// Наука і освіта. – 2023. – №2. – 95-103.
Бахтіяр Атаханов,
аспірант кафедри теорії та методики практичної психології,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет
імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-1078-7092
Олексій Чебикін,
доктор психологічних наук, професор,
дійсний член Національної академії педагогічних наук України,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет
імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-7905-2708
ДОСЛІДЖЕННЯ ЕМОЦІЙНО-ОСОБИСТІСНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ
ЯК ВІРОГІДНИХ ДЕТЕРМІНАНТ ПСИХОЛОГІЧНОЇ КРИЗИ В МОЛОДІ
АНОТАЦІЯ:Дослідження присвячено проблемі пізнання психологічних особливостей кризового стану молоді. На основі отри- маних результатів уточнено розуміння змісту психологічної кризи, а саме як відносно тривалого перехідного неза- довільного психоемоційного стану напруги, що може проявлятися з певною періодичністю при пошуку можливості подолання життєвих перешкод та призводити до спаду або нової активізації психічної діяльності. Описані теоретико-методологічні підходи до пізнання специфіки психологічної кризи на рівні прямих та опосередкованих моделей. Узагальнені як зовнішні, так і внутрішні ознаки її характеристики та фактори, що викликають кризовий стан. Побудовано опитувальник дослідження ключових ознак психологічного змісту кризи на рівні оцінки високих, середніх та низьких значень за показниками частоти її виникнення, тривалості дії, стану емоційної напруги та впливу на життєдіяльність. Залучено до дослідження також комплекс методик вивчення емоційно-особистісних особливостей. На основі емпіричних досліджень показано, що кризовий стан у молоді фіксується на низькому рівні прояву в 39%, на середньому рівні прояву – в 45% та високому – у 16%. Встановлено, що кризові стани в молоді детермінуються різними комплексами емоційно-особистісних особливостей, серед яких провідними виступають невротичність, депре- сивність, психологічне вигорання та тривожність.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
ознаки, рівні, фактори кризи, емоційно-особистісні особливості.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
1. Кузьмінський А.І. Теоретико-методологічні засади післядипломної педагогічної освіти в Україні : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2003. 34 с.
2. Гончаренко С.У. Педагогічні дослідження: методологічні поради молодим науковцям. Київ-Вінниця : ДОВ «Вінниця», 2008. 278 с.
3. Клименко Н.Г. Єдина державна система цивільного захисту: складові, завдання та режими функціонування. Інвестиції: практика та досвід. 2015. № 3. С. 95–100.URL: http://www.investplan.com.ua/?op=1&z=4246&i=20 (дата звернення: 24.06.2023).
4. Котельникова Н. Періодизація історії розвитку післядипломної педагогічної освіти в КНР. Історико-педагогічний альманах. 2011. Вип. 2. С. 77–82. URL: https://doi.org/10.31499/2307-4833.2.2011.15321 (дата звернення: 15.06.2023).
5. Курбатов С.В. Феномен університету в контексті глобальних трансформацій : автореф. дис. … д-ра філос. наук : 09.00.10. Київ, 2015. 36 с.
6. Михайлов В.М. Ретроспективний аналіз становлення системи підвищення кваліфікації керівного складу і фахівців галузі цивільної безпеки в Україні. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького держ. пед.ун-ту імені Івана Франка. 2020. Том 4. № 31. С. 21–31. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.4/31.214283
7. Котельников С. Вогнеборці. Історія пожежництва на теренах сучасної України : науково-популярне видання. Київ, 2018. 144 с.
8. Доманський В.О. Державне управління пожежною безпекою України (організаційно-правовий аналіз за матеріалами діяльності Державного департаменту пожежної безпеки) : автореф. дис. … канд. юр. наук : 12.00.07. Київ, 2004. 24 с.
9. Кулеба О.М. Становлення та розвиток системи цивільного захисту на території України. Держава і право. Юридичні і політичні науки. 2013. Вип. 60. С. 134–140.
10. Борис О.П. Історія становлення державної пожежної охорони та її роль у формуванні системи цивільного захисту України. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2017. № 1. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1330 (дата звернення: 11.06.2023).
11. Михайлов В.М. Система підвищення кваліфікації фахівців з питань цивільної безпеки у післядипломній освіті : дис. ... док. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2022. 577 с.
12. Кулєшов М.М., Садковий В.П., Тютюник В.В. Державна система цивільного захисту : навч. посіб. Харків : НУЦЗУ, 2020. 232 с.
13. Садковий В.П. Формування якості освіти як один з напрямів автономізації навчальних закладів. Державне управління науково-освітнього забезпечення підготовки конкурентоспроможних фахівців у сфері цивільного захисту : зб. тез Всеукр. наук.-практ. конф., 16–17 квітня 2015 р. / за заг. ред. В.П. Садкового. Харків, 2015. С. 66–68.
14. Малеван О.Ю., Переверзін Ю.П. Аналіз структури системи підготовки кадрів у сфері цивільного захисту. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2013. № 2. С. 3.
15. Кодекс цивільного захисту України. Відомості Верховної Ради. 2013. № 34–35. Ст. 458. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5403-17#Text (дата звернення: 11.06.2023).
16. Cьомін С.В., Резнікова О.О. Проблеми реформування системи підготовки кадрів для сектору безпеки і оборони України. Стратегічна панорама. 2017. № 1. С. 67–73.