// Наука і освіта. – 2024. – №2. – 54-63.
Олена Косьянова,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри теорії та методики практичної психології,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-9532-9981
ОСОБЛИВОСТІ ПЕРЕЖИВАННЯ КРИЗ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ В ЕКСТРЕМАЛЬНИХ УМОВАХ
АНОТАЦІЯ:
У статті розглядаються особливості переживання кризи юнацького віку в екстремальних умовах повномасштабного вторгнення в період 2022–2024 рр. Показано суб’єктивний досвід переживання кризи юнацького віку; виявлено особливості глибинних, екзистенційних переживань у свідомості юнака; виявлено значущі компоненти психічної організації; описано чинники, що впливають на прояви кризи юнацького віку. Аналіз теоретичних концептів юнацького періоду життєвого шляху людини (Артюхіна, 2014; Донець, 2015; Кирпенко,2014; Коломієць, 2017; Лепешко, 2016; Степова, 2018; Шейко, 2013) виявив, що саме цей вік, перехідний від дитинства до дорослого, є значущим у створенні головних життєвих орієнтирів. Повна реалізація своїх можливостей неможлива без активної участі, тобто без вираження своєї суб’єктивності. Беручи юнацьку кризу як приклад суб’єктного підходу, дослідження призвело до визначення переживання кризових станів у досліджуваній групі, що пов’язані зі сферою економіки (0,523**), проживання (0,460**), навчання (0,530**), сім’ї (0,509**), війни (0,443**) як провідних сфер. Післятестові бесіди підтвердили, що найбільше занепокоєння у юнаків викликають ситуації, що пов’язані з військовими подіями (хвилювання за безпеку свою та близьких, страх утрати близьких та знайомих на війні, окупація територій проживання та ін.), економікою (хвилювання відносно достатку в родині, зміна економічного стану, ціноутворення та ін.), навчанням (чи зможуть продовжувати, чи буде світло і вистачить часу для виконання робіт своєчасно тощо). Методологічний та емпіричний аналіз дослідження кризи юнацького віку показав, що вона переважно виникає у віковій групі 20–21. Складність дослідження цього періоду пояснюється тим, що на психічні явища впливають екстремальні ситуації. Проведений кореляційний аналіз доводить взаємозв’язок між показником глобальної безпеки (екстремальність) і кризовим профілем особистості (0,615**), а також: песимістичною реакцією (0,718**), реакцією негативного балансу (0,673**), реакцією демобілізації (0,790**), реакцією опозиції (0,611**), реакцією дезорганізації (0,562**). Особливості зв’язку між глобальною безпекою життєдіяльності показали пряму кореляційну залежність від сфери здоров'я (0,487**), війни (0,465**) та особистого життя (0,615**).
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
кризи юнацького віку, переживання кризових станів у різних сферах життєдіяльності, глобальна безпека (екстремальність), кризовий профіль особистості.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Анпілова Д.В. Задоволення актуальних потреб як фактор психологічної адаптації до стресу в студентів- психологів у період сесії. Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Психологія». 2015. Вип. 21. С. 3–12.
2. Артюхіна Н.В. Арттерапевтична психодіагностика подолання кризи осіб юнацького віку в умовах соціальних змін. Вісник ОНУ ім. І.І. Мечникова. 2014. Т. 19. Вип. 1(31). С. 19–28.
3. Донець О.І. Гендерні детермінанти вибору копінг-стратегій у юнацькому віці. Наука і освіта. 2015. № 10. С. 55–61.
4. Кирпенко Т.М. Стресостійкість та проблема її формування у осіб юнацького віку. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2014. № 3. С. 206–212.
5. Коломієць Л.І., Степова А.С. Психологічні особливості самоактуалізації осіб юнацького віку з різним рівнем подолання кризи. Психологічний часопис. 2017. № 3. С. 70–81.
6. Лепешко А.В. Особливості соціальних страхів у юнацькому віці. Актуальні питання сучасної психології. 2016. С. 129–132.
7. Макаренко О. Психологічні аспекти подолання стресу. Соціальна психологія. 2010. № 2. С. 18–27.
8. Михайлець А. Особливості переживання психологічної кризи в осіб юнацького віку. Актуальні проблеми загальної та соціальної психології. 2016. Вип. 3. С. 70–72. 9. Степова А.С. Психологічні особливості подолання кризи осіб юнацького віку. Молодий вчений. 2018. № 9. С. 314–319.
10. Телейко А.Б., Чорней Р.К. Математико-статистичні методи в соціології та психології : навчальний посібник. Київ : МАУП, 2007. 424 с.
11. Чижик К. Оцінка логічного мислення студенток в умовах екзаменаційного стресу. Молода наука Волині: пріоритети та перспективи досліджень. 2012. Т. 1. С. 191–192.
12. Шейко А.О. Чинники психологічної стійкості осіб юнацького віку. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О. Сухомлинського. Серія «Психологічні науки». 2013. Т. 2. Вип. 11. С. 332–336.
13. King T.L., Milner A., Aitken Z., et al. Mental health of adolescents: variations by borderline intellectual functioning and disability. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2019. 28. 1231–1240. doi: 10.1007/s00787–019–01278–9.
14. Ricardo Blaug, Amy Kenyon, Rohit Lekhi Stress at Work A report prepared for The Work Foundation’s Principal Partners. The Work Foundation, 2007. URL: www.theworkfoundation.com.