// Наука і освіта. – 2016. – №10. – 220-227.
Олена Іванівна Мезенцева,
аспірант лабораторії соціальної педагогіки, Інститут проблем виховання НАПН України,
співголова ВГО «Асоціація вальдорфських ініціатив в Україні»,
вул. М. Берлинського, 9, м. Київ, Україна
КОНЦЕПТУАЛЬНІ ІДЕЇ ДУХОВНО-НАУКОВОЇ
АНТРОПОЛОГІЇ РУДОЛЬФА ШТАЙНЕРА
АНОТАЦІЯ:
У статті узагальнено концептуальні ідеї педагогічної антропології Рудольфа Штайнера (1861-1925), ав- тора духовної науки антропософії, що стала світоглядною базою педагогічної системи «Вальдорфська шко- ла». Духовно-наукове людинознавство Р. Штайнера розглядає людину в аспектах її становлення, виховання, освіти і включає: загальне вчення про людину як тілесно-душевно-духовну істоту; розгляд людини в єдності розумової діяльності, емоційної та вольової сфер; концепцію про чуттєву організацію людини; орієнтацію на вікову періодизацію з позицій фізичних, душевних і духовних процесів, що формують особистість; а педагогіку, яка базується на вивченні людини та глибокому її розумінні, називає «мистецтвом виховання».
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
антропологія, антропософія, Рудольф Штайнер, вальдорфська педагогіка.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Глёклер М., Лангхаммер С., Вихерт Кр. Вос- питание и здоровье. Задача для педагогов, медиков и родителей / М. Глёклер, С. Лангхаммер, Кр. Вихерт. – Медицинская и педагогическая секция Гетеанума. Свободная школа духовной науки. – Дорнах (Швей- цария). – 2006. – 249 с.
2. Зязюн І. Філософія педагогічної антропології / І. Зязюн // Професійна освіта: педагогіка і психоло- гія. Українсько-польський журнал. – 2008. – № 10. – С. 51-58.
3. Іонова О. М. Становлення й розвиток людини : антропософський підхід / О. М. Іонова // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. пр. – Харків : Харківська державна академія дизайну і мистецтв, 2010. – № 4. – С.56-63.
4. Ливехуд Б. Фазы развития ребенка / Б. Ливе- худ: [пер. с нем.]. Калуга : «Духовное познание», 1993. – 192 с.
5. Постанова Кабінету Міністрів України від 3 листопада 1993 року № 896 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF
6. Ушинский К. Д. Избранные педагогические сочинения. Т. 1. Вопросы воспитания. / К. Д. Ушин- ский. – М. : Государственное учебно-педагогическое издательство Министерства просвещения РСФСР, 1953. – 640 с.
7. Ушинський К. Д. Людина як предмет вихо- вання. Спроба педагогічної антропології. Вибрані твори: в 2 т. / К. Д. Ушинський. – К. : Рад. школа, 1983. – Т. 1. – С. 192–488.
8. Штайнер Р. Антропология и педагогика / Р. Штайнер: [пер. с нем.].– М.: Парсифаль, 1997. – 128 с.
9. Штайнер Р. Воспитание ребенка с точки зре- ния духовной науки / Р. Штайнер : [пер. с нем. Д. Виноградова]. – М. : Парсифаль, 1993. – 40 с.
10. Штайнер Р. Духовная наука и медицина. Двенадцать докладов, прочитанных в Дорнахе с 21 марта по 9 апреля 1920 г. GA 312 [Електронний ре- сурс] / Р. Штайнер. – Режим доступу : http://bdnsteiner.ru/modules.php?name=Archives&l_op=viewlink& cid=33
11. Штейнер Р. Духовное обновление педагогики / Р. Штейнер. – М. : Парсифаль, 1995. – 251 с.
12. Штайнер Р. Духовно-душевные основы педа- гогики / Р. Штайнер: [пер. с нем. изд-ва «Парси- фаль»]. – М. : Парсифаль, 1997. – 144 с.
13. Штайнер Р. Духовнонаучные аспекты тера- пии. Девять лекций для врачей и изучающих медици- ну, Дорнах, с 11 по 18 апреля 1921 г. GA 313 / Р. Штейнер. – Москва : Энигма, 2003. – 191 с.
14. Штайнер Р. Педагогика, основанная на по- знании человека / Р. Штайнер: [пер с нем. Д. Вино- градова.]. – М. : Парсифаль», 1996. – 128 с.
15. Штейнер Р. Сущность социального вопроса в жизненных необходимостях настоящего и будущего / Р. Штейнер. – Калуга : Товарищество «Духов. позна- ние», 1992. – 142 с.
16. Штайнер Р. Теософия. Введение в сверхчув- ственное познание мира и познание человека / Р. Штайнер. – М. : Парсифаль, 1995. – 400 с.
17. Bühler W. Der Leib als Instrument der Seele in Gesundheit und Krankheit / W. Bühler. – 2. Aufl. – Stuttgart : Verl. Freies Geistesleben, 1962. – 87 S.
18. Steiner R. A. modern art of education / R. A. Steiner // Lectures presented in Ilkley, Yorkshire, August 5–17, 1923. – Great Barrington : Anthroposophic Press, 2004. – 228 p.
19. Steiner R. Zur Sinneslehre / R. Steiner. – Stuttgart : Freies Geistesleben, 1990. – 192 S.