// Наука і освіта. – 2016. – №10. – 69-75.
Ольга Анатоліївна Галіцан,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26 м. Одеса, Україна
ПЕРЕДУМОВИ ФОРМУВАННЯ ФАСИЛІТАЦІЙНОЇ СПРЯМОВАНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ ВИШУ
АНОТАЦІЯ:
У статті висвітлено теоретичний аспект проблематики формування фасилітаційної спрямованості майбутніх учителів в освітньому просторі сучасних вишів. Подано результати аналізу наукових (словникових, довідкових) джерел з порушеної проблеми. Представлено наукові позиції учених щодо феномену фасилітації. Презентовано специфіку професійно-педагогічної діяльності вчителя та значення фасилітаційної спрямовано- сті для успішного її здійснення. Автором окреслено перспективи наукових розвідок у контексті обґрунтування фасилітаційної спрямованості як компонента професійної компетентності вчителя.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
фасилітація, фасилітаційна спрямованість, майбутній вчитель, освітній простір вишу
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
1. Авдєєва І. М. Фасилітація особистісного роз- витку хронічно неуспішних молодших школярів / І. М. Авдєєва // Практична психологія та соціальна робота. – 2011. – № 2. – С. 1-7
2. Балл Г. О. Сучасний гуманізм і освіта : на- вчально-методичний посібник / Георгій Олексійович Балл. – Рівне, 2003. – 180 с.
3. Бех І. Д. Теоретико-прикладний сенс компетен- тнісного підходу у педагогіці / Іван Дмитрович Бех // Виховання і культура. – 2009. – №1-2 (17-18). – С. 5-7.
4. Врублевская Е. Г. Педагогические условия развития у педагога способности к фасилитирующему общению в процессе его профессиональной деятель- ности (на материале учреждений дополнительного образования детей) : автореф. дис. на соискание науч. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Общая педа- гогика» / Е. Г. Врублевская. – Хабаровск, 1999. – 21 с.
5. Галіцан О. А. Формування педагогічної фа- силітації майбутніх учителів у процесі навчання у вищому навчальному закладі: автореферат дис….. наук. ступеня канд.. пед.. наук. / О. А. Галіцан // спе- ціальність 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. − Одеса, 2010. – 21с.
6. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. — К.: Либідь, 1997. — 375 с.
7. Гуманістична психологія: антологія у 3-х т. : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / за редакцією Р. Трача, Г. Балла. – К. : Уні- верситетське видавництво «Пульсари», 2001. – 252 с.
8. Димова О. В. Педагогические условия разви- тия способности к фасилитирующему взаимо- действию у будущих учителей : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / О. И. Димова. – Хабаровск, 2002. – 190 с.
9. Димухаметов Р.С. Обновление научных основ педагогики повышения квалификации: Принцип фа- силитации: Моногр. / Р. С. Димухаметов. – Алматы: МОиН РК, РИПКСО, Центр пед. исслед. РИПКСО, 2005. – 115 с.
10. Жижина И. В. Психологические особенности ра- звития фасилитации педагога : дис. … канд. псих. наук : 19.00.07 / И. В. Жижина. – Екатеринбург, 2000. – 186 с.
11. Казанжи М. Й. Психологічні особливості осіб з різним типом фасилятивності : дис. … канд. псих. наук : 19.00.01 / М. Й. Казанжи. – Одеса, 2007. – 190 с.
12. Кондрашихіна О. О. Формування здатності до фасилітаційних впливів у майбутніх практичних психо- логів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. псих. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психо- логія» / О. О. Кондрашихіна. – К., 2004. – 20 с.
13. Лушин П. В. Экологическая помощ личности в переходный период: экофасилитация: Монография / П. В. Лушин // Киев, 2013. – 296 с.
14. Осипова Т. Ю. Педагогічне наставництво в аспекті полісуб’єктного підходу / Т. Ю. Осипова // Науковий вісник Південноукраїнського національно- го педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. Педагогічні науки. – 2016. – № 1. – С. 61-66.
15. Роджерс К. Межличностные отношения в фа- силитации учения / К. Роджерс. Перевод с английско- го В. Воробьева. – Режим доступу http://www.trialog.ru/library/scipubl/rogers100.html,
16. Сорочан Т.М. Підготовка керівників шкіл до управлінської діяльності: теорія та практика. Моногра- фія / Т. М. Сорочан. – Луганськ: Знання, 2005. -384 с.
17. Сумина В. Е. Развитие умений фасилитации общения у студентов в процессе овладения иноязыч- ной речью : автореф. дисс. на соискание науч. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования» / В. Е. Сумина. – Ростов-на-Дону, 2006. – 19 с.
18. Шахматова О. Н. Педагогическая фасилита- ция: особенности формирования и развития / О. Н. Шахматова // Научные исследования в образо- вании. – 2006. – № 3. – С. 118-125.