// Наука і освіта. – 2017. – №4. – 29-33.
Вікторія Вікторівна Корнещук,
доктор педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри соціальної роботи та кадрового менеджменту,
Одеський національний політехнічний університет,
проспект Шевченка, 1, м. Одеса, Україна
ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ
ПРАЦІВНИКІВ: АНАЛІЗ ЗАРУБІЖНОГО ДОСВІДУ
АНОТАЦІЯ:
Статтю присвячено узагальненню досвіду професійної підготовки соціальних працівників у США, Канаді, Великій Британії, Франції, Швеції, Австралії; аналізу особливостей такої підготовки в різних країнах; визначенню пріоритетних форм і методів навчання фахівців із соціальної роботи. В результаті проведеного аналізу було з’ясовано, що позитивний досвід підготовки соціальних працівників в інших країнах може бути використаний в Україні з урахуванням особливостей і традицій вітчизняної вищої школи. Для оптимізації системи підготовки фахівців із соціальної роботи в Україні необхідно: розробити і затвердити загальнодержавні стандарти з соціальної роботи для всіх ланок професійної освіти; постійно оновлювати навчальні плани і програми відповідно до вимог світових стандартів; запровадити профвідбір абітурієнтів для оволодіння професією соціального працівника; розробити концепцію спеціалізацій для різних рівнів підготовки фахівців із соціальної роботи, підготувати відповідно до них вибіркові спеціальні курси, залучати для їх викладання досвідчених соціальних працівників-практиків; забезпечити максимальну практичну спрямованість професійної підготовки фахівців із соціальної роботи шляхом збільшення тривалості проходження практики студентами в соціальних установах, корекції програм практики, розширення її видів та баз проведення, організації керівництва практикою студентів досвідченими фахівцями в сфері соціальної роботи, залучення студентів до волонтерського руху; налагодити партнерську співпрацю між навчальними установами і соціальними організаціями на засадах взаємної відповідальності за результати процесу професійної підготовки майбутніх фахівців із соціальної роботи, їх соціальний захист і працевлаштування; активізувати участь українських та зарубіжних викладачів і студентів у спільних дослідженнях та проектах в соціальній сфері; активізувати обмін викладачами та студентами між провідними навчальними закладами України та за кордоном; забезпечити безперервність процесу професійної підготовки соціальних працівників за рахунок упровадження ефективних програм післядипломної освіти. Удосконалення професійної підготовки фахівців із соціальної роботи сприятиме покращенню соціальної ситуації в Україні.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
соціальна робота, соціальний працівник, професійна підготовка.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Видишко Н. В. Професійна підготовка майбутніх соціальних працівників у коледжах Канади : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Н. В. Видишко. – Вінниця, 2010. – 21 с.
2. Віннікова Л. В. Система підготовки соціальних працівників у вищих навчальних закладах США : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Л. В. Віннікова. – Луганськ, 2003. – 21 с.
3. Загайко О. В. Підготовка працівників соціальних служб для середніх загальноосвітніх навчальних закладів Великої Британії : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / О. В. Загайко. – Харків, 2008. – 20 с.
4. Кулікова А. Є. Підготовка соціальних працівників до роботи з дітьми та молоддю у вищих навчальних закладах Швеції : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. пед. наук : спец. 13.00.05 «Соціальна педагогіка» / А. Є. Кулікова. – Луганськ, 2009. – 21 с.
5. Лещук Г. В. Система професійної підготовки фахівців соціальної сфери у Франції : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Г. В. Лещу. – Тернопіль, 2009. – 20 с.
6. Ольхович О. В. Підготовка соціальних працівників до роботи з біженцями у вищих навчальних закладах США і Канади : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / О. В. Ольхович. – Тернопіль, 2008. – 21 с.
7. Пічкар О. П. Система підготовки фахівців соціальної роботи у Великій Британії : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. пед. наук : спец. 13.00.05 «Теорія і методика професійної освіти» / О. П. Пічкар. – Тернопіль, 2002. – 21 с.
8. Слозанська Г. І. Професійна підготовка соціальних працівників у вищих навчальних закладах Австралії : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Г. І. Слозанська. – Тернопіль, 2011. – 21 с.
9. Собчак Н. М. Зміст і форми професійної підготовки соціальних працівників у системі неперервної освіти сша : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «теорія і методика професійної освіти» / Н. М. Собчак. – Тернопіль, 2004. – 21 с.