// Наука і освіта. – 2023. – №4. – 3-9.
Юлія Білик,
аспірантка кафедри педагогіки, професійної освіти та управління освітніми закладами,
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського,
вул. Острозького, 32, м. Вінниця, Україна,
ДОСЛІДЖЕННЯ МОТИВАЦІЇ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
АНОТАЦІЯ:
Впровадження дистанційного навчання внаслідок надзвичайних ситуацій (пандемія коронавірусу в світі, введення воєнного стану в Україні) зазнає чимало труднощів: технічних, організаційних, мотиваційних тощо. Мотивація до навчальної діяльності є важливим чинником успішності й професійного становлення особистості. Спонукати учнів до активної участі в освітньому процесі під час дистанційного навчання, як рівнозначного традиційному, може лише вмотивований і зацікавлений у власній діяльності вчитель. Особливо важливою мотивація є у навчанні молодших школярів, які саме перебувають в активній фазі розвитку когнітивної й мотиваційної сфер. Це зумовлює потребу у дослідженнях, що стосуються шляхів формування позитивного ставлення до дистанційного навчання в учителів початкових класів та підвищення мотивації до організації дистанційного навчання в студентів педагогічних спеціальностей. Статтю присвячено дослідженню ставлення до дистанційного навчання майбутніх учителів початкових класів. Описано сутність, структуру, чинники та види мотивації, обґрунтовано її важливість у професійному становленні майбутніх педагогів. Описано результати дослідження мотивації до дистанційного навчання студентів спеціальності «Початкова освіта» Комунального закладу вищої освіти «Барський гуманітарно-педагогічний коледж імені Михайла Грушевського» з використанням анкетування. Опитування продемонструвало три рівні ставлення до дистанційного навчання: позитивне (20,3% опитаних), нейтральне (75,7% респондентів), негативне (4,1% студентів). Проаналізовано, узагальнено та графічно представлено результати анкетування. Сформульовано рекомендації щодо підвищення рівня вмотивованості до дистанційного навчання у здобувачів освіти педагогічних закладів вищої освіти, реалізація яких сприятиме збільшенню зацікавленості майбутніх учителів початкових класів у використанні дистанційних технологій та формуванню позитивного ставлення до дистанційного навчання.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
дистанційне навчання, мотивація, початкова школа, майбутні учителі початкових класів.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Білик Ю., Коломієць А., Коломієць Т. Особливості організації дистанційного навчання в початковій школі в умовах воєнного стану. ScienceRise: Pedagogical Education. 2023. № 2(53). С. 26–32. URL: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2023.281208
2. Волянюк А. Мотивація майбутніх учителів початкової школи в умовах дистанційного навчання. Наука та освіта в дослідженнях молодих учених: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. для студ., аспірантів, докторантів, молод. учених, Харків, 19 трав. 2022 р. C. 8–10.
3. Герасименко О., Петренко С. Дослідження змін мотивації студентів до навчання під час дистанційної освіти в умовах війни. Scientific Collection «InterConf». 2023. № 158. С. 199–200. URL: https://archive.interconf.center/ index.php/conference-proceeding/article/view/3863
4. Головська І., Чернєва Т. Психологічні особливості розвитку мотивації навчання студентів в умовах дистанційного навчання. Актуальні проблеми сучасної психології : матеріали ІІ Всеукр. наук. інтернет-конф., 15 жовт. 2021. Одеса, 2021. С. 226–233.
5. Досвід польських освітян щодо мотивації студентів до вивчення іноземних мов засобами дистанційного навчання в умовах пандемічних обмежень / Є. Громов та ін. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2022. С. 375–387. URL: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-60-375-387
6. Дробот О. Мотивація студентів до дистанційного навчання в умовах пандемії. Психологія та соціальна робота. 2020. № 1(51). С. 69–85. URL: https://doi.org/10.18524/2707-0409.2020.1(51).225378
7. Капранов Я., Шелевер О., Кушнір Л. Формування мотивації здобувачів освіти до фахового самовдосконалення в умовах дистанційного навчання. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2022. Вип. 58. Том 1. С. 323–328. URL: https://doi.org/10.24919/2308-4863/58-1-50
8. Красюк Ю. Проблеми мотивації навчальної діяльності студентів дистанційної форми навчання: ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана». 2018. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/197269711.pdf
9. Кубай Н. Особливості навчальної мотивації студентів в умовах дистанційного навчання. Студентські наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Соціогуманітарні науки». 2022. Вип. 1(13). С. 90–97.
10. Лахмотова Ю., Шкраб’юк В., Цапко А. Мотивація до дистанційного навчання студентів вищих закладів освіти в умовах воєнного стану. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Т. 2, № 55. С. 195–200. URL: https://doi.org/ 10.24919/2308-4863/55-2-31.
11. Масліч С. Мотивація здобувачів освіти як чинник забезпечення якості освітнього процесу під час дистанційного навчання. Collection of scientific papers «SCIENTIA». Features of the development of modern science in the pandemic’s era. 2023. С. 120–121. URL: https://lib.iitta.gov.ua/735265/ 1/Масліч_тези.pdf
12. Москалюк М., Москалюк Н. Підвищення мотивації студентів в умовах дистанційного навчання під час військових дій. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. 2022. № (60). С. 118–127. URL: https://doi.org/10.31909/26168812.2022-(60)-14
13. Aldossari S., Altalhab S. Distance learning during COVID-19: EFL students’ engagement and motivation from teachers’ perspectives. English language teaching. 2022. Vol. 15, no. 7. P. 85–109. URL: https://doi.org/10.5539/elt.v15n7p85
14. Ambusaidi A., Abri M. H. A. Exploring teaching experience in distance learning during COVID-19: A qualitative case study. International journal of information and education technology. 2023. Vol. 13, no. 2. P. 335–343. URL: https://doi.org/10.18178/ijiet.2023.13.2.1812
15. Güneş, S., & Alagözlü, N. (2020). The interrelationship between learner autonomy, motivation and academic success in asynchronous distance learning and blended learning environments. Novitas-ROYAL (Research on youth and language), 14(2), P. 1–15. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1272398.pdf.
16. Hartnett M. The importance of motivation in online learning. In: motivation in online education. Springer, Singapore. 2016. URL: https://doi.org/10.1007/978-981-10-0700-2_2
17. Learning during COVID-19: the role of selfregulated learning, motivation, and procrastination for perceived competence / E. R. Pelikan et al. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. 2021. Vol. 24, no. 2. P. 393–418. URL: https://doi.org/10.1007/s11618-021-01002-x
18. Mulyani E. A., Alpusari M., Putra E. D. The effect of learning facilities and family environment on motivation to learn of prospective elementary teacher education on online learning. Journal of teaching and learning in elementary education (JTLEE). 2021. Vol. 4, no. 1. P. 89. URL: https://doi.org/10.33578/ jtlee.v4i1.7866
19. Toto G. A., Limone P. Motivation, stress and impact of online teaching on italian teachers during COVID-19. Computers. 2021. Vol. 10, no. 6. P. 75. URL: https://doi.org/10.3390/computers10060075
20. Veronika V., Setiawan W., Fazriyah N. Students’ learning motivation in distance learning during the COVID-19 pandemic period at primary school. The 3‑rd international conference on elementary education. 2021. No 3(1). P. 359–363. URL: http://proceedings.upi.edu/index.php/icee/article/ view/1486