// Наука і освіта. – 2017. – №8. – 97-103.
DOI:
Валентина Леонідівна Крищук,
кандидат філологічних наук,
доцент кафедри української мови та літератури,
Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія,
вул. Проскурівського підпілля, 139, м. Хмельницький, Україна
ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ
УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ: КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД
АНОТАЦІЯ:
Актуальність досліджуваної проблеми зумовлена об’єктивною потребою в підготовці конкурентоспроможного фахівця української філології на сучасному ринку праці. У статті актуалізовано проблему компетентнісного підходу у професійній підготовці майбутнього фахівця української філології. Розглянуто структуру професійної компетентності студентів-філологів, висвітлено зміст сучасних досліджень щодо компонентів професійної підготовки фахівців української філології. Визначено базові компетентності у професійній підготовці вчителя-словесника, їх показники: соціально-особистісні компетентності (показники: усвідомлення необхідності навчання та самовдосконалення протягом життя; креативність у професійній та науковій діяльності; здатність до системного, критичного мислення); загальнонаукові компетентності (базові уявлення про основи філософії, що сприяють розвиткові загальної культури, соціалізації особистості, розумінню причинно-наслідкових зв’язків розвитку мови й суспільства, орієнтують на морально-етичні цінності, розширюють знання про вітчизняну історію, мову та культуру, а також уміння використовувати ці знання в професійній діяльності; базові знання в галузі сучасних інформаційних технологій, навички використання програмних засобів і роботи в комп’ютерних мережах, уміння використовувати інтернет-ресурси; базові уявлення про основи наукової діяльності та її організацію); інструментальні компетентності (здатність до усної та письмової комунікації українською мовою; навички дослідницької діяльності у філології, навички роботи з комп’ютером); комунікативні компетентності (здатність до ділової комунікації в професійній сфері, знання основ ділового спілкування; уміння вести дискусію, аргументувати свою позицію, представляти результати наукової діяльності; здатність оперувати термінологічним апаратом із загального мовознавства для характеристики мовних процесів і явищ). Презентовано експериментальну методику формування професійної компетентності майбутніх учителів української мови і літератури. Подано результати початкового і прикінцевого етапів дослідження.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
компетентнісний підхід, професійна підготовка, базові компетентності, майбутні учителі української філології, вчитель-словесник.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Галкіна Г. Компетентність майбутнього вчителя-філолога в сучасній освітній системі / Галина Галкіна // Матеріали ІІІ всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф. (Переяслав-Хмельницький, 2001). – Переяслав-Хмельницький, 2001. – С. 71-73.
2. Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / за заг. ред. С. Ніколаєвої. – К. : Ленвіт, 2003. – 273 с.
3. Картава Ю. К. Лінгвістична компетентність як важлива складова професіоналізму вчителя-філолога [Електронний ресурс] / Ю. К. Картава // СОЦІУМ. НАУКА. КУЛЬТУРА : матеріали ХІІІ міжнар. наук. інтернет-конф. (25–27 січня 2017 р.). – Режим доступу : http://intkonf.org/kartava-yuklingvistichna-kompetentnist-yak-vazhliva-skladovaprofesionalizmu-vchitelya-filologa/
4. Лановенко А. О. Підготовка майбутнього вчителя філологічного профілю на основі компетентнісного підходу [Електронний ресурс] / А. О. Лановенко. – Режим доступу : www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc...25/pidgotovka%20mauby tnogo%20vchutelya.pdf
5. Мосіюк О. О. Інноваційні компетенції вчителя / О. О. Мосіюк // Реалізація компетентнісного підходу в системі професійної освіти педагога. – Ялта : РВВ КГУ, 2013. – С. 13-139.
6. П’ятакова Г. Формування професійної компетентності магістра-філолога в умовах освітніх змін / Галина П’ятакова // Вісник Львівського університету. Сер. : Педагогічна. – 2009. – Вип. 25, ч. 3. – С. 151- 160.
7. П’ятакова Г. Особливості підготовки магістрів за спеціальністю «Українська філологія» у Львівському та Вроцлавському університетах / Галина П’ятакова // Вісник Львівського університету. Сер. : Педагогічна. – 2011. – Вип. 27. – С. 155-162.
8. Семеног О. М. Система професійної підготовки майбутніх учителів української мови та літератури (в умовах педагогічних університетів) : дис.. … д-ра пед.. наук : спец. 13.00.04 / Олена Миколаївна Семеног. – К., 2005. – 476 с.
9. Симоненко Т. В. Теорія і практика формування професійної мовнокомунікативної компетенції студентів філологічних факультетів / Т. В.Симоненко. – Черкаси, 2006. – 328 с.
10. Скуратівський Л. До питання про значення поняття «мовленнєвий розвиток» та інші близькі за змістом поняття / Л. Скуратівський // Українська мова і література в школі. – 2005. – № 3.– С. 2-4.
11. Соколова І. Формування філологічної компетенції фахівців у контексті мовної освіти [Електронний ресурс] / І. Соколова // Вісник Маріупольського державного гуманітарного університету. Сер. : Філологія. – 2009. – №9. – Режим доступу: https://cyberleninka.ru/viewer_images/15658160/f/1.png
12. Трешина И. В. Развитие профессионально-лингвистической компетенции преподавателя иностранного языка в курсе «Профессионально- педагогическая интерпретация текста» : дис… канд. пед. Наук / И. В. Трешина. – М., 2005. – 233 с.
13. Юрійчук Н. Професійна підготовка майбутнього вчителя української мови та літератури в умовах модернізації вищої освіти в Україні / Н. Юрійчук // Вісник Чернігівського національного університету. Сер. : Педагогічні науки. – 2016. – Вип. 137. – С. 80-82.