Оксана Резван, Ольга Іванченко КОУЧИНГОВІ СТРАТЕГІЇ РОБОТИ З ПСИХОСОМАТИЧНИМИ РОЗЛАДАМИ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ ПРИФРОНТОВИХ ТЕРИТОРІЙ

// Наука і освіта.  2025.  №2. – 59-63.

Оксана Резван,
доктор педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри психології, педагогіки та мовної підготовки,
Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова,
вул. Чорноглазівська, 17, м. Харків, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-7371-3605

Ольга Іванченко,
кандидат психологічних наук,
cтарший викладач кафедри педагогіки, методики і менеджменту освіти,
Навчально-науковий інститут «Українська інженерно-педагогічна академія»
Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна,
вул. Університетська, 16, м. Харків, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-9407-6107


КОУЧИНГОВІ СТРАТЕГІЇ РОБОТИ З ПСИХОСОМАТИЧНИМИ РОЗЛАДАМИ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ ПРИФРОНТОВИХ ТЕРИТОРІЙ 


АНОТАЦІЯ:

Глобальні кризи сучасного суспільства (війна, пандемія), наслідками яких стають постійні стреси великих груп населення, актуалізують проблему роботи з психосоматичними розладами. В аспекті означеного популярності набу- ває інтерес до технологій, що є досить ефективними та екологічними у впливі на людину, однією з яких визначено технологію коучингу як можливості зміни свідомості людини щодо усвідомлення власної проблеми. Спираючись на результати дослідження науковців Т. Хомуленко, Г. Бойко, Т. Козлова, С. Шарафутдінова, Л. Павелко, К. Мілютіної, О. Чабана та інших науковців, які досліджували проблему психосоматики, актуалізували увагу на дієвості застосу- вання системних запитань у роботі з клієнтом, який має психосоматичний симптом. Проведено анкетування сту- дентів, які знаходяться на прифронтовій території м. Харкова, щодо симптомізації наслідків постійного стресу у психосоматичних розладах, які визначено як: розлад харчової поведінки (симптом зайвої ваги у дівчат), розлад цир- кадних ритмів (симптом: безсоння або прокидання вночі), розлад роботи серцево-судинної системи (симптом: панічні атаки/тахікардія), розлад сенсорно-когнітивної системи (симптом: порушення концентрації/пам’яті). Наведено при- клад консультативної роботи психолога з психосоматичним розладом клієнта із застосуванням трансформаційної гри «Психосоматика» за авторством практичного психолога Н. Сабліної, результативність якої була доведена у її триетапній реалізації серед студентів двох харківських університетів. Представлено алгоритм проведення означеної гри з означенням основних цілей кожного її етапу, де системність питань сполучена зі стратегією психологічного коу- чингу. Доведено результативність реалізації трансформаційної гри як консультативного засобу щодо роботи з психо- соматичним симптомом клієнта та його спрямування на подальшу психотерапевтичну роботу.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

психосоматика, коучинг, трансформаційна гра, запитання, студент, психолог


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 
  1. Бойко Г. Л., Козлова Т. Г., Шарафутдінова С.У. Проблематика психосоматичних аспектів здоров’я студентської молоді в умовах військового конфлікту. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2025. Вип. 5 (192). URL: https://spppc.com.ua/index.php/journal/article/view/2627/2597 (дата звернення: 18.06.2025).
  2. Івкін В. М. Психологічні особливості безробітного: аналіз сучасних досліджень. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2017. № 4 (11). С. 36–42. URL: http://orgpsy-journal.in.ua/index.php/opep/article/view/110 (дата звернення: 10.06.2025).
  3. Мілютіна К. Л. Форми психокорекційного впливу. Київ : Главник, 2007. 144 с.
  4. Овчаренко О.Ю. Психоемоційний стан студентів в умовах збройного конфлікту. Вікова і педагогічна психологія. 2023. Вип. 53. С. 75–81. URL: http://habitus.od.ua/journals/2023/53-2023/12.pdf (дата звернення: 17.06.2025).
  5. Павелко І. До питання психосоматичного аспекту пандемії COVID-19. Ментальне здоров’я. 2024. № 1. С. 53–62. URL: https://journals.oneu.od.ua/index.php/mh/issue/view/1/1 (дата звернення: 18.06.2025).
  6. Хомуленко Т., Шандрук С., Жданюк Л. Психосоматика та психоісторія хвороби : навчальний посібник. Харків : Діса плюс. 2023. 276 с.
  7. Сабліна Н. Участь у психологічній грі «Психосоматика». URL: https://www.sablinatz.com/psyhologichna-gra-psyhosomatika (дата звернення: 06.06.2025).
  8. Чабан О., Хаустова О. Психосоматична медицина. Аспекти діагностики та лікування. 2004. 96 с.
  9. Хоменко-Семенова Л., Прохоренко Я. Вплив інформаційного контенту на емоційну стійкість студентів ЗВО в умовах воєнного стану. Вісник Національного авіаційного університету. Серія «Педагогіка. Психологія». 2022. Вип. 1 (20). С. 129–134. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/58489 (дата звернення: 15.06.2025).
  10. Хомуленко Т. Б., Туркова Д. М. Психоімунологія: теорія і психологічна практика. Харків : О. А. Мірошніченко. 2020. 208 с.
         

       
   
   
         

 

©2025 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.