Ульянова Г. В. Психологічні особливості плагіату та його зв’язок з творчими здібностями особистості.

// Наука і освіта.  2017.  №9. 88-93.


DOI:

Галина Олексіївна Ульянова,
доктор юридичних наук, доцент, проректор з наукової роботи,
Національний університет «Одеська юридична академія»,
Фонтанська дорога, 23, м. Одеса, Україна


ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПЛАГІАТУ ТА ЙОГО
ЗВ’ЯЗОК З ТВОРЧИМИ ЗДІБНОСТЯМИ ОСОБИСТОСТІ


АНОТАЦІЯ:

Актуальність дослідження обумовлена необхідністю розроблення ефективних механізмів запобігання плагіату. У зв’язку з цим важливим є з’ясування сутності феномену плагіату з психологічної точки зору, дослідження індивідуально-психологічних особливостей особистості плагіатора у їх взаємозв’язку із зовнішніми чинниками, що спонукують до певного типу поведінки. Метою статті є аналіз психологічних особливостей плагіату як порушення прав інтелектуальної власності та академічної доброчесності, а також виявлення взаємозв’язку схильності до плагіату з творчими здібностями особистості. Визначено психологічні особливості плагіату та розкрито сутність криптомнезії у сфері творчої діяльності як психологічного прояву ненавмисного плагіату. Проаналізовано результати емпіричного дослідження взаємозв’язку схильності до плагіату та рівня розвитку творчих здібностей, зокрема особистісної креативності. Встановлено, що студенти та аспіранти, які негативно ставляться до плагіату та не мають до нього схильності, виявили більш високий загальний рівень розвитку особистісної креативності та творчих здібностей у порівнянні з тими, хто мав власний досвід плагіату та виявив готовність до його використання.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

плагіат, психологічні особливості, кріптомнезія, креативність, творчі здібності.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Про авторське право і суміжні права: Закон України від 23.12.1993 р. // Відомості Верховної Ради України. – 1994. – №13. – ст. 64.
2. Липцик Д. Авторское право и смежные права /Пер. с фр.; предисловие М. Федотова. – М.: Ладомир; Издательство ЮНЕСКО, 2002. – С. 483.
3. Штефан О. Плагіат: неприємна випадковість чи злий намір? /О. Штефан //Інтелектуальна власність. – 2012. – №1. – С. 27.
4. Defining and Avoiding Plagiarism: The WPA Statement on Best Practices / Council of Writing Program Administrators, January, 2003. – р.1 [Електронний ресурс] Режим доступу: wpacouncil.org/files/WPAplagiarism.pdf
5. Stephanie Ballard Give Credit Where Credit is Due: Avoiding Plagiarism and Copyright Infringement [Електронний ресурс] Режим доступу: library.alliant.edu/screens/plagiarism.pdf
6. David Gardner Plagiarism and How to Avoid It 1999 [Електронний ресурс] Режим доступу: www4.caes.hku.hk/plagiarism/image/all_in_one.pdf
7. Ильин Е. П. Психология творчества, креативности, одаренности / Е. П. Ильин. – СПб. : Питер, 2009. – 434 с.
8. Guilford J. P. Creative talents: Their nature, uses and development / J. P. Guilford. – Вuffalo, N. Y. : Bearly Limited, 1986. – 326 p.
9. Айзенк Г. Проверьте свои способности / Г. Айзенк. –М. : Мир, 1972. – 176 с.
10. Роменець В. А. Психологія творчості : навч. посіб. / В.А. Роменець. – К. : Либідь, 2004. – 288 с.
11. Моляко В. О. Психологічна теорія творчості / В.О. Моляко // Актуальні проблеми сучасної української психології : наукові записки Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / голов. ред. С. Д. Максименко. – К., 2002. – Вип. 22. – С. 221–229.
12. Моляко В. А. Стратегии решения новых задач в процессе творческой деятельности / В.А. Моляко // Обдарована дитина : журнал / голов. ред. Губенко О. В. – 2002. – № 4. – С. 33–43.
13. Ульянова Г.О.Методологічні проблеми цивільно-правового захисту прав інтелектуальної власності від плагіату/ дис..д.ю.н., Одеса, 2015. – с. 22-23.
14. Петренко В.С. Поняття та види плагіату / В.С. Петренко //Часопис цивілістики. – 2012. – №14. – С. 128-131.
15.Joshua Landau Understanding and preventing plagiarism / Joshua Landau. In Lessons learned; v. 2: practical advice for the teaching of psychology / edited by Baron Perlman. Amer Psychological Soc. BF 77 L641 2004 (Los Angeles campus)
16. Неосознанный плагіат : криптемнезия [Електронний ресурс] Режим доступу: http://tabex.rbc.ru/cryptomnesia.html
17. Alan S. Brown, Dana R.Cryptomnesia: Delineating Inadvertent Plagiarism // Murphy Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition 1989, Vol. 15, No. 3, 432-442.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.