// Наука і освіта. – 2024. – №1. – 7-12.
Олена Бєлова,
доктор педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри логопедії та спеціальних методик,
Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка,
вул. Огієнка, 61, м. Кам’янець-Подільський, Україна,
ORCID http://orcid.org/ 0000-0001-6162-4106
Scopus Author ID: 57217044658
Researcher ID: AAG-8468-2021
ДИНАМІКА РОЗВИТКУ МОВЛЕННЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО
ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З ЛОГОПАТОЛОГІЄЮ
АНОТАЦІЯ:
У науковій публікації представлено теоретичний та експериментально-порівняльний аналіз з розвитку мовленнєвої діяльності дітей старшого дошкільного віку з порушеннями мовлення. Мета дослідження: вивчення динаміки з розвитку мовленнєвої діяльності в дітей старшого дошкільного віку з логопатологією після навчально-розвиткового впливу. Методами дослідження є: теоретичний – аналіз наукових джерел щодо вирішення проблемного питання; емпіричний − використання діагностичних (бесіда, спостереження, метод завдань (навчальні, ігрові, дослідницькі під час яких у дітей з порушеннями мовлення вивчають говоріння та аудіювання), метод аналізу, порівняння), формувальних (ігровий, словесний, вправи тощо) та варіативно-статистичних (кількісний та якісний) методів. Результати дослідження. Навчально-розвиткова робота з формування мовленнєвої діяльності дітей старшого дошкільного віку з порушеннями мовлення відбувалась на пропедевтично-ґрунтовному, варіативно-послідовному, мовленнєво-активному етапах. Порівняльний аналіз матеріалів дослідження констатувального та формувального експериментів показав позитивні зміни щодо розвитку мовленнєвої діяльності в дітей з логопатологією. Обґрунтована навчально-розвиткова робота спрямована на формування мовленнєвої діяльності, дозволила підвисити високий рівень, розвинувши в дітей мовленнєві компетентності. Зокрема вміння розпочинати та підтримувати бесіду, логічно та конструктивно висловлювати власну думку, використовувати мовні знання та вміння під час співпраці із однолітками в умовах гри та з дорослими в процесі навчання. Визначені дані вказували на достатню сформованість у респондентів вмінь розуміти мовлення своїх однолітків та дорослих. Також спостережено від’ємне відхилення середнього та низького рівня, що підтверджує динаміку зростання показників мовленнєвої діяльності.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
мовленнєва діяльність, діалогічне мовлення, монологічне мовлення, говоріння, аудіювання, діти старшого дошкільного віку, порушений мовленнєвий розвиток, логопатологія.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Бєлова О. Б. Концептуальні підходи до оцінки мовленнєвої діяльності дітей старшого дошкільного віку з логопатологією. Науковий часопис. Корекційна педагогіка. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова. 2022. Вип. 86. С.29 – 34. URL: http://chasopys.ps.npu.kiev.ua/archive/86/6. pdf.
2. Калмикова Л. О. Формування у дітей старшого дошкільного віку мовленнєвої діяльності: діагностико- розвивальний комплекс. Київ : Видавничий дім «Слово», 2016. 384 с.
3. Aras C.Y., Aslan D. The effects of «I can problem solve program» on children's perspective taking abilities. International Journal of Evaluation and Research in Education. 2018. 7 (2). Р. 109–117.
4. Bielova О. The state of development of components of speech readiness of older preschool children with speech disorders. SPECIAL EDUCATION. 2021. 1(42). Р.137–189. URL: https://www.journals.vu.lt/special-education/article/ view/25427
5. Bielova O, Konopliasta S. Description of kinesthetic and kinetic motor praxis in older preschool children with logopathology. Pedagogy of Physical Culture and Sports. 2023a. 27(5), 386–395. https://doi.org/10.15561/26649837.2 023.0505
7. Bielova О. Speech of Six-year-old Children with Logopathology: Features and State of Development. PSYCHOLINGUISTICS. 2023. 34(1). Р. 50-84. URL: https:// psycholing-journal.com/index.php/journal/article/view/1329.
8. Kalmykova L., Kharchenko N., Kyuchukov H., Mysan I. The Influence of Speech and Language Competency of Preschoolers on the Success of Further L1 Acquisition and Speech Development at School: Results of a Comparative Psycholinguistic Analysis. Preschool Education: Global Trends. 2022. 2. Р. 7−37. https://doi.org/10.31470/2786-7 03X-2022-2-7-37.
9. Kelley L. Solution stories: A narrative study of how teachers support children's problem solving. Early Childhood Education Journal. 2018. 46 (3). Р. 313–322.
10. Maric M., Sakac M. Metacognition in preschool children-indicators, developmental and socio-educational differences. Ceskoslovenska Psychologie. 2020. 64 (1). P. 1–17. 11. O'Reilly C., Devitt A., Hayes N. Critical thinking in the preschool classroom – A systematic literature review. Thinking Skills and Creativity. 2022. V.46. URL: https://www. sciencedirect.com/science/article/pii/S1871187122001134.
12. Paul R., Elder L. The miniature guide to critical thinking concepts and tools. Rowman & Littlefield. USA. 2020. 1−21р.
13. Renee De Assis. Promoting imagination in preschool classrooms. Texas Child Care quarterly. 2019. V. 42 (4). Р. 1–6.
14. Turan E., Kobaş M., Göksun T. Spatial language and mental transformation in preschoolers: Does relational reasoning matter? Cognitive Development. 2021. V. 57. DOI: 10.1016/j.cogdev.2020.100980
15. Verga L., Kotz S. A., Spatial attention underpins social word learning in the right fronto-parietal network. NeuroImage. 2019. V. 195. Р.165−173.
16. Xu, Y., Aubele, J., Vigil, V., Bustamante, A. S., Kim, Y.-S., & Warschauer, M. Dialogue with a conversational agent promotes children’s story comprehension via enhancing engagement. Child Development. 2022. 93, e149 – e 167. https://doi.org/10.1111/c d e v.1370 8