// Наука і освіта. – 2017. – №1. – 55-62.
Любов Іванівна Кузьо,
кандидат психологічних наук, доцент кафедри мовної підготовки,
Львівський державний університет внутрішніх справ,
вул. Городоцька, 26, м. Львів, Україна
МОТИВАЦІЙНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ЧАСОВОЇ ПЕРСПЕКТИВИ СТУДЕНТІВ
З РІЗНИМ РІВНЕМ ФАХОВОГО ВИВЧЕННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
АНОТАЦІЯ:
Досягнення високого рівня знань англійської мови як іноземної може бути пов’язане не стільки з працездатністю студента чи його інтелектуальними можливостями, скільки залежати від його навчальної мотивації. Поряд із цим, важливим фактором мотивації поведінки суб’єкта є його часова перспектива. Характер подій, які знаходяться в основі часової перспективи студента, може визначати спрямованість та зміст його активності в начальному процесі, ініціативність, активність, задоволеність навчанням, усвідомлення особистісної значущості здобуття нових знань. Метою нашого дослідження є виокремлення відмінностей мотиваційних характеристик часової перспективи у групах студентів із різним фаховим рівнем вивчення англійської мови. Для експлікації структурно-змістових особливостей часової перспективи студентської молоді нами було використано позитивні індуктори методики мотиваційної індукції Ж. Нюттена. Порівняння отриманих результатів показників параметрів свідчить про переважання у студентів-відмінників прагнень виїхати за кордон, що можна вважати важливим мотиваційним чинником вивчення англійської мови. Імовірно, саме цим якраз і зумовлена наявність у відмінників більшої кількості мотиваційних об’єктів, які локалізовані у найближчому майбутньому, оскільки життя за кордоном може уявлятись як менш прогнозоване внаслідок відсутності у студентів досвіду перебування там. Менш успішні студенти, які мають більше планів, що локалізовані в періоді дорослого життя, не планують еміграції, більшою мірою прагнучи здобути абстрактно сформульовану ними самореалізацію в Україні. Більша кількість мотиваційних конструктів, яка притаманна більш успішним респондентам, може бути пояснена, імовірно, вищим рівнем старанності, що дозволяє їм також більш успішно вчитись. З іншого боку, це не виключає наявності більшого рівня когнітивної складності відмінників, що і дозволяє їм продукувати більшу кількість мотиваційних об’єктів і більш успішно вчитись. Тенденція зростання при вищій успішності кількості мотиваційних об’єктів, які локалізовані у віці від 25 і більше років може свідчити про наявність більш чітких планів цих респондентів у цьому періоді їх життя.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
навчальна успішність, мотивація, мотиваційна індукція, мотиваційний об’єкт, часова перспектива, взаємозв’язок.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания / Б. Г. Ананьев. – СПб. : Питер, 2002. – 288 с.
2. Асеев В. Г. Мотивация поведения и формирование личности / В. Г. Асеев. – М. : Мысль, 1976. – 157 с.
3. Бадмаева Н. Ц. Влияние мотивационного фактора на развитие умственных способностей : монография / Н. Ц. Бадмаева. – Улан-Удэ, 2004. – 186 с.
4. Божович Л. И. Проблема развития мотивационной сферы ребенка // Изучение мотивации поведения детей и подростков / Л. И. Божович. – М. : Педа- гогика, 1972. – С. 7-44.
5. Ильин Е. П. Мотивация и мотивы / Е. П. Ильин. – СПб : Питер, 2000. – 512 с.
6. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность / А. Н. Леонтьев // Избранные психологические произведения : в 2-х т. – Т. 2. – М. : Педагогика, 1983. – 328 с.
7. Маркова А. К. Формирование мотивации учения : кн. для учителя / А. К. Маркова, Т. А. Матис, А. Б. Орлов. – М. : Просвещение, 1990. – 192 с.
8. Маслоу А. Мотивация и личность / А. Маслоу ; пер. с англ. – СПб : Питер, 2008. – 352 с.
9. Нюттен Ж. Мотивация, действие и перспектива будущого / Ж. Нюттен. – М. : Смысл, 2004. – 608 с.
10. Рябикина И. В. Структурная организация временной перспективы старшеклассников с разным уровнем учебной успешности : автореф. на соиск. учен. степени канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогическая психология» / И. В. Рябикина. – СПб, 2007. – 20 с. – Режим доступа : http://www.scholar.ru/speciality.php?page=2&spec_id=3.
11. Скороходова Н. М. Мотивация как система стимулов / Н. М. Скороходова // Сельская школа. – 2004. – № 1. – С. 101-106.
12. Талызина Н. Ф. Формирование познавательной деятельности учащихся : книга для учителя / Н. Ф. Талызина. – М. : Просвещение, 1988. – 173 с.
13. Хекхаузен X. Мотивация и деятельность / X. Хекхаузен ; пер. с нем. в 2 т. – М. : Педагогика, 1986. – Т.1. – 408 с.