дослідження є виявлення психологічних особливостей прояву медіазалежності у сучасної студентської молоді. Для вивчення психологічних аспектів прояву медіазалежності студентської молоді використовувався кількісний метод у формі анкетування та тестування. З вибіркою, яка проходила анкетування, також було проведено дослідження за методикою Кімберлі Янг. Дана методика націлена на визначення медіа-залежності і є інструментом самодіагностики патологічної форми медіазалежності. Емпірично було визначено вплив медіа на самопочуття та фізичне здоров’я студентської молоді. Також встановлено, що респонденти відчувають психологічний дискомфорт без доступу до медіа, що доводить значущість медіа для студентської молоді. За результатами дослідження було розроблено рекомендації для соціальних педагогів та психологів освітніх закладів, які доцільно застосовувати у процесі взаємодії з медіазалежною молоддю. Серед них виділяємо: проведення діагностики медіазалежності за допомогою впровадження спеціальних тестів та методик; здійснення профілактичної та терапевтичної роботи з медіазалежною молоддю; створення просвітницьких програм з залучанням міждисциплінарної команди спеціалістів; впровадження соціально-психологічної реабілітації медіазалежної молоді шляхом поєднання різних форм та методів.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
медіазалежність, студентська молодь, інтернет-залежність, вплив медіа на самопочуття, вплив медіа на фізичне здоров’я, психологічні аспекти прояву медіазалежності.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Браніш О. В. Соцільна робота з медіа залежною молоддю: кваліфікаційна робота бакалавра за спеціальністю «231 Соціальна робота» / Олександра Валеріївна Браніш ; керівник Юлія Вікторівна Тодорцева. Одеса : Нац. ун-т “Одес. політехніка”, 2024. 74 с.
2. Давіденко К. Інтернет-залежність: тест, поширеність та супутня психопатологія. Український медичний часопис. 6 серпня 2019. URL: https://umj.com.ua/uk/novyna-160556-internet-zalezhnist-test-poshirenist-tasuputnya-psihopatologiya
3. Малоголова О. О. Інтернет-залежність та її вплив на підлітків. Актуальні проблеми психології. 2019. Т. 1, № 54. С. 1–11.
4. Медіакультура особистості: соціально-психологічний підхід : навч. посіб./ за ред.: Л. А. Найдьонової, О. Т. Баришпольця. Київ : Ін-т соц. та політ. психології, 2009. 440 с.
5. Оверчук В. А., Потаєва К. С. Психологічні особливості FOMO, фаббінгу як прояву інтернет-адикцій у сучасної молоді. Духовність особистості: методологія, теорія і практика: збірник наукових праць. 2021. № 3 (102) С. 213–223. URL: https://journals.snu.edu.ua/index.php/DOMTP_SNU/article/view/73
6. Рижанова А. О., Потьомкіна Н. З. Зарубіжний досвід профілактики інтернет-залежності молоді. Наукові записки. 2021. № 194. С. 51–56.
7. Ховрич М., Мекшун А. Дослідження та аналізрезультатів інтернет–залежності студентів закладів вищої освіти. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Вип. 14–15 (170–171). Чернігів : НУЧК, 2021. C. 44–49.
8. Шпортун О. М. Психологічні особливості «медіазалежності» як деструктивного чинника розвитку психічного здоров’я молоді. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. 2022. № 2. С. 42–55. URL: https://journals.academ.vinnica.ua/index.php/ped-psyh/article/view/33
9. Янг К. С. Діагноз – Інтернет-залежність. Світ Інтернета. 2000. № 2. С. 36–43.
10. Pellegrino A., Stasi A., Bhatiasevi V. Research trends in social media addiction and problematic socialmedia use: a bibliometric analysis. Systematic review. 2022. Vol. 13. URL: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyt.2022.1017506/full
11. Janartkhanan Balakrishnan, Mark D Griffiths. (2017) Royal Society for Public Health. Social media addiction: The role of content. J Behav Addict. 6(3), 364–377.