// Наука і освіта. – 2017. – №9. – 11-15.
DOI:
Світлана Павлівна Яланська,
доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри загальної, вікової та практичної психології
Оксана Анатоліївна Москаленко
кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри загальної фізики і математики
Валентин Олександрович Марченко,
кандидат фізико-математичних наук, доцент, доцент кафедри загальної фізики і математики,
Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка,
вул. Остроградського, 2, м. Полтава, Україна,
ПСИХОДИДАКТИЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ
КРЕАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ
АНОТАЦІЯ:
Незважаючи на значну кількість психолого-педагогічних досліджень з розвитку педагогічної творчості, творчих здібностей студентів, магістрантів, аспірантів педагогічних вищих навчальних закладів, проблема розвитку творчої компетентності майбутніх учителів залишається не достатньо вивченою. Мета статті полягає у розкритті психологічних особливостей розвитку творчої компетентності майбутніх учителів, зокрема, фізиків та математиків. Завдання дослідження полягають у розкритті змісту авторської програми розвитку творчої компетентності майбутніх учителів, визначенні результатів упровадження програми розвитку творчої компетентності майбутніх учителів на фізико-математичному факультеті педагогічного вишу. Для розв’язання поставлених завдань було використано комплекс методів дослідження. Теоретичні: теоретичний аналіз, синтез, індукція, абстрагування, порівняння, узагальнення, систематизація; емпіричні: анкетування, тестування, метод експертних оцінок, інтроспекція; статистичні. Представлено програму, що сприяє розвитку творчої компетентності майбутніх учителів. Авторська програма передбачає створення спеціального навчально-виховного середовища у процесі підготовки вчителів у вищих навчальних закладах з такими характеристиками: а) установка на особистісно-розвивальний компонент (ціннісно-педагогічна, мотиваційна компетенції); б) установка на діяльнісно-розвивальний компонент творчої компетентності (психолого-педагогічна, організаційна, методична компетенції); в) формування та розвиток педагогічного спілкування як творчого процесу на основі вербально-комунікативної, невербальної компетенцій; д) установка на фахове зростання на основі дидактичної, інформаційної компетенції, понятійного мислення; д) поглиблення опанування педагогічного досвіду (розвиток творчого мислення, компетенції самовдосконалення). Розкрито результати констатувального етапу дослідження, формувального експерименту з розвитку творчої компетентності майбутніх учителів фізики та математики. Засоби авторської програми використовувалися під час вивчення курсів «Психологія», «Вікова психологія», «Психологія вищої школи», «Організація наукових досліджень», під час засідань наукової студії «Шлях до успіху». В результаті формувального експерименту з’ясовано зростання основних структурних компонентів професійної компетентності у майбутніх учителів експериментальної групи: особистісно-розвивального; діяльнісно-розвивального; комунікативного; фахового; опанування досвіду.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
творча компетентність, креативне освітнє середовище, майбутній учитель, педагогічна творчість, фізико-математичний факультет.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1.Максименко С. Д. Психологія особистості / С. Д. Максименко. – К. : Вид-во ТОВ «КММ», 2007. – 296 с.
2.Моляко В. О. Психологічна теорія творчості / В. О. Моляко // Обдарована дитина. – 2004. – № 6. – С. 2–9.
3. Панова С.О. Акмеологічний підхід до дослідження проблеми професійної компетентності майбутніх учителів математики / С.О. Панова // Проблеми сучасної педагогічної освіти. (Педагогіка і психологія): [зб. статей]. – Ялта : РВВ КГУ, 013. – Вип.41. – Ч.2. – С. 185–191.
4. Цоколенко О.А. Формування професійної компетентності майбутніх учителів фізики в процесі педагогічної практики : автореферат дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / О. А. Цоколенко ; наук. кер. В. І. Баштовий ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – Київ, 2014. – 22 с.
5. Яланська С. П. Психологія розвитку педагогічної творчості: навчальний посібник / С. П. Яланська, Т.С. Пільгук – Полтава : ПНПУ імені В.Г. Короленка, 2015. – 114 с.
6. Tolerance, Volunteerism and Leadership : textbook / authors. : Inga Kapustian, Svitlana Yalanska, Tetiana Nikolashina et.al. – Poltava : Publishing House «Simon», 2016. – 50 p.