Panasenko E. A., Bocharova O. Pedagogical University Students’ Fears in the Period of Socio-Political Transformations

// Наука і освіта.  2017.  №11. 151-159.


DOI:

Елліна Анатоліївна Панасенко,
доктор педагогічних наук, професор кафедри практичної психології,
завідувач кафедри практичної психології
Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет»,
пров. Учительський, 1, м. Слов’янськ, Донецька обл., Україна,
Олена Бочарова,
доктор педагогічних наук, професор факультету психології і гуманітарних наук,
Краківська Академія імені Анджея Фрича Моджевського,
вул. Густава Херлінг-Грудзінського, 1, м. Краків, Польща


СТРАХИ СТУДЕНТІВ ПЕДАГОГІЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ У ПЕРІОД СОЦІАЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ


АНОТАЦІЯ:

Метою статті є теоретичне й емпіричне дослідження видів страхів у юнаків і дівчат – студентів вищих педагогічних навчальних закладів у період соціально-політичних трансформацій, визначення гендерної специфіки задля розроблення стратегій подолання страхів. Під час дослідження було використано психодіагностичну методику «Питальник ієрархічної структури актуальних страхів» Ю. Щербатих та О. Івлєвої, що складається із 24 видів страхів, інтенсивність переживання яких оцінюється за 10-бальною шкалою; сума отриманих за кожним страхом балів є інтегральним показником страху, методи математичної статистики (аналіз середніх значень, метод відсоткового співвідношення, коефіцієнт рангової кореляції Спірмена). Підкреслено, що страх є реакцією на реальну та потенційну небезпеку, загрозу фізичному або моральному існуванню особистості, може бути викликаний і ендогенними, і екзогенними чинниками. Залежно від характеру загрози, інтенсивність та особливість переживання страху варіюється в досить широкому діапазоні: побоювання, боязкість, переляк, жах тощо. Страх належить до фундаментальних емоцій людини, має захисний характер та супроводжується фізіологічними змінами вищої нервової діяльності, що відображується на соматичних процесах. Ззовні почуття страху виявляється комплексом характерних мімічних, пантомімічних та секреторних проявів. Страхи класифіковано на: містико-психологічні, соціально-оцінні, загально-буттєві, фортунофобні, просторові, страхи перед агресією, страхи залежнісні, тілесні страхи. Причинами страхів є: події, умови або ситуації, що є початком небезпеки; людина, або певний об’єкт; страждання, невизначені об’єкти тощо. У статті досліджуються вираженість, види й гендерні особливості страхів студентів вищого педагогічного навчального закладу, що знаходиться в регіоні військового конфлікту. Експериментально вивчено вираженість і частоту виникнення різних об’єктів страхів у юнаків і дівчат. Дослідження показало, що в умовах соціально- політичних трансформацій і в дівчат, і в юнаків показники вираженості всіх видів страхів перевищують нормативні значення. У дівчат (студентів педагогічного факультету ДДПУ) виявлено більш високі показники індивідуальних страхів порівняно із юнаками. Це, передусім, загальнобуттєві, соціально-оцінні, страхи перед агресією. Тоді як у хлопців (студентів факультету фізичного виховання ДДПУ) індивідуальні страхи, що значно перевищують нормативні показники, виявлено в межах таких типів: загальнобуттєві, фортунофобні та тілесні. З’ясовано, що такі види страхів, як просторові (страх глибини, страх висоти тощо), зоофобні (страх павуків і змій тощо) у юнаків та дівчат у період соціально-політичних трансформацій мають тенденцію до зниження. Аналіз кількісних даних за допомогою обчислень критерію Спірмена виявив статистично значущий зв’язок між страхом війни та страхом перед майбутніх у опитуваних студентів, що підтверджує їх спільну екзистенційну природу. Результати дослідження засвідчили необхідність проведення зі студентами комплексної й системної психокорекційної роботи з подолання та профілактики страхів, наприклад, методами арттерапії, бібліотерапії, тілесної терапії, нейролінгвістичного програмування, аутогенного тренування, дихальної гімнастики тощо.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

емоції, страх, види страхів, ієрархія страхів, фобія, тривога, студент, юнацький вік. 


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Введение в психологию / под ред. А. В. Петровского. – М. : Академия, 1996. – 496 c.
2. Захаров А. И. Дневные и ночные страхи у детей / А. И. Захаров. – СПб., 2000. – 156 с.
3. Изард К. Е. Эмоции человека / К. Е. Изард ; под ред. Л. Я. Гозмана, М. С. Егоровой. – М. : МГУ, 1980. – 175 с.
4. Карнеги Д. Как завоевать друзей и оказывать влияние на людей : пер. с англ. / Д. Карнеги. – Рыбинск : Дом печати, 1997. – 800 с.
5. Леви В. Л. Приручение страха / В. Л. Леви. – М. : Метаморфоза, 2005. – 192 с.
6. Ольховецький С. М. Психологічні чинники та засоби подолання страхів у підлітковому та молодшому юнацькому віці : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 / Ольховецький Сергій Миколайович. – К., 2007. – 223 с.
7. Павлов И. П. Ответ физиолога психологам / И. П. Павлов. – Киев : Госмедиздат УССР, 1953. – 56 с.
8. Петрова А. С. Особливості психокорекції соціальних страхів у студентів : дис. ...на здобуття науквого ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07«Педагогічна та вікова психологія» / А. С. Петрова. – К., 2015. – 308 с.
9. Психология : словарь / под ред. А. В. Петровского, М. Г. Ярошевского. – М. : Полити- здат, 1990. – 494 с.
10. Риман Ф. Основные формы страха : пер. с анг. / Ф. Риман. – М. : Алетейа, 1998. – 336 с.
11. Страх : Антология / сост. П. С. Гуревич. – М. : Алетейа, 1998. – 402 с.
12. Фрейд З. Остроумие и его отношение к безсознательному; Страх; Тотем и табу : сборник : пер. с нем. – Минск : Попурри, 1998. – 496 с.
13. Холл М. Победи свой страх: как стать спокойным и уверенным в себе : пер. с англ. / Майкл Холл, Бобби Боденхеймер. – М. : ACT: Астрахань, 2004. – 412 с.
14. Щербатых Ю. В. Психология страха / Ю. В. Щербатых. – М. : Эксмо, 2005. – 512 с.
15. Щербатых Ю. В. Психофизиологические и клинические аспекты страха, тревоги и фобий / Ю. В. Щербатых, Е. И. Ивлева. – Воронеж : Истоки, 1988. – 282 с.
16. Becker P. Ein interaktionistischen Ansatz zur Messung und Erklärung normaler und pathologisher Angst / Р. Becker. – Beltz Verlag, Weinheim und Basel. – 1980.
17. Bowlby J. Attachment / J. Bowlby // Attachment and loss : Vol. 1. Loss. – New York : Basic Books, 1969. – 425 р.
18. Gray J. A. The psychology of fear and stress / J. A. Gray. – N.Y., 1971.
19. Heidegger М. Sein und Zeit, in Heidegger’s Gesamtausgabe, volume 2 / М. Heidegger. – F.-W. von Herrmann, 1977, XIV. – 586 p.
20. Kierkegaard S. Fear and Trembling / S. Kierkegaard. – Radford, VA : Wilder Publications, 2008.
21. Oatley K. Best Laid Schemes: the Psychology of Emotions / К. Oatley. – Cambridge : University Press, 1992.
22. Freud S. Hemmung: Sympptom und Angst / S. Freud. – Frankfurt : Stangl, 2017.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.