Світлана Федоренко, Катерина Журба, Олена Шепелєва ЦІННІСНО-ІНТЕГРАТИВНИЙ КОНТЕКСТ ФОРМУВАННЯ ГЛОБАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ: МІЖНАРОДНІ ОСВІТНІ ІНІЦІАТИВИ

// Наука і освіта.  2024.  №1. – 40-46.

Світлана Федоренко,
доктор педагогічних наук, професор,
головний науковий співробітник
лабораторії морального, громадянського та міжкультурного виховання,
Інститут проблем виховання
Національної академії педагогічних наук України,
вул. М. Берлінського 9, м. Київ, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-8517-9975


Катерина Журба,
доктор педагогічних наук, професор,
завідувач лабораторії національно-патріотичного виховання,
Інститут проблем виховання
Національної академії педагогічних наук України,
вул. М. Берлінського 9, м. Київ, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-3854-4033


Олена Шепелєва,
cтарший викладач
кафедри англійської мови гуманітарного спрямування № 3,
факультет лінгвістики,
Національний технічний університет України
«Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»,
Берестейський просп. 37, м. Київ, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-4260-0840


ЦІННІСНО-ІНТЕГРАТИВНИЙ КОНТЕКСТ ФОРМУВАННЯ ГЛОБАЛЬНОЇ
КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ: МІЖНАРОДНІ ОСВІТНІ ІНІЦІАТИВИ


АНОТАЦІЯ:

У статті зроблено спробу осмислення потенціалу міжнародних освітніх ініціатив щодо формування глобальної компетентності школярів. Мета статті полягає у висвітленні основних напрямів міжнародних освітніх ініціатив щодо формування глобальної компетентності учнівської молоді. Реалізація мети передбачала вирішення таких завдань: проаналізувати, осмислити й узагальнити науково-педагогічні джерела щодо наявних міжнародних освітніх ініціатив у площині формування глобальної компетентності учнівської молоді; схарактеризувати ціннісно-інтегративну специфіку розробленого різними міжнародними організаціями навчально-методичного забезпечення, спрямованого на формування глобальної компетентності учнівської молоді. Методи дослідження. Під час наукового пошуку застосовано комплекс загальнонаукових методів: аналіз, синтез, індукція, дедукція та узагальнення. Висвітлення теоретичних положень та формулювання висновків здійснено на основі вивчення та систематизації першоджерел з теми дослідження. Результати дослідження. Зазначено, що в XXI столітті учні не тільки повинні знати про глобальні проблеми, а і володіти вміннями, необхідними для забезпечення індивідуального та колективного благополуччя. Глобальний характер освіти сьогодення у навчальних програмах, розроблених за підтримки різних міжнародних організацій, насамперед визначається виходом за межі дисциплін, тобто характеризується зростаючою міждисциплінарною інтеграцією. При цьому ціннісний складник, а саме духовно- моральний розвиток як цільовий орієнтир сучасної освіти, відіграє важливу роль у формуванні глобальної компетентності школярів. Підсумовано, що у сучасному світі, який швидко змінюється, все більше і більше міжнародних освітніх ініціатив спрямовані на розвиток глобальної компетентності учнівської молоді. Різкі відмінності між «місцевим», «національним» і «глобальним» контекстами стираються перед лицем нових інституцій і технологій, які виходять за межі сучасних національних держав. Тому сьогодні міжнародні освітні ініціативи, запроваджені такими фундаціями, як-от Міжнародний бакалаврат, Організація економічного співробітництва та розвитку та багатьма іншими, створюють навчальні програми та промотують глобальну залученість, що забезпечує учнівську молодь кращим розумінням мови та культури, заохочує її досліджувати глобальні та місцеві проблеми, а також вирішувати найбільші виклики людства в класі та за його межами. Наголошено, що така глобальна освіта поширює освітні стандарти та практики щодо філософії та організації освітнього процесу, спрямованого на розвиток обізнаності, перспектив і зобов’язань, необхідних для глобальної взаємодії, що в цілому сприяє ефективному формуванню глобальної компетентності учнівської молоді.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

глобальна компетентність, глобальна освіта, глобальна залученість, навчальна програма, міждисципліна інтеграція, цінності, навчальні досягнення учнів, учнівська молодь, міжнародні освітні ініціативи.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
1. Федоренко С. В. Теорія і методика формування гуманітарної культури студентів вищих навчальних закладів США. Дисертація на здобуття ступеня доктора педагогічних наук. Київ, 2017. 551 с.
2. Bennett M. Basic concepts of intercultural communication: Paradigms, principles, & practices. Boston, MA: Intercultural Press, 2013. 228 p.
3. Boix Mansilla V. How to be a global thinker. Educational Leadership. 2016. Vol. 74, № 4. Р. 10–16.
4. Chandir H. Student responses on the survey of global competence in PISA 2018. Discourse Studies in the Cultural Politics of Education. 2022. Vol. 43, № 4. Р. 526–542.
5. Deardorff D. K. Implementing Intercultural Competence Assessment. The SAGE Handbook of Intercultural Competence / D. K. Deardorff (ed.). Sage: Thousand Oaks, CA, 2009. Р. 477–491.
6. Gándara F., Reeves A., Schmenner D. Global mindedness in International Baccalaureate schools. Bethesda, MD, USA: International. Baccalaureate, 2021. 101 p. URL: https://www.ibo.org/globalassets/new-structure/research/ pdfs/global-mindedness-final-report.pdf
7. Hacking E., Blackmore C., Bullock K., Bunnell T., Donnelly M., Martin S. The international mindedness journey: school practices for developing and assessing international mindedness across the IB continuum. University of Bath, 2016. 233 р.
8. International Baccalaureate. What is an IB education? International Baccalaureate Organisation Publishing, 2017. URL: https://www.ibo.org/globalassets/digital-toolkit/ brochures/corporate-brochure-en.pdf
9. Merryfield M., Augustine T., Choi M. Teacher thinking on developing informed and engaged students for a globally connected world: report on the study. The Hague: International Baccalaureate, 2012. 21 р.
10. Maurett M.e-T. Techniques d’Education Pour La Paix. Existent-elles? Réponse a une d’Unesco. École Internationale de Genève, 1948. URL: https://issuu.com/feig/ docs/techniques_d_education_pour_la_paix_mt_maurette
11. OECD. Preparing our youth for an inclusive and sustainable world: The OECD PISA global competence framework. OECD Publishing, 2018. 63 р. URL: www.oecd. org/pisa/Handbook-PISA-2018-Global-Competence.pdf
12. OECD. PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do. Paris: PISA,OECD Publishing, 2019. DOI: https://doi.org/10.1787/5f07c754-en 
13. Shanker A., Hinton C., Cheung L. Developing Students Global Competence: An International Research Study. Research Schools International and Round Sqaure, 2019. 76 p. URL: https://www.roundsquare.org/wpcontent/ uploads/2019/11/RS-RSI-Global-Competence- Report_13-11-19.pdf
14. Thompson L. Unpacking a model of global citizenship and intercultural understanding for our sustainability and well-being.Council of International Schools, 2021. URL: https://www.cois.org/about-cis/ perspectives-blog /blogpost/~board/perspectives-blog/post/ unpacking-a-model-of-global-citizenship-andinterculturalunderstanding- for-our-sustainability-and-well-being

 

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.