// Наука і освіта. – 2023. – №3. – 19-29.
Валерій Пліско,
доктор педагогічних наук, професор,
професор кафедри педагогіки, психології й методики фізичного виховання,
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка,
вул. Полуботка, 53, м. Чернігів, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-9717-3332
Валентин Бондаренко,
доктор педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри спеціальної фізичної підготовки,
Національна академія внутрішніх справ,
площа Солом’янська, 1, м. Київ, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-0170-2616
Ростислав Радзієвський,
кандидат педагогічних наук, доцент,
т.в.о. начальника спеціальної кафедри № 1,
Інститут Управління державної охорони України
Київського національного університету імені Тараса Шевченка,
вул. Петра Болбочана, 8, м. Київ, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-0047-9336
Анатолій Босенко,
доктор педагогічних наук, кандидат біологічних наук, професор,
професор кафедри біології і охорони здоров’я,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-3472-0412
МЕТОДИКА ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ З ОХОРОНИ ФІЗИЧНИХ ОСІБ ДО ВИКОРИСТАННЯ ТАКТИКО-ДІЙОВИХ ЗАХОДІВ
АНОТАЦІЯ:
Дослідження спрямоване на розв’язання проблемних питань, які виникають у процесі навчання фахівців з охорони, а саме щодо зниження ризиків для фізичних осіб під час їх супроводження. Ґрунтовний аналіз сучасних наукових праць свідчить про обмежену кількість робіт, спрямованих на вивчення особливостей здійснення охорони фізичних осіб під час їх супроводження. Методика підготовки фахівців здебільшого представлена без визначення конкретних ситуаційних моделей, а в тих розробках, де має місце не перевірена. Випадки загибелі охоронців та осіб, які підлягають охороні, актуалізують необхідність вивчення факторів ризику та потребують науково-теоретичного обґрунтування охоронної діяльності у розв’язанні проблемних питань у критичних ситуаціях. Розроблена методика навчання ґрунтується на використанні тактико-дійових заходів стосовно зниження ризиків для фізичних осіб під час загрози. На підставі аналізу вихідних даних запропоновано низку методів розпізнавання підозрюваних осіб, а також визначені способи комунікації між особою, яку охороняють, та охоронцями; методи розпізнавання ризикових факторних ознак потенційного та безпосереднього нападу; методи пересувань, їх різновид; різнопланові ситуаційні моделі. Результати проведення педагогічного експерименту підтвердили вищу ефективність пропонованої методики навчання порівняно з традиційною. Перспективи подальших досліджень полягають у пошуку шляхів підвищення рівня мотивації охоронців до виконання завдань в умовах загрози здоров’ю або життю фізичних осіб під час їх супроводження та мотиваційного рівня самовдосконалення професійної підготовленості.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
фахівець з охоронної діяльності, якісні характеристики, ситуаційні завдання, супровід фізичної особи.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Болотов О.О. Принцип індивідуалізації спеціальної фізичної підготовки майбутніх співробітників спецпідрозділів охорони. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. Вип. 54.
Серія «Педагогічні науки. Фізичне виховання і спорт». 2008. № 54. С. 65–70.
2. Єрмолаєв Д.І. Організація охорони органів державної влади та посадових осіб у США і СРСР (РФ). Державне управління: теорія та практика. 2012. № 2. С. 18–24.
3. Зубок М.І. Охорона та охоронна діяльність : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : КНТЕУ, 2006. 172 с.
4. Лісовий Д.В. Психологічна підготовка працівників міліції. Професійне становлення особистості : матеріали V Всеукраїнської науково-практичної конференції (15 лют. 2013 р., м. Одеса). Одеса : ОДУВС, 2013. 217 с.
5. Павлов Д.М., Расевич О.С. Організаційно-правові засади підвищення ефективності взаємодії управління державної охорони України з іншими органами, які входять до складу сил безпеки і оборони України. Честь і закон. 2021. № 1 (76). С. 79–86. URL: https://doi.org/10.33405/2078-7480/2021/1/76/229664.
6. Пліско В.І., Босенко А.І., Бондаренко В.В. Мотиваційно-ціннісний критерій професійної готовності майбутніх працівників патрульної поліції. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. 2018a. Вип. 8 (102). С. 50–56.
7. Пліско В.В., Радзієвський Р.М., Бондаренко В.В. Вплив новітньої методики навчання на рівень професійної підготовленості майбутніх фахівців охоронної діяльності. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. Чернігів, 2018. Вип. 154. Т. 2. С. 41–47. URL: http://erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/bitstream/12345678 9/562/1/11.
8. Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14.09.2020 р. «Про Стратегію національної безпеки України» : Указ Президента України від 14.09.2020 р. № 392/2020.
9. Сергієнко Л.П. Спортивна метрологія: теорія і практичні аспекти : підручник. Київ : КНТ, 2010. 776 с.
10. Статистика : підручник / С.І. Пирожков, В.В. Рязанцева, Р.М. Моторин та ін. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2020. 328 с. DOI: http://doi.org/10.31617/p.knute.2020-16.
11. Тактико-спеціальна підготовка працівників Національної поліції : навчальний посібник / О.І. Тьорло, Ю.Р. Йосипів, В.М. Синенький та ін. Львів : ЛьвДУВС, 2018. 480 с.
12. Чередник О.П., Ткаченко В.І. Організація охорони фізичних осіб : навчальний посібник. Київ : Юрка Любченка, 2017. 412 с.
13. Штучний В.В. Адміністративно-правові засади підготовки кадрів Управління державної охорони України : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Київ, 2015. 20 с. URL: http://elar.naiau.kiev.ua/jspui/handle/123456789/895.
14. Lee J. Learning preferences and experiences in different environments. Universal. Journal of Educational Research. 2019. 7(9). Р. 1933–1937. DOI: https://doi.org/10.13189/ujer.2019.070912.
15. Cassidy G. Be a Fantastic Police Officer: Tips to help solve problems, reduce crime and improve the quality of life in communities. 2013. Vol. 7 (Tips Series). 38 p.
16. Kyslenkо D. Mоdern соmраrаtіve аnаlysіs оn trаіnіng оf future seсurіty аnd sаfety sрeсіаlіsts іn Ukrаіne аnd the USА. Соmраrаtіve Рrоfessіоnаl Рedаgоgy. 2018. No. 8 (3). P. 31–36.
17. Kуslenkо D., Рrоntenkо K., Bоndаrenkо V., Іukhnо І., Rаdzіevskіі R., Рrоntenkо V., Kіzyun О. Develорment оf the рhysісаl quаlіtіes оf future sрeсіаlіsts іn рrоteсtіve асtіvіtіes due tо the use оf the kettlebell sроrt durіng studіes. Jоurnаl оf Рhysісаl Eduсаtіоn аnd Sроrt. 2017. 17 (2). P. 789–794.
18. Mаnnа R., Sіngh А., Shаrmа Р. Dоes trаіnіng need аnаlysіs helр tо mіnіmіze соmрetenсy gар: аn іnvestіgаtіоn. Аmіty Jоurnаl оf Trаіnіng аnd Develорment. 2016. 1(1). P. 109–131.
19. Richard L. Levenson Jr., Andrew F. O’Hara, Ron Clark Sr. The Badge of Life Psychological Survival for Police Officers Program. International Journal of Emergency Mental Health. 2010. No. 12 (2). Р. 95–101.
20. Romtsiv O.I. The features of the ensure the security of people involved in criminal proceedings in Ukraine. Правові горизонти. 2020; 23 (36): 68–72. DOI: 10.21272/legalhorizons. 2020.i23.p68.
21. Sаrkаr S. Соmрetenсy bаsed trаіnіng need аssessment: аррrоасh іn Іndіаn соmраnіes. Оrgаnіzасіjа, 2013. No. 46 (6). P. 253–263.
22. Tron T. Canine program as a component of the US Border patrol agent’s training. Науковий огляд. 2017. No. 3 (35). С. 103–108.
23. Walsh J.P. From Border Control to Border Care: The Political and Ethical Potential of Surveillance. Surveillance & Society. 2010. No. 8(2). P. 113–30. URL: http://www.surveillance-and-society.org.
24. World Encyclopedia of Police Forces and Correctional Systems / Wheelock, Anne Thomson Gale. Libro / ed. Rilegata. 2006. P. 1274.