Олеся Стойка ДЕЯКІ НОРМАТИВНІ АСПЕКТИ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ У РЕСПУБЛІЦІ ПОЛЬЩА

// Наука і освіта.  2023.  №2. – 72-76.

Олеся Стойка,
кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри іноземних мов
факультету іноземної філології,
Ужгородський національний університет,
пл. Народна, 3, м. Ужгород, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-7695-6100


ДЕЯКІ НОРМАТИВНІ АСПЕКТИ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ У РЕСПУБЛІЦІ ПОЛЬЩА


АНОТАЦІЯ:

Цивілізаційний розвиток людства, науково-технічний прогрес, виклики, пов’язані зі світовою пандемією, війнами, разом із зростанням попиту на знання й підвищення рівня та якості освіти неминуче призвели до зменшення прямого спілкування в освітньому процесі між викладачем і студентом та запровадження дистанційного навчання, що вимагає формування цифрової компетентності в педагогів. У статті проаналізовано офіційні документи, статистичні дані та матеріали з питань вищої освіти, професійної освіти та навчання в країнах ЄС та Республіці Польща. Питання цифровізації професійної підготовки вчителів у Республіці Польща на сьогодні регулюються нормативно-правовими актами. У процесі постановки проблематики дослідження використовується комплекс загальнонаукових методів: теоретичні (аналіз і синтез з метою визначення основних напрямів дослідження проблеми цифровізації професійної підготовки вчителів; класифікація та узагальнення з метою виокремлення в процесах і явищах загальних рис для Республіки Польща та України щодо цифрової трансформації професійної підготовки вчителів; порівняльний аналіз, виявлення та обґрунтування тенденцій цифровізації професійної підготовки в досліджуваних країнах) та емпіричні (вивчення нормативно-правової бази щодо цифровізації вищої освіти в Республіці Польща та Україні, порівняння за однією ознакою, за декількома ознаками; опис фактичної інформації з метою аналітичної інтерпретації та вивчення конкретних фактів і явищ). Очікування сучасного інформаційного суспільства вимагають постійного та систематичного перегляду та оновлення нормативно-правової бази з питань цифровізації вищої освіти в Республіці Польща. Тому для підтримки професійної підготовки висококваліфікованих спеціалістів мають бути впроваджені системні заходи в законодавчому полі з питань цифровізації освіти. Модернізація в нормативно-правовій базі з цифровізації освіти Республіки Польща відбувається відповідно до вимог європейського освітнього простору та діяльності міжнародних організацій щодо цифровізації освіти, формування цифрової грамотності та компетентностей. Перспективи подальших досліджень у сфері цифровізації професійної підготовки вчителів потребують урахування досвіду провідних країн світу, зокрема європейських країн, які розпочали процес реформування освітніх систем, їх цифровізацїї значно раніше від України, і їхній досвід та результат буде актуальним та своєчасним щодо запозичення на теренах України.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

професійна підготовка вчителів, цифровізація, нормативно-правова база, цифрова трансформація, цифрові компетентності.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Біницька К. Підготовка майбутніх учителів початкової освіти у країнах Східної Європи: теорія і практика : монографія / за наук. ред. Г. Терещука. Хмельницький : видавець ФОП Цюпак А.А., 2018. 376 с.
2. Cellary W. Szanse młodzieży w gospodarce wobec globalnego społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy, Polska w Unii Europejskiej wobec wyzwań Globalnego Społeczeństwa Informacyjnego, Posiedzenie plenarne Komitetu PAN “Polska w Zjednoczonej Europie”. Raport o rozwoju społecznym 2004: W trosce o pracę. UNDP 2004. URL: https://www.unic.un.org.pl/nhdr/nhdr2004.php (дата звернення: 22.03.23).
3. Edukacja dla Europy : raport Komisji Europejskiej, Komitet Prognoz “Polska 2000 Plus” przy Prezydium PAN. Warszawa, 1999. S. 361–365.
4. Edukacja і szkolenia, 2020. URL: http://ce.zabrze.pl/upload/projekty/2.
5. Co%20to%20jest%20ET%202020.pdf (дата звернення: 25.09.22).
6. Edukacja: jest w niej ukryty skarb : raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku / pod przewodn. J. Delorsa. Warszawa : Stowarzyszenie Oświatowców Polskich : Wydawnictwa UNESCO, 1998. 288 р.
7. Jaskulska S., Marciniak M., Jankowiak B., Klichowski M. Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w doświadczeniach polskich uczniów i uczennic: codzienność i wizja przyszłości szkoły. Edukacja Międzykulturowa.2022. Issue 1(16). S. 151–163.
8. Jonscher C. Życie okablowane. Kim jesteśmy w epoce przekazu cyfrowego? Warszawa : Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA, 2001. 339 s.
9. Klasyfikacja zawodówi specjalności. URL: https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci (дата звернення: 27.05.23).
10. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Art. 70. URL: https://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm (дата звернення: 28.12.22).
11. Lubina E. Zmiany funkcji nauczyciela w nauczaniu na odległość. 2004. URL: https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/6/id/80
12. Madalinska-Michalak J. Pedeutologia : Prawno-etyane podstawy zawodu nauaydela. Warszawa : Wydawnictwa UniwersytetuWarszawskiego, 2021. S. 123. URL: https://wuw.pl/data/include/cms//Pedeutologia_Madalinska_Michalak_Joanna_2021.pdf?v=1630564867528
13. Ob wieszczenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 kwietnia 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Dz.U. 2021 poz. 890. URL: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210000890

14. Plebańska M., Sieńczewska M., Szyller A. Edukacja zdalna w czasach COVID-19. Raport z badania. Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego. 2020. URL: https://kometa.edu.pl/biblioteka-cyfrowa/publikacja%2C941%2Cedukacja-zdalna-w-czasach-covid-19-raport-z-badania
15. Polskie badanie EU Kids Online 2018. URL: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/17037/EU_Kids_Online_2019_gotowe.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 25.12.22).
16. Standardy przygotowania nauczycieli. URL: https://mmsyslo.pl/standardy-przygotowania-nauczycieli/(дата звернення: 25.12.22).
17. Systémy edukacji w Europie – stan obecný i planowane reformy. Luksemburg, listopad 2011. Docplayer. URL: http://docplayer.pl/6565248-Systemy-edukacjiw-europie-stan-obecny-i-planowane-reformy-luksemburg.html (дата звернення: 19.12.22).
18. Urząd Komunikacji Elektronicznej. Badan i ekonsumenckie dzieci irodziców oraz nauczycieli 2020. URL: https://cik.uke.gov.pl/aktualnosci-cik/badanie-konsumenckie-dzieci-i-rodzicow-oraznauczycieli-2021,21.html (дата звернення: 25.12.22).
19. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. Dz.U. 2017 poz. 59. URL: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20170000059 (дата звернення:25.12.22).
20. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. O systemie oświaty. Dz.U. 1991 nr 95 poz. 425. URL: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19910950425 (дата звернення: 25.12.22).
21. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela. Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 orazz 2022 r. poz. 935, 1116, 1700 i 1730. URL: https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=2
22. Ustawa z dnia 27 października 2017 r. O finansowaniu zadań oświatowych. Dz.U. 2017 poz. 2203. URL: https://i s a p . s e j m . g o v . p l / i s a p . n s f / D o c D e t a i l s . xsp?id=WDU20170002203 (дата звернення: 25.12.22).
23. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższymi nauce. Dz.U. 2018 poz. 1668. URL: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001668 (дата звернення: 25.12.22).

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.