// Наука і освіта. – 2023. – №2. – 54-60.
Сніжана Осипчук,
аспірантка,
Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля,
вул. Хмельницьке шосе, 27, м. Вінниця, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-8995-418X
ПРОБЛЕМА ОЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО ЗАКЛАДУ В РЕТРОСПЕКТИВІ ПЕДАГОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ
АНОТАЦІЯ:
Стаття представляє огляд проблеми оцінювання якості освіти загальноосвітнього закладу в ретроспективі педагогічних досліджень. Питання якості освіти є пріоритетним у розвитку суспільства, бо від «кінцевого продукту» закладів освіти – конкурентоспроможного випускника – залежить подальша успішна життєдіяльність людства в усіх сферах. І саме ретроспективне дослідження цього питання допоможе визначити сутність основних понять, проблеми та їх вирішення. Розглянуто поняття «якість», «якість освіти», «оцінювання» як процес отримання оцінок, висновків, рекомендацій щодо стану та перспектив розвитку закладу освіти на основі визначених заздалегідь критеріїв. Визначено спільні показники якості освіти для всіх закладів освіти та складові поняття «якість освіти»: якість підготовки кадрів, якість фінансово-господарських умов, якість технологій та якість управління освітою, якість освітнього середовища. Якість освіти розглядається в нерозривній єдності з якістю освітньої діяльності та якістю результату. Виділено чотири основні тенденції змін у галузі педагогічного оцінювання, які сприяли загальному підвищенню якості, а саме: вироблення та впровадження широкого спектра інструментів оцінювання, спрямованих на різні аспекти компетентності; розроблення та застосування нових підходів у викладанні та навчанні; розвиток методів психометричного аналізу та їхнього застосування до аналізу окремих інструментів оцінювання й результатів оцінювання; зростання ролі інформаційно-комп’ютерних технологій як складової різних етапів реалізації процесу оцінювання. Відповідно в статті доведено, що для забезпечення високого рівня якості освіти в закладах освіти необхідно проводити оцінювання освітньої діяльності та її результату, сформульовано вимоги до критеріїв оцінювання. Встановлено, що відповідно до законодавчої бази кожний заклад загальної середньої освіти має розробити внутрішню систему забезпечення якості освіти, враховуючи особливості свого закладу освіти, яка є об’єктом для оцінювання. Проте, питання оцінювання якості освіти та освітньої діяльності потребує продовження наукових розвідок, бо заклади загальної середньої освіти не готові здійснювати оцінювання: відсутність інструментарію процесу оцінювання, неготовність учасників освітнього процесу оцінювати діяльність закладу, некомпетентність експертів, необ’єктивне оцінювання.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
якість, якість освіти, якість освітньої діяльності, оцінювання, внутрішня система забезпечення якості освіти.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Бобровський М.В., Горбачов С.І., Заплотинська О.О. Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти. Київ : Державна служба якості освіти, 2020. 240 с.
2. Булах І.Є., Волосовець О.П., Вороненко Ю.В. та ін. Система управління якістю медичної освіти в Україні : монографія. Дніпропетровськ : АРТ-ПРЕС, 2003. 212 с.
3. Булах І.Є., Ляшенко О.І., Мруга М.Р., Середа Л.І. Наукове обґрунтування підходів до шкалювання результатів зовнішнього незалежного оцінювання. Вісник. Тестування і моніторинг в освіті. 2009. № 4. С. 17−19.
4. Вайс К.Г. Оцінювання: методи дослідження програм та політики. Київ : Основи, 2000. 671 с.
5. Гопкінз Д. Оцінювання для розвитку школи. Львів : Літопис, 2003. 256 с.
6. Григораш В.В. Управління навчальним закладом : навч.-метод. посібн. : у 2-х ч. Ч. 1. Харків : Ранок, 2004. 160 с.
7. Гуменюк В. Нетрадиційні ресурси управління якістю освіти. Директор школи, ліцею, гімназії. 2006. № 1. С. 64−69.
8. Закон України «Про освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 10.06.2023).
9. Єльникова Г.В. Теоретико-методичні основи підготовки керівників до оцінювання результатів діяльності загальноосвітнього навчального закладу : монографія. Київ : УМО, Пед. думка, 2012. 220 с.
10. Кільова Г.О. Якість освіти як ключова категорія менеджменту. Освіта та педагогічна наука. 2012. № 5–6. С. 154−155.
11. Кремень В. Історія філософії : підручник для вищої школи. Харків : Прапор, 2003. 768 с.
12. Лукіна Т.О. Вимірювання й управління якістю освіти : навчально-методичні матеріали. Київ : Експрес-об’ява, 2007. 50 с.
13. Лунячек В.Е. Педагогічний менеджмент : навч. посібн. Харків : ХарРІНАДУ «Магістр», 2014. 512 с.
14. Ляшенко О.І. Методика і технології оцінювання діяльності загальноосвітнього навчального закладу. Київ : Педагогічна думка, 2012. 160 с.
15. Мармаза О.І. Стратегічний менеджмент: траєкторія успіху. Xарків : Основа, 2006. 160 с.
16. Національна доктрина розвитку освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text (дата звернення: 10.06.2023).
17. Про порівняльну оцінку освіти. Рада Європи. Рекомендація 1137. Бюлетень Бюро інформації Ради Європи в Україні, 2002. 144 с.
18. Щудло С.А. Вища освіта у пошуку якості: quo vadis. Харків – Дрогобич : Коло, 2012. 340 с.
19. Harvey L., Newton J. Transforming quality evaluation: Moving on. Quality assurance in higher education: Trends in regulation, translation and transformation. 2007. 246 s.