// Наука і освіта. – 2025. – №2. – 64-70.
Іван Сулятицький,
кандидат психологічних наук, доцент,
доцент кафедри спеціальної освіти,
Львівський національний університет імені Івана Франка,
вул. Університетська, 1, м. Львів, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-3769-5630
Вероніка Мисюк,
здобувач вищої освіти кафедри спеціальної освіти,
Львівський національний університет імені Івана Франка,
вул. Університетська, 1, м. Львів, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0009-0009-9410-7290
УКРАЇНСЬКА ІННОВАЦІЯ ПСИХОДІАГНОСТИКИ В ЛОГОПЕДИЧНІЙ ПРАКТИЦІ
АНОТАЦІЯ:
У статті представлено дослідження проблеми психодіагностики мовленнєвого та когнітивного розвитку дітей дошкільного віку, зокрема тих, що мають особливі освітні потреби. Актуальність теми зумовлена зростанням кількості дітей із комплексними порушеннями мовлення, таких як алалія, дизартрія, загальне недорозвинення мовлення, розлади аутистичного спектра, а також потребою у вдосконаленні логопедичного інструментарію для їх обстеження.Із метою підвищення якості логопедичної діагностики створено та впроваджено психодіагностичну анкету, побу- довану за когнітивними блоками (сенсорно-перцептивна сфера, пам’ять, мислення, уява, увага, мова/мовлення), відпо- відно до вікових особливостей дошкільників, що дає логопеду змогу отримати повну картину розвитку дитини через одночасну оцінку мовленнєвої і когнітивної сфер дитини.Теоретичну основу дослідження становили сучасні клініко-педагогічні, нейропсихологічні та психолого-педагогічні підходи до логопедичної діагностики, а також наукові праці українських і зарубіжних фахівців із даної проблеми.Авторська психодіагностична методика включає у себе шість когнітивних функціональних блоків. Отримані резуль- тати демонструють тісний зв’язок між розвитком мовлення та іншими когнітивними блоками, особливо увагою, пам’яттю й мисленням. Зокрема, слабкість у когнітивних компонентах, таких як пам’ять, уява або довільна увага, суттєво ускладнює формування мовлення. Установлені профілі демонструють індивідуальну варіативність у межах кожної діагностичної категорії та необхідність диференційованого підходу у роботі з порушеннями мовлення у дітей дошкільного віку. Емпіричні параметри дослідження аргументовано доводять мультифакторну природу мовленнєвих порушень та допомагають визначити питому вагу когнітивних параметрів у комплексному плануванні індивідуаль- ної логопедичної корекції. Розроблений комплекс інструментарію показав результативність у визначенні «сильних і слабких зон» розвитку, засвідчив високу валідність та адаптивність до логопедичної практики. За результатами дослідження сформульовано практичні рекомендації щодо її впровадження у систему ранньої діагностики, створення індивідуалізованих корекційних маршрутів, підвищення психодіагностичної компетентності логопедів.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
психодіагностика, когнітивна сфера, мовленнєві порушення, логопед, сенсорика, увага, мислення, уява, мова, пам’ять
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
- Богданець-Білоскаленко І. М. Мислення і мовлення в системі дошкільної освіти. Тернопіль : Навчальна книга: Богдан. 2020. 208 с.
- Галян І. М. Психодіагностика : навчальний посібник. Київ : Академвидав, 2011. 464 с.
- Гріньова О. М., Терещенко Л. А. Дитяча психодіагностика : навчально-методичний посібник. Вінниця : Нілан-ЛТД, 2015. 227 с.
- Крутій К. Л. Теорія і практика формування граматично правильного мовлення в дітей дошкільного віку (на матеріалі морфології і словотворення) : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.02. Київ, 2005. С. 40–44.
- Логопедія : підручник / за ред. М.К. Шеремет. Київ : Слово, 2010. 376 с.
- Лурія О. Р. Основи нейропсихології. Київ : Основи, 2018. С. 63–69.
- Маслова О. В. Психодіагностика розвитку дітей дошкільного віку : методичні рекомендації. Харків : ХНПУ, 2021. 132 с.
- Гоян І. М., Палій А. А. Методи діагностики психічного розвитку дітей / за ред. А.А. Палія. Івано-Франківськ : Симфонія форте, 2014. 652 с.
- Островська К. О., Островський І. П. Основи психолого-педагогічної та медичної діагностики дітей зі спектром аутистичних порушень. Львів : Тріада плюс. 2015. 232 с.
- Павелків Р. В., Цигипало О. П. Психодіагностичний інструментарій в умовах дошкільного закладу : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури. 2013. 296 с.
- Синьова О. Ю. Формування когнітивних процесів у дітей із мовленнєвими порушеннями. Дефектологія. 2022. № 4. С. 15–22.
- Сулятицький І. В., Островська К. О., Осьодло В. І. Психологічна підтримка дітей із травматичним досвідом у логопедичній практиці. Одеса : ВМВ. 2021. С. 86–89.
- Тарасун В. В. Морфофункціональна готовність до шкільного навчання дітей з особливостями у розвитку (нейропсихологічний підхід) : монографія. Київ, 2008. 298 с.
- Ткач Х. Обстеження мовленнєвого розвитку у дітей з аутизмом та тяжкими порушеннями мовлення на основі поведінкового підходу : практичний посібник. Дрогобич : Коло. 2020. 160 с.
- Федоренко О. В. Психолінгвістика : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури. 2018. 248 с.
- Altman C., Shaya N., Berke R., Adi-Japha E. Challenges in skill acquisition and memory retention in children with developmental language disorder. International Journal of Language & Communication Disorders. 2025. Vol. 60, Issue 3 e70024. URL: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1460-6984.70024
- Bishop D. V. M., Snowling M. J. Developmental dyslexia and specific language impairment: Same or different? Psychological Bulletin. 2004. № 130 (6). Р. 858–886.
- Owens R. E. Language Development: An Introduction. 10th ed. Pearson, 2020.