// Наука і освіта. – 2017. – №1. – 71-75.
Світлана Павлівна Яланська,
доктор психологічних наук, професор,
завідувач кафедри загальної, вікової та практичної психології,
Ніна Михайлівна Атаманчук,
кандидат психологічних наук, доцент
кафедри загальної, вікової та практичної психології,
Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка,
вул. Остроградського, 2, м. Полтава, Україна
ПСИХОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ ТОЛЕРАНТНОГО
СЕРЕДОВИЩА В УМОВАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
АНОТАЦІЯ:
Стаття присвячена актуальній проблемі психології формування толерантного освітнього середовища. На сьогодні об’єднання суспільства можливе лише на засадах толерантності, що базується на принципах миру, милосердя, взаєморозуміння та взаємодопомоги. Тож розвиток толерантної особистості має здійснюватися в освітніх закладах різних рівнів. Мета статті полягає у розкритті психолого-педагогічних і тренінгових засобів створення толерантного освітнього середовища, визначенні основних шляхів його формування в новій українській школі. Під толерантністю особистості ми розуміємо доброзичливе та терпиме ставлення до оточуючих і навколишніх подій, що не порушують прав людини й не завдають шкоди навколишньому середовищу. Визначено, що структура толерантності особистості базується на основних структурних компонентах: когнітивному (знання про об'єкти і ситуації життєдіяльності, що є результатом набуття індивідуального досвіду); емоційному (емоційні стани, які передують виникненню поведінкового компоненту, сприяючи систематизації знань і появі певної поведінки); поведінковому (призводить до актуалізації елементарних фіксованих установок, ціннісних орієнтацій та етнічних цінностей). За результатами теоретичних (теоретичний аналіз, синтез, індукція, абстрагування, порівняння, узагальнення, систематизація) та емпіричних (анкетування, бесіда) методів дослідження розроблено програму розвитку толерантності, що спрямована на створення толерантного середовища, партнерської взаємодії між учасниками навчально-виховного процесу, мотивацію до творчої самореалізації, доброзичливого, терпимого ставлення до оточуючих; розвиток позитивного мислення; розкриття здібностей і можливостей особистості в освітньому середовищі.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
толерантність, толерантне середовище, нова українська школа, учнівська молодь, студентська молодь, психолого-педагогічні засоби, тренінгові засоби.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Джанобилова М. К. Толерантность в воспитании подрастающего поколения / М. К. Джанобилова // Особистість, суспільство, закон: психологічні проблеми та шляхи їх розв’язання: зб. тез доп. міжнар. наук. практ. конф., присвяч. памяті проф. С.П. Бочарової (30 березня 2017 р., м. Харків, Україна) / МВС України, Харків. нац. у-т внутр. справ ; Ін-т психології ім. Г.С. Костюка Нац. акад. пед. наук України ; Консультат. Місія Європейського Союзу в Україні. – Харків : ХНУВС, 2017. – С.93-96.
2. Концепція «Нова українська школа» http://mon.gov.ua. 202016/12/05/konczepcziya.pdf. Електронний ресурс. 3. Хомяков М. Б. Толерантность – парадоксальная ценность / М. Б. Хомяков // Журнал социологии и социальной антропологии. – СПб, 2003. – С. 98-112.
4. Яланська С. П. Психологічні аспекти розвитку толерантності особистості в освітньому середовищі / С. П. Яланська // Психологія особистості. – Івано- Франківськ, 2016. – № 1 (7). – С. 100-109.
5. Kapustian I., Yalanska S., Nikolashina T. Tolerance, Volunteerism and Leadership : textbook / Inga Kapustian, Svitlana Yalanska, Tetiana Nikolashina et.al. – Poltava : Publishing House «Simon», 2016. – 50 p.