Вікторія Андрійчук. ДІАГНОСТИКА РІВНІВ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ФОРМУВАННЯ ФІНАНСОВОЇ ГРАМОТНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ: ІНСТРУМЕНТАРІЙ ТА ТЕХНОЛОГІЇ
// Наука і освіта. – 2022. – №3. – 3-8.
Вікторія Андрійчук,
аспірантка кафедри освітології та психолого-педагогічних наук,
Київський університет імені Бориса Грінченка,
вул. Бульварно-Кудрявська, 18/2, Київ, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-5065-2021
ДІАГНОСТИКА РІВНІВ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ФОРМУВАННЯ ФІНАНСОВОЇ ГРАМОТНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ: ІНСТРУМЕНТАРІЙ ТА ТЕХНОЛОГІЇ
АНОТАЦІЯ:
Дослідження праць сучасних вітчизняних і зарубіжних науковців із проблеми діагностики рівнів готовності майбутніх учителів дає нам можливість охарактеризувати рівні готовність майбутнього вчителя до формування фінансової грамотності учнів початкової школи як вагомого чинника, що в подальшому впливатиме на загальну фінансову обізнаність їх вихованців. Питання фінансової грамотності проходять наскрізною змістовною лінією через усі навчальні програми у закладах освіти. Таким чином, сучасна українська школа відчуває потребу в отриманні практичних знань про фінанси українського суспільства, розвитку ключових фінансових та підприємницьких компетентностей. У статті презентовано особливості діагностики рівнів готовності майбутніх учителів початкової школи до формування фінансової грамотності учнів. Проведено діагностичне дослідження, спрямоване на визначення індивідуальних шляхів удосконалення знань та умінь студентів в контексті фінансової сфери. Серед опитувальників та методик, які дозволяють дослідити дане питання, за основу взято напрацювання Р. Бонда, О. Куценко та Н. Лозицької, які проводили дослідження з питань фінансової грамотності, обізнаності та використання фінансових послуг в Україні, орієнтуючись на досвід зарубіжних країн. Апробовані методики дали можливість визначити рівні готовності студентів до формування фінансової грамотності в учнів початкової школи, які відповідають таким кількісним показникам: низький (репродуктивна готовність) – 73%, середній (виконавчо-пошукова готовність) – 27% та високий рівні (творча активність). Дані свідчать про необхідність запровадження системної роботи щодо оволодіння студентами знань та умінь з фінансової грамотності задля подальшого їх застосування в ЗЗСО.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
діагностика, рівні готовності, фінанси, фінансова грамотність, фінансова обізнаність, фінансова поведінка.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Блискавка О. Фінансова грамотність населення та розвиток національної економіки. URL: http://www. nifiabik.ru/ nifi/info/pres002.pdf.
2. Бонд Р., О. Куценко, Н. Лозицька. Фінансова грамотність та обізнаність в Україні: Факти та висновки. Київ, 2010.
4. Захист прав споживачів фінансових послуг: поінформовані та захищені споживачі – запорука підвищення довіри до фінансового сектору / Проект USAID «Розвиток фінансового сектору» (FINREP). 2009–2012. URL: http://www.finrep.kiev.ua/download/legal_publication_jan2013_ua.pdf.
5. Кізима Т.О. Фінансова грамотність населення: зарубіжний досвід і вітчизняні реалії. Вісник ТНЕУ, 2012. № 2.
6. Кривонос О. Педагогічна діагностика: історичні витоки, генезис, сучасні підходи в контексті концепції «Нова українська школа». URL: https://pedscience.sspu.edu.ua/wpcontent/uploads/2021/06/%D0%BA%D1%80%D0%B8%D0%B2%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D1%81.pdf.
7. Ломачинська І.А. Фінансова грамотність як основа оптимізації фінансової поведінки в умовах глобалізації. Вісник ОНУ ім. І.І. Мечнікова, 2011. Т. 16, Вип. 20.
8. Мартиненко С.М. Діагностична діяльність майбутнього учителя початкових класів: теорія і практика: монографія. Київ : КМПУ імені Б.Д. Грінченка, 2008.
9. Мельник О.М. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до діагностичної діяльності : дис…канд. пед. наук : спец. 13.00.04. Запоріжжя, 2002.
10. Підласий І.П. Діагностика та експертиза педагогічних проектів. Київ, 1998.
11. Фесенко Г.А. Підготовка майбутніх учителів математики до підвищення фінансової грамотності учнів профільної школи : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2018.