// Наука і освіта. – 2017. – №5. – 127-133.
DOI:
Юрій Борисович Мельник,
доктор філософії з освітніх наук (PhD), доцент,
професор кафедри психології і педагогіки,
Національна академія Національної гвардії України,
майдан Захисників України, 3, Харків, Україна
ВИВЧЕННЯ ТЕНДЕНЦІЙ ЗАПИТУ НА ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ
У ВИЩИЙ ШКОЛІ СЕРЕД СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ
АНОТАЦІЯ:
Сучасна підготовка висококваліфікованих фахівців і забезпечення їхньої мобільності на Європейському ринку праці вимагає від вищих навчальних закладів вивчення та врахування тенденції запиту на формування компетентностей у студентської молоді. Метою статті є висвітлення Європейського досвіду класифікації компетентностей, результатів дослідження тенденцій запиту студентської молоді щодо формування у них загальних компетентностей у вищій школі України. Для вивчення тенденції запиту на формування компетентностей у студентської молоді використано комплекс методів: метод збору інформації (систематичного закритого письмового опитування), систематизації, рейтингового оцінювання, аналізу і тлумачення результатів. У дослідженні запропоновано методику та інструментарій для вивчення компетентностей у вищий школі. Задля забезпечення репрезентативної вибірки та отримання необхідної інформації опитування проводилось серед студентів та курсантів із урахуванням індивідуального, групового, колективного вибору. Дослідження проводилось протягом 4 навчальних років (2013-2017 р.р.) на базі Національної академії Національної гвардії України, загальна кількість респондентів – 430 осіб (14 – груп студентів, 12 – курсантів). Результати дослідження свідчать, що найбільш затребуваними серед студентської молоді є попит на формування у них викладачами таких компетентностей: рішучість та наполегливість у виконанні поставлених завдань та взятих на себе зобов’язань; здатність приймати обґрунтовані рішення; вміння застосовувати знання в практичних ситуаціях; вміння працювати в команді; здатність адаптуватися та діяти в новій ситуації; здатність планувати і керувати часом; уміння оцінювати та підтримувати якість виконаної роботи; здатність виявляти, ставити і вирішувати проблеми; знання та розуміння предметної області та розуміння професії; вміння навчатися та бути в курсі останніх подій. Визначені тенденції запиту на формування компетентностей у вищий школі серед студентської молоді України порівняно з даними, отриманими в рамках досліджень за європейським проектом Тюнінг.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
запит студентів, компетентність, класифікація компетентностей, інструментальні компетентності, міжособистісні компетентності, системні компетентності, проект Тюнінг.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Закон України Про вищу освіту : прийнятий 1 лип. 2014 року № 1556-VII // Голос України. – 2014. – № 148. – 6 серп. – С. 4-67.
2. Valeeva R. A. Forming analytical competency of higher school students [Електронний ресурс] / R. A. Valeeva, N.A. Bushmeleva // International Electronic Journal of Mathematics Education. – 2016. – Vol. 11. – Issue 8. – P. 3137-3148. Режим доступу : http://www.iejme.com/makale/925.
3. Wagenaar R. Competences and learning outcomes : a panacea for understanding the (new) role of Higher Education? / R. Wagenaar // Tuning Journal for Higher Education : Competence-based learning : a global perspective. – 2014. – Vol. 1. – № 2. – P. 279-302. doi:dx.doi.org/10.18543/tjhe-1(2)-2014pp279-302.
4. Burganova R. I. The professional competence formation in the training process in higher educational institution / R. I. Burganova, S. E. Abdugalina, K. O. Shaiheslyamova // International Journal of Environmental and Science Education. – 2016. – Vol. 11. – Issue 10. – P. 3629-3639.
5. Meterbayeva K. Pedagogical bases of professional competence formation of the future specialists / K. Meterbayeva, Zh. Karmenbayeva, M. Tleulinova, Z. Auhadieva, G. Egimberdieva // Procedia – Social and Behavioral Sciences. – 2015. – Vol. 185. – P. 240-243. doi :doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.03.465.
6. Competence-based learning. A proposal for the assessment of generic competences [Електронний ресурс] / in A.V. Sánchez, M.P. Ruiz (Eds.). – Bilbao: University of Deusto, 2008. – 336 p. – Режим доступу : http://www.unideusto.org/tuningeu/images/stories/Publica tions/Book_Competence_Based_Learning.pdf.
7. A tuning guide to formulating degree programme profiles including programme competences and programme learning outcomes [Електронний ресурс]. – Bilbao: Groningen and The Hague, 2010. – 96 p. – Режим доступу : http://www.unideusto.org/tuningeu/images/stories/docum ents/Tuning_Guide._Degree_programme_profiles.pdf.
8. Розроблення освітніх програм. Методичні рекомендації / В. М. Захарченко, В. І. Луговий, Ю. М. Рашкевич, Ж. В. Таланова; за ред. В. Г. Кременя. – К. : ДП «НВЦ «Пріоритети», 2014. – 120 с.
9. Мельник Ю. Б. Дослідження соціального запиту курсантів і студентів щодо формування компетентностей у ВВНЗ / Ю. Б. Мельник // Актуальні питання освіти і науки : Матеріали ІV Міжнародної науково-практичної конференції (м. Харків, 10-11 листопада 2016 р.). – Х. : ХОГОКЗ, 2016. – С. 280-288.