// Наука і освіта. – 2025. – №2. – 71-78.
Віталіна Кизилова,
доктор філологічних наук, професор,
професор кафедри початкової освіти,
Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»,
вул. Віктора Новікова, 2, м. Лубни, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-2637-0320
Наталія Мордовцева,
кандидат педагогічних наук, доцент,
завідувач кафедри початкової освіти,
Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»,
вул. Віктора Новікова, 2, м. Лубни, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-1827-9404
Віра Пушко,
кандидат філологічних наук, доцент,
доцент кафедри початкової освіти,
Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»,
вул. Віктора Новікова, 2, м. Лубни, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-7179-1116
ВИКОРИСТАННЯ SMART-ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
АНОТАЦІЯ:
Статтю присвячено аналізу smart-технології як важливого засобу оптимізації навчального процесу в закладах вищої освіти під час підготовки майбутніх учителів початкової школи в контексті формування у них загальних і фахо- вих компетентностей, визначених стандартом вищої освіти й освітніми програмами бакалаврського та магістер- ського рівнів. Схарактеризовано сутність smart-технологій, визначено головну ідею їх застосування, шляхи підвищення ефективності навчального процесу з їх використанням, переваги впровадження у систему підготовки майбутніх учи- телів початкової школи. Розглянуто історію питання, основні переваги smart-освіти; здібності, якими повинні воло- діти здобувачі вищої освіти, щоб задовольнити потреби сучасного суспільства; шляхи забезпечення ефективності впровадження smart-технологій у процес професійної підготовки майбутніх педагогів. Акцентовано увагу на перевагах використання smart-технологій під час вивчення гуманітарних дисциплін; відзначено, що це сприяє синтезу теоретич- ного матеріалу та практичної діяльності, розвитку міждисциплінарного мислення, індивідуалізації навчання, моти- вації, доступності, аналітиці успішності, крос-культурній взаємодії. Застосовано методи дослідження: теоретичні (аналіз наукової літератури, вивчення та узагальнення досвіду з проблеми дослідження, порівняння, систематизація); педагогічний експеримент щодо визначення ефективності впровадження навчальних матеріалів; методи математич- ної статистики для аналізу даних і встановлення кількісних показників щодо досліджуваних явищ. Представлено при- клади успішного застосування smart-технологій у процесі вивчення обов’язкових освітніх компонентів («Дитяча літе- ратура з основами літературної освіти», «Педагогіка (інтегрований курс)» освітньої програми «Початкова освіта») у Державному закладі «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». Значну увагу приділено смарт- читанню як формі інтерактивного опрацювання дитячого тексту; моделі FUSE як дієвому інструменту формування методичної креативності, цифрової грамотності, командної роботи, рефлексії та самонавчання.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
здобувач вищої освіти, фахові і спеціальні компетентності, вчитель початкової школи, освітній компонент, smart-технології, педагогіка, дитяча література
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
- Аніщенко О. В. Smart-технології у підготовці майбутніх педагогів в умовах інформаційного суспільства. Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи. 2017. Вип. 5. С. 184‒186.
- Белан В. Перспективи щодо запровадження смарт-технологій у вищу освіту. Збірник матеріалів ХV звітної Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Київ, 25 березня 2021 р. Київ : ІПТО НАПН України, 2021. С. 148–150.
- Кадемія М. Ю. Відкрите Smart-середовище навчання в підготовці педагогічних працівників у закладах вищої освіти. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2018. № 50. С. 279–282.
- Кизилова В. В. Методичні рекомендації до організації роботи над освітнім компонентом «Загальні основи педагогіки». Лубни, 2025. 46 с.
- Коношевський Л. Л., Гуревич Р. С. Особливості професійної Smart-технології як засіб підвищення якості освіти. Смарт-освіта : досвід, реалії, перспективи : монографія. Вінниця, 2019. 220 с.
- Косенко Т. І., Бонч-Бруєвич Г. Ф., Абрамов В. О. Методика застосування технології SMART Board у навчальному процесі : навчальний посібник. Київ : КМПУ імені Б. Д. Грінченка, 2007. 102 с.
- Муращенко О. Сутність та структура інноваційної педагогічної діяльності майбутніх учителів початкових класів. Наука і освіта. 2023. № 4. С. 17–22. DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2023-4-3
- Освітня програма «Початкова освіта» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю А3 «Початкова освіта» галузі знань А «Освіта» / Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». URL: https://luguniv.edu.ua/Attach/public_info/opp_bac/new/A3/op_A3_po_bac_2025.pdf (дата звернення: 14.06.2025).
- Стандарт вищої освіти. Перший (бакалаврський рівень). Спеціальність 013 «Початкова освіта» / Міністер- ство освіти і науки України, 2021. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishchaosvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/013-Pochatk.osvita-bakalavr.28.07.pdf (дата звернення: 15.06.2025).
- Stepanets, I., Bieliaiev, S., Mordovtseva, N., Ilina, O., Potapova, N. Innovative, information and digital technologies in the elementary school educational process in the realities of large-scale military aggression: ukrainian experience. Apr-jun 2024. CONHECIMENTO & DIVERSIDADE. 2024. 16 (42), Рp. 546–563. URL: https://www.webofscience.com/wos/author/record/JDD-5946-2023?SID=EUW1ED0D3CwCD79iP6m VcyBapSdr1