// Наука і освіта. – 2023. – №2. – 22-26.
Алла Загородня,
доктор педагогічних наук, доцент,
головний науковий співробітник відділу історії та філософії освіти,
Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України,
вул. Січових Стрільців, 52Д, м. Київ, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-2418-1670
СОЦІАЛЬНО-АНТРОПОЛОГІЧНІ ІДЕЇ РОЗВИТКУ ФІЛОСОФІЇ ОСВІТИ У ФІЛОСОФСЬКО-КУЛЬТУРОЛОГІЧНІЙ ЕСТЕТИЧНІЙ КОНЦЕПЦІЇ В. СІМОВИЧА
АНОТАЦІЯ:
Статтю присвячено теоретико-практичному обґрунтуванню сутності соціально-антропологічних ідей в українській філософії освіти в контексті філософсько-культурологічної естетичної концепції В. Сімовича. Актуалізовано постать В. Сімовича як відомого українського педагога, просвітителя, мовознавця, чий творчий шлях розгортався в період проведених реформ, об'єднання українських земель в одну державу, утвердження національної освіти на всіх рівнях та убавляння темпу демократизації всіх сторін українського національного життя. Теоретико-методологічною основою дослідження виступили такі загальнонаукові методи, як-от: метод аналізу і синтезу, наукової абстракції, індукції та дедукції, теоретичного моделювання, узагальнення, систематизації, моделювання, абстрактно-логічний. Визначено, що підґрунтям просвітницької діяльності В. Сімовича щодо освіти та національного виховання стали соціально-економічні, політичні та культурно-освітні умови функціонування українського суспільства, метою якої було збереження національної духовної ідентичності молодого покоління. Визначено, що характерною рисою педагогічної творчості Василя Сімовича є послідовна боротьба за утвердження в Україні української мови з метою викладання, навчання та виховання молоді в національних традиціях. Представлено перелік наукових праць В. Сімовича, у яких розкрито особливості граматики рідної мови та української літератури, як-от: «Коротенька українська правопись» (1917 р.), «Як стати по-українському грамотним» (1919 р.), «Граматики української мови» (1919 р.), «Рідне письменство: (що кожний українець повинен прочитати з рідного письменства)» (1918 р.), «Українська література. Погляд на її історичний розвиток» (1934 р.). Аргументовано наукову позицію, що визначне місце в просвітницько-педагогічній спадщині В. Сімовича належить дослідженню виховного впливу рідної мови, фольклору, символіки, народних традицій, мистецтва, звичаїв і обрядів на особистість, як пріоритетних засобів виховання та розвитку. Розроблено схему соціально-антропологічних ідей розвитку філософії освіти у філософсько-культурологічній естетичній концепції В. Сімовича, в основу якої ввійшли такі її основні компоненти, як-от: самобутність рідної мови; українознавчий зміст освіти; викладання, навчання і виховання молоді в національних традиціях; формування творчої активної особистості з глибокими громадськими якостями, які в комплексі складають національну систему освіти.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
виховання, національна система освіти, В. Сімович, філософсько-культурологічно-естетична концепція, філософія освіти.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Грещук В. Василь Сімович про роль рідної мови в інтелектуальному розвитку дитини. Історія педагогіки та філософія освіти. 2019. № 1. Т. 48. С. 4–7.
2. Загородня А. Introduction and development of socioanthropological ideas in the Ukrainian philosophy of education and upbringing in the second half of the 19th century on the example of the work of Mykhailo Kotsiubynsky. In: The 5th International scientific and practical conference “Eurasian scientific discussions”. Barcelona, Spain : Barca Academy Publishing, 2022. June 5–7. Р. 423–430.
3. Калініна Л., Загородня А. Motives of social and anthropological ideas in the Ukrainian philosophy of education and education in the works of V. Korolenka and V. Vinnychenka. Science and Technology Today (“Pedagogy” Series, “Law” Series, “Economics” Series, “Physical and Mathematical Sciences” Series). 2022. № 10(10). Р. 218–232.
4. Когут Т.М. Педагогічна та просвітницька діяльність Василя Сімовича (1880–1944) : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01. Івано-Франківськ, 2007. 20 с.
5. Сімович В. Праці у двох томах. Т. 1 : Мовознавство / упоряд. і передм. Л. Ткач. Чернівці : Книги – ХХІ, 2005. 520 с.
6. Сімович В. Праці у двох томах. Т. 2: Літературознавство. Культура / упоряд. Л. Ткач, О. Івасюк за участю Р. Пилипчука, Я. Погребенник ; передм. Ф. Погребенника. Чернівці : Книги – ХХІ, 2005. 904 с.
7. Шелюх O. Педагогічні погляди Василя Сімовича в його теоретико-літературознавчій концепції. Вісник Львівського державного університету безпеки життєдіяльності. 2018. № 9. С. 224–228.
8. Gilchrist K. We Cannot Say What the Human Is: The Problem of Anthropology in Adorno’s Philosophy of Art. New German Critique. 2021. No. 48. DOI: 10.1215/0094033X-8732159
9. Sideris I. Educational anthropology as a major approach for educational research: The beginnings and the evolution of educational anthropology, with an overview of its introduction in the Greek educational context. Journal of Arts and Humanities (JAH). 2012. Vol. 1. No. 3. P. 18–26.
10. Tretyak O. The public sphere of politics: the anthropological dimension in contemporary communicative theory. Anthropological Measurements of Philosophical Research. 2017. DOI: 10.15802/ampr.v0i12.119125
11. Wesley J. Wildman Out with the Old, In with the New? From Conceptual Reconstruction in Philosophical Anthropology to a Realistic Theory of Change. Part of the Ethical Economy book series (SEEP). 2022. Vol. 61.
12. Zinchenko V. Strategy of socially-anthropological development in ideas and system of modern social philosophy of education: integration of model of the instrumentalism and the neopragmatism with the concept “New humanism”. Anthropological Measurements of Philosophical Research. 2013. № 4. С. 52–70.