// Наука і освіта. – 2017. – №8. – 121-126.
DOI:
Наталія Іванівна Костова,
кандидат юридичних наук, доцент кафедри цивільного права,
національний університет «Одеська юридична академія»,
вул. Академічна, 5, м. Одеса, Україна
СТРУКТУРА ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ-МАЙБУТНІХ ЮРИСТІВ
АНОТАЦІЯ:
Актуальність теми обумовлена запровадженням в освітній процес вищих навчальних закладів компетентнісного підходу, який вимагає переосмислення цілей и результатів освітньої діяльності вищих навчальних закладів та їх опису через компетентності и компетенції. Метою дослідно-експериментальної роботи було розроблення та обґрунтування факторно-критеріальної моделі професійної компетентності юриста. Було використано такі методи наукового пізнання: аналіз, факторно-критеріальне моделювання, метод Дельфі. Теоретичний аналіз наукових праць провідних вітчизняних та зарубіжних науковців з проблеми дослідження дозволив визначити основні характеристики професійної компетентності юриста: системність і динамічність, відображення здатності ефективно здійснювати професійну діяльність, ціннісних смислів; основний критерій відповідності рівня фахової підготовки вимогам професійної діяльності. Визначено зміст професійної компетентності юриста, що має трирівневу ієрархічну структуру: перший рівень складається з ключових компетентностей: громадянської, соціальної, цілеспрямованого саморозвитку; загальнокультурної, автономності і відповідальності; другий рівень містить загальнофахові компетентності: правову, управлінську, функціональні, комунікативну, виховну, загальнонаукову; третій рівень – спеціальні професійні компетентності: спеціально-теоретичну та спеціально-функціональну компетентності. Зміст і структура професійної компетентності науково-педагогічного працівника вищої школи відображає основні функції та вимоги до його діяльності, знання, вміння й навички, соціально та професійно значущі якості особистості. На основі кваліметричного підходу розроблено факторно-критеріальну модель професійної компетентності юриста, в якій описані рівні і види компетентностей визначають фактори і критерії. Обчислено вагові коефіцієнти для кожного фактору та критерію. Особливістю цієї моделі є можливість адаптації до специфіки певного виду юридичної діяльності, що забезпечує її варіативність.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
юрист, професійна компетентність, компетенція, структура, факторно-критеріальна модель, фактор, критерій.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014р. № 1556-VII [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18/page.
2. Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VIIІ [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18/page.
3. Аннєнкова І.П. Теорія і методика моніторингу якості професійної діяльності науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів : дис… д-ра пед.наук : 13.00.06 / І.П. Аннєнкова. – Київ, 2016. – 505 с.
4. Гура О.І. Теоретико-методологічні основи формування психолого-педагогічної компетентності викладача вищого навчального закладу в умовах магістратури : дис… д-ра пед.наук : 13.00.04 / О.І. Гура. – Запоріжжя, 2008. – 752 с.
5. Драч І. І. Управління формуванням професійної компетентності магістрантів педагогіки вищої школи: теоретико-методичні засади. Монографія / І. І. Драч. – К. : «Дорадо-Друк», 2013. – 456 с.
6. Егорова О.А. Правовая компетентность студентов неюридических специальностей и профессиональная компетентность студентов – будущих юристов / О.А. Егорова, Е.Н. Зинченко // Вестник ЮУрГУ. Серия «Образование. Педагогические науки». – 2016. – Т. 8, № 4. – С. 72-80. DOI: 10.14529/ped160410
7. Єльникова Г.В. Компетентнісний підхід до моделювання професійної діяльності керівника вищого навчального закладу / Г. В. Єльникова // Теорія та методика управління освітою. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://tme.umo.edu.ua/ docs/4/ 10elneel.pdf. – Київ, 2010. – № 4.
8. Івашкевич І.В. Функціональний підхід до визначення змісту та структури професійної компетентності майбутніх юристів / І.В. Івашкевич // Проблеми сучасної психології. – 2016. – Вип. 32 – С. 167-180.
9. Нигматуллина Э.Н. Педагогические условия формирования профессиональной компетентности юриста по направлению подготовки «Международные отношения»: автореф. дис. … канд. пед. наук / Э.Н. Нигматуллина. – Йошкар-Ола : Башкир. гос. ун- т, 2014. – 27 с.
10. Романов В.В. Юридическая психология / Владимир Владимирович Романов. – М. : Юрист, 2000. – 488 с.
11. Судденкова Н.В. Формирование профессиональной компетентности специалиста правовой сферы в ССУЗ : автореф. дис. …канд. пед. наук / Н.В. Судденкова. – Казань : Ин-т педагогики и психологии проф. образования Рос. акад. образования, 2007. – 22 с.
12. Тимофєєв В. А. Сутність та структура професійно-правової компетентності майбутніх юристів у вищих професійних навчальних закладах. / В.А. Тимофєєв //Наукові записки Київського університету туризму, економіки і права. Серія: філософські науки. – К.: КУТЕП, 2014. – Випуск 17. – С.260-270.
13. Hager P. Is There a Cogent Philosophical Argument against Competence on Standarts? / P. Hager // Philosophu of Education: Major Themes in the Analytic Tradition: Problems of Educational and Practices; Ed. by Paul Hirst and Patricia White. Vol. 4. – Florence : Routledge, 1998. – P. 399-415.