// Наука і освіта. – 2017. – №9. – 53-58.
DOI:
Надія Володимирівна Скотна,
доктор філософських наук, професор, ректор,
Дрогобицький державний педагогічний університет імені ІванаФранка,
вул. І. Франка, 24, м. Дрогобич, Україна,
Микола Павлович Пантюк,
доктор педагогічних наук, професор кафедри загальної педагогіки
та дошкільної освіти, проректор з наукової роботи,
Дрогобицький державний педагогічний університет імені ІванаФранка,
вул. І. Франка, 24, м. Дрогобич, Україна,
Ірина Ігорівна Садова,
кандидат психологічних наук, доцент кафедри педагогіки
та методики початкової освіти,
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка,
вул. І. Франка, 24, м. Дрогобич, Україна
ВИКОРИСТАННЯ АРТ-ТЕРАПІЇ У ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОМУ СУПРОВОДІ
ДІТЕЙ, ПОСТРАЖДАЛИХ ВІД ВНУТРІШНІХ МІГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ В УКРАЇНІ
АНОТАЦІЯ:
У статті наведено відомості про стан внутрішньої міграції в Україні, розглянуто методи і форми надання психолого-педагогічної допомоги постраждалим від неї дітям. Систематизовано критерії успішної психолого-педагогічної адаптації останніх до умов життя в новому соціально-економічному середовищі. Мета дослідження: вивчити можливості використання арт-терапії в корекційній роботі з дітьми, постраждалими від внутрішніх міграційних процесів в Україні; на підставі психодіагностичних результатів розробити план проведення заходів психокорекційного, педагогічного та психолого-реабілітаційного характеру. Методи дослідження: а) аналіз психологічних, філософських, культурологічних, етнографічних та педагогічних джерел з проблеми дослідження; б) діагностичне вивчення психологічних особливостей дітей вимушених мігрантів із метою з’ясування змісту їхніх страхів та тривожності : включене спостереження; бесіда; аналіз продуктів діяльності (тематичні малюнки); в) арт-терапія, яка традиційно використовується для надання психолого-педагогічної допомоги дітям; г) тест для виявлення тривожності Р. Теммл, М. Доркі та В. Амен, опитувальник Г. П. Лаврентьєвої і Т. М. Титаренко “Рівень тривожності дитини”, методика С. В. Велієвої “Дім. Дерево. Людина”. Основні завдання дослідження: визначити вплив пропонованих нами методів арт-терапії на рівень тривожності, самооцінку й емоційний стан дітей. Загальна кількість респондентів – 24 (12 в експериментальній та 12 у контрольній групі). Аналіз отриманих результатів дослідження показав, що після проведення занять з арт-терапії у діагностованих дітей унормувався високий індекс тривожності, стабілізувався емоційний та психологічний стан, підвищилася самооцінка, віра в себе та свої сили.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
адаптація, арт-терапія, внутрішня міграція, реабілітація, соціалізація, корекція, технології арт-терапії, тривожність.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1.Арт-терапия – новые горизонты / под ред. А. И. Копытина. – М. : Когито- Центр, 2006. – 265 с.
2.Дерманова И. Б. Диагностика эмоционально-нравственного развития / И.Б. Дерманова. – СПб. : Речь, 2002. – 360 с.
3.Диагностика психических состояний детей дошкольного возраста : учебно-методическое пособие / С. В. Велиева. – СПб.: Речь, 2005. – С.176.
4.Киселева М. В. Арт-терапия в практической психологии и социальной работе / М. В. Киселева. – СПб. : Речь, 2007. – 160 с.
5.Лютова Е. К. Шпаргалка для взрослых : психокоррекционная работа с гиперактивными, агрессивными, тревожными и аутичными детьми / Е. К. Лютова, Г. Б. Монина. – М.: Генезис, 2000. – 102 с.
6.Психологічна допомога постраждалим внаслідок кризових травматичних подій : методичний посібник / З. Г. Кісарчук, Я. М. Омельченко, Г. П. Лазос та ін.; за ред. З. Г. Кісарчук. – К. : “Логос”, 2015. – 207 с.
7.Міжвідомчий координаційний штаб повідомляє [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http : //www.dsns.gov.ua/ua/Mizhvidomchiykoordinaciyniyshtab.html.
8.Міністерство соціальної політики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://msp.gov.ua.
9.Pavlicevic M. Music Therapy in Context : Music, Meaning and Relationship / M. Pavlicevic. – LondonPhiladelphia : Jessica Kingsley Publishers, 2000. – 145 p.
10. Ross C. Something to draw on: Activities and Interventions using an Art Therapy Approach / C. Ross. – London-Boston : Jessica Kingsley Publishers, 1997. – 256 p.